Ponad 10 proc. podwyżki za telefon stacjonarny i zmieniamy operatora
Dwie trzecie Polaków korzystających z telefonii stacjonarnej deklaruje, że do zmiany operatora skłoniłaby ich podwyżka abonamentu przekraczająca 10 proc. - wynika z badania PBS DGA. Osoby niekorzystające z łącza stacjonarnego uzasadniają, że jest za drogie, a im wystarczają telefony komórkowe.
Dla 65 proc. Polaków korzystających z telefonii stacjonarnej bodźcem do zmiany operatora byłaby podwyżka abonamentu o więcej niż 10 proc. Ponad jedna piąta użytkowników telefonów stacjonarnych wskazuje w tym kontekście brak dodatkowych usług w ramach abonamentu, a jedna czwarta - podwyżkę abonamentu niższą od 10 proc.
Co trzeciemu Polakowi korzystającemu ze stacjonarnego łącza telefonicznego trudno ocenić, czy zmiana operatora wiązałaby się z dużymi komplikacjami. 28 proc. respondentów ocenia, że byłoby to łatwe do załatwienia, natomiast 22 proc. - że trudne. Jako bardzo ważny argument przy takiej zmianie aż dwie trzecie ankietowanych wskazuje atrakcyjność cenową oferty, natomiast prawie połowa - atrakcyjność promocji i rabatów.
Jednak aż trzy czwarte Polaków korzystających z telefonii stacjonarnej nie bierze pod uwagę rezygnacji z usług swojego głównego operatora. Wśród 17 proc. respondentów rozważających taką decyzję większość (58,5 proc.) wybrałaby inną sieć stacjonarną - najczęściej wymieniano w tym kontekście Netię (25,5 proc. deklaracji), przy czym aż tych 37,5 proc. takich osób nie potrafiło wskazać konkretnego operatora.
57 proc. użytkowników telefonii stacjonarnej jest skłonnych polecić swojego operatora innym osobom, natomiast 18,5 proc. deklaruje, że wolałoby tego nie robić. Co czwarty ankietowany jest niezdecydowany w tej kwestii. Najbardziej zadowoleni ze swojego operatora telefonii stacjonarnej sš klienci Dialogu, którzy oceniają jego usługi - w skali od 1 do 5 - na 4,1. Nieco niższe noty od swoich użytkowników otrzymały Netia (3,9) i Telekomunikacja Polska (s3,8). W przypadku pozostałych operatorów grupa ich klientów wyrażających swoje oceny w badaniu jest zbyt mała, by były one w jakimś stopniu reprezentatywne.
Z kolei wśród Polaków niekorzystających ze stacjonarnego łącza telefonicznego trzy czwarte uzasadnia, że wystarcza im telefon komórkowy, natomiast jedna czwarta - że telefon stacjonarny jest za drogi. 42 proc. tych osób miało kiedyś dostęp do linii stacjonarnej - najczęściej Telekomunikacji Polskiej (81,1 proc wskazań). 58 proc. Polaków niekorzystających z telefonów stacjonarnych deklaruje, że nic nie może ich zachęcić do powrotu do tych urządzeń. Jedynie 24 proc. wskazuje, że takim bodźcem byłyby niskie ceny za połączenia, a 11,5 proc. wymienia w tym kontekście atrakcyjne usługi dodatkowe.
Badanie korzystania przez Polaków z telefonii stacjonarnej i powodów rezygnacji z niej zostało przeprowadzone przez PBS DGA na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej od 1 do 14 grudnia ubiegłego roku. Ankiety w formie indywidualnych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (PAPI) objęły reprezentatywną próbę gospodarstw domowych - 1602 osób w wieku 15 lat i powyżej.
Dołącz do dyskusji: Ponad 10 proc. podwyżki za telefon stacjonarny i zmieniamy operatora