Ile zarabiają gwiazdy TikToka? Liczba obserwujących wcale nie najważniejsza
Stawki za reklamę na TikToku sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych - uważają eksperci. Trudno tu jednak o klasyczne widełki, bo na ostateczną wycenę współpracy ma wpływ wiele różnych czynników, i wcale nie najważniejszym musi być liczba obserwatorów danego twórcy.
Listę najpopularniejszych polskich twórców na TikToku (zebrane na HypeAuditor - suma subskrypcji, wyświetleń i interakcji konta) otwiera ZUSJE, czyli Kamila Smogulecka. Tiktokerka ma 7,8 mln obserwatorów, a jej materiały średnio 3,9 mln wyświetleń. Drugiego na liście Kubę Norka na TikToku obserwuje 5,5 mln fanów, a jego filmiki mają średnią widownię 2,3 mln. Podium zamyka Franek Bielak, który ma wyższą niż wymieniona wcześniej dwójka liczbę obserwatorów konta (12,1 mln), za to ustępuje im pod względem interakcji - polubień i komentarzy (wyświetlenia jednego filmu na średnim poziomie 2,4mln).
W pierwszej dziesiątce są jeszcze m.in. Marlena Sojka (9,1 mln obserwujących), Monika Kociołek (2,7 mln obserwujących) czy Damian Tkaczuk (1,1 mln obserwujących).
Popularność TikToka w naszym kraju potwierdzają także badania Mediapanelu, opracowywane przez Wirtualnemedia.pl. W czerwcu br. platforma była liderem w kategorii średniego czasu korzystania (18 godzin, 31 minut i 55 sekund). TikTok odwiedziło 12,87 mln użytkowników, co przełożyło się na 43,24 proc. zasięgu.
@marlenasojka Wracam do Was z moim 14 dniowym testem!😄💖 || Co myślicie o efekcie? 🤔
♬ Celebrate the Good Times - Mason
Od barteru do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Widełki na TikToku
W ocenie Kariny Hertel, partner zarządzającej w BrandLift, TikTok rządzi się zupełnie inną logiką reklamową niż np. Facebook. Dlatego też trudno o określenie widełek płac za kampanie. Ciągle stawki są niższe na Instagramie czy YouTube.
- Pierwsze współprace to koszt rzędy kilku tysięcy złotych. Natomiast najbardziej wpływowi TikTokerzy mogą zarobić do kilkudziesięciu tysięcy złotych za jeden materiał, a górna granica wciąż będzie się przesuwać - mówi nam Karina Hertel.
Według Katarzyny Fabjaniak, business director of operations and development w Havas PR Warsaw, początkujący twórcy realizują dla marek działania rekamowe barterowo. Ci najwięksi wyceniają się nawet na kilkadziesiąt tysięcy złotych.
- Im więcej zaangażowanych odbiorców, tym zarobki będą większe. Bazowe stawki będą oscylowały wokół kilku tysięcy złotych. Dla średnio zasięgowych influencerów należy liczyć się z wynagrodzeniem kilkunastu tysięcy, zaś najwięksi mogą wycenić się nawet na kilkadziesiąt tysięcy złotych. Różne źródła szacują, że tiktoker na przestrzeni roku może zarobić nawet kilkaset tysięcy złotych - estymuje ekspertka Havas PR Warsaw.
Taki rozstrzał w stawkach wynika zdaniem naszej rozmówczyni z co najmniej kilku czynników - zakresu współpracy, liczby świadczeń czy zasięgów. - Wynagrodzenie rośnie wprost proporcjonalnie do zasięgów influencera. Jednak liczą się też pola eksploatacji, potencjalne zakazy konkurencji oraz czas trwania danej kampanii czy nawet zakres ekspozycji danego produktu. Pojedyncze świadczenie będzie znacznie mniej kosztowne niż dłuższa kampania mająca kilka odsłon - mówi Katarzyna Fabjaniak.
