SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Internet i marketing mobilny: jak minął 2015 rok, co wydarzy się w 2016?

Tematem kolejnej części naszego podsumowania roku w mediach i marketingu jest internet mobilny i reklama mobilna. Wypowiadają się przedstawiciele najważniejszych polskich wydawców i agencji marketingowych, m.in. Piotr Rytel, Marcin Michalski, Piotr Adamczyk, Agata Makowska, Bartosz Drozdowski i Łukasz Makowski.

 


Agnieszka Maciaszek, dyrektor mobile i wideo w Grupie Interia.pl

Wydarzenie roku
Wydarzeniem, które odbiło się szerokim echem na całym świecie był Mobilegeddon, czyli kwietniowa zmiana algorytmu Googla, dająca pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania stronom dostosowanym do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

W Polsce dużym wydarzeniem na rynku było wprowadzenie w ramach Polskiego Standardu Płatności usługi BLIK. Ten nowoczesny system płatności (doceniony też na świecie), z którego, według deklaracji twórców, korzysta już ponad milion osób w Polsce, to na pewno powód do dumy.

Sukces roku
Sukcesów nie brakowało. Myśląc bardzo szeroko o rynku mobilnym i telekomunikacyjnym, jednym z nich, dotyczącym zarówno Polski, jak i całej Europy, było wypracowanie porozumienia dotyczącego zniesienia opłat roamingowych za połączenia i przesył danych w Unii Europejskiej. Swoboda komunikacji i dostępu do informacji to bez wątpienia jeden z wyznaczników rozwoju rynku.

Porażka roku
Błądzić jest rzeczą ludzką, dlatego nie chciałabym oceniać niczyjej pracy w kategoriach porażki. Jeśli tylko owa „porażka” została zanalizowana i wyciągnięto z niej wnioski, można ją potraktować jako cenną lekcję na przyszłość. Czego twórcom wszystkich projektów, które nie odniosły spodziewanego sukcesu, szczerzę życzę.

Człowiek roku
Branża jest na tyle szeroka, a rynek rozwija się tak dynamicznie, że trudno wskazać Człowieka roku. Zwykle bywa tak, że na sukcesy pracują całe zespoły, w związku z tym nie wskażę nikogo z imienia i nazwiska.

Serwis / aplikacja / projekt roku
Kolejny raz okazało się, że najprostsze pomysły są najlepsze. Udowodnili to twórcy aplikacji Periscope, którą w pierwszym kwartale tego roku kupił Twitter. Aplikacja umożliwiająca transmisje wideo prowadzone na żywo z dowolnego zakątka świata, przy użyciu telefonu lub tabletu, bez skomplikowanych urządzeń i infrastruktury, jest po prostu genialna w swojej prostocie.

Jeśli chodzi o rynek polski to w moim odczuciu rok 2015 należał do Snapchata. Mimo, że aplikacja nie jest nowością, to na rodzimym rynku dopiero teraz zaczyna zyskiwać na popularności, a co za tym idzie, coraz więcej marek zaczyna się komunikować ze swoimi użytkownikami/klientami właśnie przez ten kanał. Według różnych danych, liczba użytkowników aplikacji w Polsce waha się pomiędzy 0,5 a 1 mln. To już spory potencjał dla marketerów, choć zapewne specyfika Snapchata może dla nich stanowić też nie lada wyzwanie.

Trend roku
Jeśli chodzi o trend roku w Polsce to w mojej opinii był to rozwój i popularyzacja płatności mobilnych. Patrząc na ten fakt przez pryzmat rynku m-commerce, można śmiało powiedzieć, że BLIK wyznacza trendy w tym zakresie nie tylko w Polsce. Z takiej perspektywy widać, że wszystko, co najlepsze w tym segmencie, wciąż jeszcze przed nami. 

A wśród światowych trendów trudno przejść obojętnie wokół tego, co dzieje się obecnie na rynku VR. Takie wydarzenia jak partnerstwo Netflixa z Oculusem czy Google Cardboard dodawane do prenumeraty „New York Timesa” każą przypuszczać, że wirtualna rzeczywistość powoli, aczkolwiek skutecznie, wkracza pod strzechy i nie jest już domeną kilku zapaleńców. Wirtualna rzeczywistość  w połączeniu z technologią 3D może stworzyć, a właściwie już stwarza, nieograniczone możliwości nie tylko na polu gier, rozrywki i wideo ale także w takich dziedzinach jak na przykład medycyna. W moim odczuciu w ciągu najbliższych lat takie zjawiska jak wideo 360 stopni czy terapia z użyciem narzędzi wykorzystujących elementy wirtualnej rzeczywistości nie powinny być już tylko technologiczną nowinką.

