Orange Polska z niższymi przychodami i zyskiem netto, ale z większą liczbą abonentów
W III kwartale 2015 roku Orange Polska odnotował spadek przychodów i zysku netto przy rosnącej liczbie abonentów i użytkowników mobilnego internetu. - Pod względem ewolucji bazy klientów III kwartał okazał się najlepszy w tym roku w prawie wszystkich kategoriach usług - podkreśla Bruno Duthoit, prezes zarządu Orange Polska.
W raportowanym przez Orange Polska okresie przychody wyniosły 2,97 mld zł., co oznacza spadek o 2,4 proc. rok do roku i o 2,3 proc. w porównaniu z II kwartałem br. Słabsze wskaźniki operator uzyskał także w odniesieniu do zysku netto, który zamknął się kwotą 110 mln w porównaniu ze 140 mln uzyskanymi w analogicznym okresie 2014 r.
- W III kwartale osiągnęliśmy zadowalające wyniki finansowe - zaznaczył Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów Orange Polska. - Na przychody korzystnie wpłynęła poprawa w segmencie mobilnym (wynikająca ze znacznego przyrostu liczby klientów abonamentowych oraz poprawy trendu dla wskaźnika ARPU) oraz dobre wyniki w segmencie ICT. Zgodnie z tym, co zapowiedzieliśmy przed trzema miesiącami, inwestycje w przyłączenia klientów wpłynęły na kwartalną marżę EBITDA. Po dziewięciu miesiącach bieżącego roku, organiczne przepływy pieniężne są już bliskie celu całorocznego - opisuje.
- W czwartym kwartale zamierzamy kontynuować aktywne działania marketingowe oraz intensywne nakłady inwestycyjne na rozbudowę sieci światłowodowej. Kwota, jaką zapłacimy za częstotliwości LTE, ma poważne konsekwencje dla działalności i sytuacji finansowej Orange Polska. Przewidujemy, że na koniec 2015 roku wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA wyniesie około 1,9-2,0, przekraczając założony przez nas poziom 1,5. W najbliższych miesiącach będziemy pracować nad włączeniem pozyskanego pasma LTE oraz inwestycji w światłowody do nowego planu średniookresowego. Zajmiemy się także strukturą bilansu, możliwościami zmniejszenia zadłużenia oraz rozwiązaniami w zakresie wzrostu efektywności. Wszystkie te elementy przedstawimy w lutym 2016 roku. Wiemy, jak ważna jest dla naszych akcjonariuszy dywidenda. W związku z tym, postępując zgodnie z zasadami odpowiedzialności i przejrzystości wobec inwestorów, Zarząd przewiduje, że zaproponuje wypłatę dywidendy w 2016 roku w wysokości 0,25 zł na akcję.
W III kwartale br. liczba klientów abonamentowych Orange Polska wzrosła rok do roku o 7 proc., co oznacza 190 tys. przyłączeń netto w raportowanym okresie. O 28 proc. w ujęciu rocznym zwiększyła się także grupa użytkowników mobilnego internetu. O 39 proc. wzrosła też liczba klientów usług konwergentnych, a o 307 tys. – liczba użytkowników internetu LTE. Z kolei konsekwentnie maleje grupa abonentów wykorzystujących stacjonarne połączenia głosowe – w III kwartale br. ich liczba spadła o 6,7 proc. rok do roku, zaś o 6,1 proc. zmniejszyła się liczba klientów stacjonarnego internetu.
- Pomimo tego, że okres letni tradycyjnie nie sprzyja działalności komercyjnej, w III kwartale udało nam się utrzymać dużą aktywność marketingową - podkreślił Bruno Duthoit, prezes Orange Polska. - Było to zgodne z naszymi zapowiedziami z poprzedniego kwartału. Dużym powodzeniem cieszyły się wprowadzone w 2 kw. oferty oraz kontynuowaliśmy wewnętrzne działania w celu ograniczenia utraty klientów i poprawy ich satysfakcji. W efekcie, pod względem ewolucji bazy klientów 3 kw. okazał się najlepszym kwartałem w tym roku w prawie wszystkich kategoriach usług. W segmencie mobilnych usług abonamentowych, liczba przyłączeń netto i wskaźnik utraty klientów (churn) były najlepsze od wielu lat. Stacjonarny dostęp do Internetu pozostaje dla nas największym wyzwaniem, ale w trzecim kwartale wyraźnie zaznaczył się korzystny wpływ wprowadzonych w czerwcu bardziej atrakcyjnych cen, co pozwoliło nam ograniczyć utratę klientów. Liczymy na jeszcze lepsze wyniki w czwartym kwartale, po rozpoczęciu w październiku ogólnopolskiej promocji naszej oferty usług światłowodowych. Aktywne działania marketingowe znalazły odzwierciedlenie w kosztach sprzedaży i wskaźnikach rentowności w trzecim kwartale. W tradycyjnie najlepszym sprzedażowo czwartym kwartale zamierzamy nadal prowadzić aktywną działalność w obszarze komercyjnym. Jesteśmy bardzo usatysfakcjonowani wygraniem aukcji na częstotliwości LTE, w której uzyskaliśmy dwa bloki w paśmie 800 MHz za kwotę niższą od średniej ceny zapłaconej przez naszych konkurentów. Wyniki aukcji poprawiły sytuację konkurencyjną na korzyść Orange Polska i musimy je uwzględnić w naszej strategii. Będziemy intensywnie pracować nad nowym planem średniookresowym, który zamierzamy przedstawić akcjonariuszom w lutym 2016 roku - zapowiedział prezes Orange Polska.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska z niższymi przychodami i zyskiem netto, ale z większą liczbą abonentów