Karina Hertel zwraca uwagę, że rozpoznawalność tiktokowego twórcy - mierzona liczbą followersów, wyświetleń, nie oznacza dla reklamodawcy automatycznego dotarcia do szerokiego kręgu odbiorów.
- Jest to związane z dość prostą zależnością – konta na TikToku nie generują zasięgu organicznego, to znaczy, że wielkość konta twórcy nie gwarantuje organicznego dotarcia. Ponadto każdy materiał stworzony i wyemitowany przez twórcę na TikToku musi mieć włączoną dodatkową promocję, w przeciwnym wypadku nie ma możliwości wygenerowania dostatecznego zasięgu. Moderatorzy na tej platformie są niezwykle czujni i natychmiast „odcinają” zasięgi, a często nawet blokują czasowo konta - wyjaśnia specjalistka BrandLift.
Bart Woźniak, managing director agencji Space Cat Industries, uważa, że na zarobki twórców na TikToku ma wpływ również tematyka tworzonych treści.
- Przykładowo stawki twórców działających w beauty & personal care należą do najwyższych i nawet twórca o stosunkowo niskiej jak na warunki TikTokowe bazie subskrybentów może być znacznie droższy od twórców o większych profilach, ale działających w innym obszarze. Oczywiście wpływ na to spore zainteresowanie TikTokiem wśród klientów z branży beauty i duży popyt na usługi takich twórców - ocenia Bart Woźniak.
Rynek reklamy na TikToku będzie rósł
Według zapytanych przez Wirtualnemedia.pl ekspertów, TikToka w Polsce pod względem zainteresowania reklamodawców czekają lata prosperity. Karina Hertel z BrandLift przewiduje, że rok do roku rynek reklamy na TikToku będzie rósł w tempie 30 proc. rocznie.
- TikTok ma olbrzymi potencjał dla marek i trzeba mieć to na uwadze. Przystępując do działań warto skupić się na wnikliwej analizie danych i algorytmów. Klasyczny lejek konwersji należy zamienić w „pętlę konwersji”, bo użytkownicy TT uwielbiają chwalić się i eksponować produkty i usługi, do których są przekonani. Dlatego na tym kanale musi być natywnie. TikTok zdecydowanie otwiera nowe możliwości i będzie odgrywał coraz większą rolę w rynku reklamowym, co znajdzie również swoje odbicie w rosnących stawkach - analizuje dla Wirtualnemedia.pl Karina Hertel.
- Spodziewam się, że w ciągu najbliższych dwóch lat Tik Tok będzie rósł na znaczeniu, a polscy influencerzy coraz bardziej będą się profesjonalizować. Do ścisłej czołówki twórców wejdą nowi, którzy śledząc trendy swoich „kolegów po fachu” zza oceanu, będą oferować coraz bardziej angażujące treści atrakcyjne dla odbiorców. Dla marek stworzy to wiele możliwości na plasowanie swoich treści w nowych i świeżych kontekstach - ocenia z kolei Katarzyna Fabjaniak.
Zdaniem Barta Woźniaka , choć można spodziewać się dalszych wzrostów stawek dla tiktokerów, trudno w obecnej sytuacji prognozować, jaki pułap osiągną.
- Początek 2022 roku i aktualna sytuacja makroekonomiczna spowodowały, że koszty kampanii z influencami na TikToku w porównaniu do ostatniego kwartału roku ubiegłego wzrosły. Dodatkowo należy mieć na uwadze fakt, że sam TikTok nadal się bardzo dynamicznie rozwija i coraz więcej marketerów korzysta z usług twórców, co także będzie miało wpływ na ich oczekiwania. Musimy się liczyć z tym, że w perspektywie roku czy dwóch lat stawki influencerów będą wyższe. Natomiast istnieją możliwości optymalizacji kosztów kampanii poprzez odpowiedni i efektywny dobór twórców - uważa managing director agencji Space Cat Industries.
Dołącz do dyskusji: Ile zarabiają gwiazdy TikToka? Liczba obserwujących wcale nie najważniejsza