Prognoza na 2016 rok
Liczba urządzeń mobilnych, zarówno na świecie, jak i w Polsce wciąż wzrasta. Myślę, że nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że rynek mobile czekają kolejne wzrosty, zwłaszcza jeśli chodzi o reklamę, także w obszarze mobilnego social media marketingu. W roku 2016 dynamicznie rozwijać się też powinien wspomniany przeze mnie rynek VR, szczególnie, jeśli zgodnie z obietnicą twórców, na początku roku do sprzedaży wejdą okulary Oculus Rift. Nie zapominajmy, że w tym wyścigu o konsumenta walczyć będą też Sony z okularami Morpheus VR dla PlayStation 4, a także Microsoft ze swoim projektem Hololens.

W Polsce w roku 2016 nadal dynamicznie będą rozwijać się płatności mobilne oraz rynek m-commerce. Dynamika wzrostu rynku reklamy mobilnej nieco wyhamuje, jednak, obok wideo, będzie to najszybciej rosnący segment. Podobnie jeśli chodzi o mobilne wideo – konsumpcja treści tego typu na urządzeniach mobilnych będzie wzrastać. Na naszym rynku nie wróżę wielkiego sukcesu sprzętom z kategorii wearables, nadal pozostaną one niszowymi zabawkami geeków.

 


Łukasz Makowski, CEO agencji Looksoft

Wydarzenie roku
Za jedno z najważniejszych wydarzeń mijającego roku z pewnością zaliczyć możemy premierę AppleWatch,  Samsunga Galaxy S6 oraz iPhone 6S.

Wszyscy czekali na te produkty a producenci zadbali, aby użytkownicy z odpowiednią motywacją podeszli do zakupu tych produktów. Za ważny moment dla branży ( może mniej za wydarzenie) można uznać fakt iż w 3 kwartale 2015 roku Facebook oficjalnie stał się firmą „mobile-first”. A grupa użytkowników korzystających z Facebooka tylko poprzez sprzęty mobilne stała się grupą dominującą. To pokazuje, że nikt już nie zadaje pytań, kiedy będzie „rok mobile”.  

Sukces roku / porażka roku
Za sukces roku uważam wysyp wszelkiego rodzaju zegarków, bo długo oczekiwane wreszcie się pojawiły. Jednocześnie za porażkę uznaję na razie ich użyteczność oraz długość działania na jednym naładowaniu baterii. Czas 24 godziny (a przy intensywniejszym wykorzystaniu nawet mniej) uważam ze stanowczo niewystarczający w zastosowaniach zarówno sportowych, rozrywkowych a  tym bardziej biznesowych. Sam łapię się na tym że jeżeli zapomnę "podładować" zegarek to wieczorem lub już popołudniu może mnie czekać czarny ekran zamiast widoku kolorowego menu. Wierzę jednak ze tak jak w przypadku smartfonów poszczególne branże stopniowo przekonywały się do wykorzystania dedykowanych funkcjonalności aplikacji w polepszeniu efektywności, ograniczeniu kosztów czy optymalizacji procesów. Tak samo zegarki z czasem znajdą swoje rzeczywiste i mierzalne zastosowanie nie będąc jedynie gadżetem pozwalającym na szybką ocenę, kto z siedzących przy stole należy do wyznawców Apple.

Za sukces roku uważam, że System płatności mobilnych SkyCash zajął drugie miejsce w rankingu najbardziej dynamicznych firm „Technology Fast 50 CE”, zajmując jednocześnie pozycję nr 1 spośród firm z Polski. Fast 50 CE to wydarzenie o silnym paszporcie międzynarodowym, firmowane przez globalną markę a fakt, iż SkyCash zdobył w tym rankingu tak wysoką pozycję, świadczy moim zdaniem niezaprzeczanie, iż jest to sukces który warto docenić.

