Koniec polskiej edycji magazynu „Top Gear”. RASP rezygnuje z licencji
Po ponad ośmiu latach ukazywania się znika polska edycja magazynu motoryzacyjnego „Top Gear”. Ringier Axel Springer Polska zdecydował się nie przedłużać licencji na wydawanie tytułu.
- Tak, to ostatni numer „TG”, który przygotowaliśmy w tym składzie, stąd pożegnalne hasło na okładce. Skończyła się nasza licencja na wydawanie miesięcznika w Polsce, kończy się też nasza z górą ośmioletnia przygoda z najlepszym magazynem motoryzacyjnym na świecie - napisali dziennikarze magazynu w zapowiedzi jego październikowego wydania. - Przez ten czas wydaliśmy 105 numerów, w których zamieściliśmy ok. 15 tys. stron materiałów, jakich nie mogliście znaleźć w żadnym innym tytule motoryzacyjnym na rynku. Przez nasze łamy przewinęło się kilkudziesięciu świetnych autorów tekstów i zdjęć, a nad jakością magazynu czuwali najlepsi graficy, tłumacze i tylko jedna korektorka, niezastąpiona pani Jola - wyliczyli.
Polska edycja miesięcznika pojawiła się na rynku na początku 2008 roku. Redaktorem naczelnym pisma był wówczas Piotr R. Frankowski. Przez pierwsze trzy lata magazyn wydawała Burda Media Polska, a w 2011 roku licencję przejął Ringier Axel Springer Polska. Nastąpiła wówczas zmiana na stanowisku redaktora naczelnego, obowiązki Frankowskiego przejął dotychczasowy zastępca - Szymon Sołtysik.
W ostatnich latach sprzedaż „Top Gear” mocno spadała. Miesięcznik ten najwyższą sprzedaż ogółem zanotował w pierwszym roku ukazywania się na rynku - 91 945 egz. Liczba sprzedawanych egzemplarzy tego tytułu w kolejnych latach systematycznie spadała - w 2013 roku wynosiła 43 678 egz., w 2014 roku - 40 702 egz., w 2015 roku - 30 771, a w pierwszym półroczu br. - 23 912 egz.
Dane sprzedaży "Top Gear" rok po roku | |||
Rok | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
2008 (od marca) | 138 350 | 91 945 | 91 945 |
2009 | 134 964 | 76 279 | 76 261 |
2010 | 119 944 | 65 249 | 65 249 |
2011 | 108 652 | 58 467 | 58 467 |
2012 | 91 312 | 47 437 | 47 374 |
2013 | 79 072 | 44 345 | 43 678 |
2014 | 73 405 | 40 796 | 40 702 |
2015 | 59 948 | 31 010 | 30 771 |
2016 (do czerwca) | 51 413 | 24 178 | 23 912 |
W ostatnim numerze miesięcznika jest sporo materiałów wspomnieniowych i pożegnalnych. Dołączono do niego kalendarz na przyszły rok.
>>> Zobacz wszystkie okładki „Top Gear”
Marka „Top Gear” pozostanie w Polsce w formie strony internetowej Topgear.com.pl. W redakcji miesięcznika pracowało siedem osób. - W większości będą tworzyli treści do innych magazynów i serwisów motoryzacyjnych Grupy Onet-RAS Polska, w tym do serwisu topgear.com.pl. Szczegółów personalnych nie komentujemy - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Kaniowski, group communications manager w firmie.
Przypomnijmy, że na początku 2012 roku Ringier Axel Springer Polska po kilkunastu latach ich obecności na rynku zrezygnował z miesięczników młodzieżowych „Popcorn” i „Dziewczyna”, uzasadniając, że nie ma wystarczających perspektyw przed tym segmentem. Wydawanie magazynów przejęła firma BPV Polska.
Z kolei wiosną ub.r. RASP zakończył wydawanie miesięcznika piłkarskiego „Mecz” (ukazywał się przez ponad rok), a tygodnik „Tempo” przekształcił w comiesięczny dodatek do „Przeglądu Sportowego”.
Dołącz do dyskusji: Koniec polskiej edycji magazynu „Top Gear”. RASP rezygnuje z licencji
Wiadomo czy chociaż w internecie pozostaną?