Blogerzy i youtuberzy: podsumowanie 2015 roku, prognozy na 2016
W kolejnej części naszego podsumowania roku w mediach i marketingu zajmujemy się branżą twórców internetowych. O najważniejszych wydarzeniach minionych 12 miesięcy i prognozach na rozpoczęty rok mówią znani blogerzy, youtuberzy i analitycy tego rynku.
Karol Wyszyński, CEO w Los Videos
Wydarzenie roku
Na świecie - uruchomienie YouTube Red. Susan Wojcicki czuje wielką zmianę, jaką przynieśli youtuberzy i chce im dać nowe możliwości.
W Polsce: ex aequo: Meet Up we Wrocławiu - Rezi z kolegami pokazali po raz kolejny, że potrafią mobilizować fanów. Rich Tour Zone - nowatorski projekt Gimpera i jego kolegów - seria spotkań youtuberów z fanami w mniejszych miastach. W obu przypadkach widać, że gamerzy/vlogerzy są tymi którzy wzbudzają największe emocje.
Mam nadzieję, że w przyszłym roku takim sukcesem będzie II edycja konferencji youtuberów: Video Arena Ursynów i nagroda YouTubers4YouTubers. :)
Sukces roku
Na świecie:
UTUberzy z Utah: Jeffrey Harmon, Derral Eves, Ricky Ray Butler - pierwszy to najlepszy videomarketer udowadnia to za każdym razem gdy podchodzi do projektu. Za każdym razem poza wyświetleniami generuje zaangażowanie widzów, a przede wszystkim sprzedaż (m.in.: OraBrush, PooPouri, Squatty Potty). Drugi, poza tym, że współtworzy kampanię Squatty Potty, to ma największy na świecie kanał „How to YouTube”. Trzeci zna osobiście prawie wszystkich topowych youtuberów z USA, odpowiada za setki projektów łączących youtuberów i marki. A niedawno sprzedał swój startup firmie należącej do Billa Gatesa.
AbstrachujeTV - chłopaki mają niezwykłe wyczucie trendów i biznesu: Gdy zobaczyli, że na głównym kanale dochodzą do szklanego sufitu zasięgu, utworzyli dwa kolejne kanały. Rozwijają brand odzieżowy klub. Ich klip był także najpopularniejszym filmem na polskim YouTube.
Porażka roku
Na świecie - Facebook freebooting, na który nie ma póki co dobrego rozwiązania.
W Polsce - firmy, które wolą wydać pieniądze na reklamy w TV i prasie niż na YouTube i wideo marketing.
Człowiek roku
Agnes Kozera - amerykanka polskiego pochodzenia, która stworzyła FameBit - aplikację umożliwiającą łączenie firm i „digital influencers”. Pozyskała na projekt inwestorów. Projekt w fazie rozwoju, ale jeśli się przyjmie szerzej dużo namiesza w branży.
W Polsce: Tomasz Sulewski (Orange) - w 5 minut podjął decyzję o wejściu we współpracę przy Orange Video Fest, jest współodpowiedzialny za sukces kampanii Cyber Mariana, wyczuł moment i rozpoczął współpracę z GF Darwin. „Wszystkich zna, ze wszystkimi dobrze żyje, czuje trendy”. Oby więcej takich ludzi w branży.
Projekt / kampania roku
Na świecie: Kampania Squatty Potty, która wygenerowała 600-proc. wzrost sprzedaży. Cieszę się, że mogliśmy mieć w tym swój udział.
W Polsce - ex aequo: kampanie Orange i Coca Coli z udziałem youtuberów oraz kampania tamponów OB - czyli wystylizowany vlog nastolatki.
Trend roku
Na świecie: przesilenie na Snapie i powolny upadek tej apki (case MySpace)
W Polsce: Odważne próby tworzenia contentu na rynki zagraniczne. Polscy youtuberzy potrafią!
Prognoza na 2016 rok
Na świecie: Boom na transmisje live na YouTube, Facebook, Twitch, może też YouNow? Filmy hollywoodzkie z udziałem youtuberów (były już pierwsze próby, ale może pomińmy je milczeniem ;)
W Polsce: Kolejny rok masowego powstawania kanałów na YouTube. Przyciągnięcie nowych - starszych widzów na YouTube. Powstanie nowych kanałów o mniej rozrywkowym charakterze. Widzowie odczują przesyt na wielu kanałach, twórcy będą szukali pomysłu na nowe. Youtuberzy pojawią się w polskich filmach fabularnych.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi Jacka Gadzinowskiego, Barbary Sołtysińskiej, Andrzeja Tucholskiego, Krzysztofa Majkowskiego i Tomasza Sulewskiego.
1 2
Dołącz do dyskusji: Blogerzy i youtuberzy: podsumowanie 2015 roku, prognozy na 2016
Porażka w Polsce:
"W Polsce - firmy, które wolą wydać pieniądze na reklamy w TV i prasie niż na YouTube i wideo marketing".
bzdura ! Sztuką jest połączyć wszystkie kanały. I weź chłopie pod uwagę targety. Jeśli moim targetem są kobiety oglądające M jak Miłość - to na pewno sukcesem marketingowym będzie przerzucenie budżetu na YT i oddanie oddanie go w Twoje ręce.