Kampania / projekt / aplikacja roku
W 2015 roku było wiele udanych kampanii o odpowiednio wysokich wynikach. Mi najbardziej w pamięci utkwiło jednak działanie firmy L'oreal a dokładnie Aplikacja Makeup Genius L’oreal. Jej funkcjonalność oraz zupełność w dopasowaniu do oferty i celów marki oraz jakość wykonania to moim zdaniem wzór do naśladowania dla innych.

Trend roku
Za sprawą inwestycji Facebooka w firmę Oculus oraz skalę jaką ten ruch nadał rozwiązaniom VR uważam, że z pewnością trend wykorzystania Virtual Reality w różnorodnych zastosowaniach będzie się w 2016 pogłębiał. Już teraz widać mnogość platform, projektów, produktów dla wszelkich branż z wykorzystaniem Virtual Reality oraz ich zapowiedzi na 2016 rok. Rozwiązania healthcare pozwalające niemalże w rzeczywistości zmierzyć się z dolegliwościami ciała , rozrywka i edukacja w unikalnym bo pozwalającym na "realne” doświadczanie emocji poziomie czy użyteczność wkraczająca także w biznesowe zastosowania to moim zdaniem czynniki które predestynują VR do miana trendu roku.

Prognoza na 2016 rok
Pod koniec 2014 roku prognozowałem wzrost zainteresowania technologią beaconów. Tak tez się stało, aczkolwiek uważam że prawdziwy boom zastosowań beaconów mamy ciągle jeszcze przed sobą. Dziś patrząc na rynek rozwiązań, sądzę że w 2016 roku wiodącymi będą zastosowania Virtual Reality. W tej materii  rynek też jest bardzo dynamiczny i spodziewał bym się także, że szybko znajdą się zastosowania dla HoloLens, gdzie mamy mieć możliwość unikalnego połączenia świata rzeczywistego ze światem wirtualnym co stanowi zupełnie nowe podejście do rozwiązań VR. Coraz większą wagę przywiązywałbym do bezpieczeństwa związanego z naszą obecnością w sieci poprzez wszelkiego rodzaju IoT. Nasza tożsamość jest coraz bardziej widoczna w sieci a poprzez nasze działania w portalach społecznościowych jesteśmy coraz bardziej "nadzy na polu" w zakresie informacji krążących o nas po sieci. Takie działania rodzą oczywiste korzyści związane z wręcz idealnym dopasowaniem ofert „z sieci” do naszych oczekiwań, możliwości i pragnień, ale rodzi to także obawę przed nieodpowiednim wykorzystania tych informacji nie koniecznie w dobrej wierze i z pozytywnych pobudek.

Człowiek roku/pomysł roku
Za człowieka roku uznałbym Papieża Franciszka, a właściwie osoby świeckie i duchowne z Fundacji Misericors, które wymyśliły funkcjonalność aplikacji Misericors,którą Papież Franciszek otrzymał 17 grudnia na 79 urodziny, a którą LookSoft miał zaszczyt realizować. Aplikacja Misericors służy do promowania wśród młodych ludzi postaw czynienia dobrych uczynków i oferuje możliwość opublikowania o tym informacji na portalach społecznościowych.Ta bardzo ciekawa idea, idealnie wpisuje się w trend dzielenia się przez młodych ludzi tym co ich otacza i czym żyją na portalach społecznościowych, a warto aby dzielili się pozytywnymi wydarzeniami i emocjami w ich życiu. Aplikacja to idealne połączenie szczytnego celu, możliwości smartfonów oraz trendów społecznościowych wśród młodzieży.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Wirtualna Polska, Cube Group, K2, MEC, Selectiv, Goldbach Audience, Adrino, Mobile Rockets, Mobiem, i Digital Virgo.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Internet i marketing mobilny: jak minął 2015 rok, co wydarzy się w 2016?

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Krata
A ta Pani z Interii to pracje w Bliku, ze tak na każdym kroku o nim mowi?
odpowiedź
User
pavv
Panie Ładny - chiński smartzegarek w zastosowaniu biznesowym to tak jakby umowy na miliony USD podpisywać długopisem BIC.
odpowiedź
User
Zupman
Tak, jak podejrzewałem, Michalski to jednak głupek...
odpowiedź