23 mld zł wydano na reklamy telewizyjne w 2015 roku. Liderem Aflofarm
Łączne wydatki cennikowo na reklamę telewizyjną w 2015 roku były o 5,25 proc. wyższe, niż rok wcześniej. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.
W 2015 roku łączne wydatki cennikowe brutto na reklamę telewizyjną wyniosły 23,06 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2014 roku o 5,25 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Dane te uwzględniają jednak bardzo duże rabaty, po ich uwzględnieniu można szacować, że rynek reklamy TV w 2015 roku wyniósł na pewno ponad 3,7 mld zł. Jak podała agencja SMG, po trzech pierwszych kwartałach ub.r. na reklamę w telewizji wydano 2,79 mld zł.
Mniejszy wzrost rynku niż ten zaprezentowany przez Nielsena wynika z prognoz domów mediowych. ZenithOptimedia Group wskazuje, że rynek reklamy telewizyjnej w ubiegłym roku poszedł do góry o 2,6 proc. Z kolei Universal McCann oszacował wzrost rynku reklamy TV na 2 proc.
Łączne wydatki brutto na reklamę telewizyjną | |
rok | Wydatki (w zł) |
2014 | 21 904 517 962 |
2015 | 23 055 048 158 |
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 3,43 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 7,76 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 6,75 proc. do 2,81 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,37 mld zł; spadek o 27,46 proc.). Tuż za podium znalazła się TVP2 (1,08 mld zł; w dół o 31,57 proc.).
Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 575,60 mln zł i wzrostem o 53,47 proc.
Większość mniejszych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskała Stopklatka TV - było to 81,36 proc. do 371,06 mln zł.
Stacja | Wpływy stacji (w zł) | |
2014 | 2015 | |
Polsat | 3 185 317 615 | 3 432 397 440 |
TVN | 2 635 171 390 | 2 812 918 345 |
TVP1 | 1 886 100 640 | 1 368 100 031 |
TVP2 | 1 584 277 368 | 1 084 139 025 |
TV4 | 375 054 760 | 575 597 254 |
TVN24 | 486 658 174 | 570 047 448 |
AXN | 449 520 801 | 476 191 163 |
TV PULS | 349 625 579 | 441 091 048 |
TVN7 | 384 862 939 | 435 258 022 |
Discovery | 417 362 545 | 405 479 817 |
Disney Channel | 406 395 306 | 401 550 447 |
Stopklatka | 204 600 810 | 371 055 845 |
National Geographic | 299 785 023 | 318 496 160 |
TLC | 292 317 696 | 296 777 368 |
Comedy Central | 280 428 406 | 284 557 194 |
Polsat2 | 269 245 552 | 273 046 112 |
Investigation Discovery | 265 038 543 | 272 490 358 |
Puls 2 | 163 198 203 | 272 193 521 |
Polo TV | 186 165 334 | 249 575 103 |
TVN Style | 170 492 992 | 240 123 344 |
Najwięcej na reklamę w telewizji w 2015 roku (dane cennikowe) - 1,47 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki wzrosły rok do roku o 43,38 proc. Kolejne miejsca zajęły: Nestle (546,75 mln zł; do góry o 1,75 proc.) i Unilever (500,16 mln zł; do góry o 45,98 proc.).
Korporacja | Wydatki (w zł) | |
2014 | 2015 | |
AFLOFARM | 1 025 788 864 | 1 470 768 940 |
NESTLE | 537 345 946 | 546 746 591 |
UNILEVER | 342 627 637 | 500 163 225 |
POLKOMTEL SA | 295 940 129 | 410 275 852 |
PROCTER & GAMBLE | 507 144 263 | 400 490 513 |
ORANGE SA | 531 535 238 | 396 192 597 |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOŻYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA | 284 160 962 | 382 839 049 |
P4 | 352 848 625 | 353 739 314 |
FERRERO | 350 773 168 | 344 144 453 |
US PHARMACIA INC. | 432 540 132 | 341 791 692 |
Prezentowane wpływy i wydatki reklamowe nie uwzględniają rabatów.
Dołącz do dyskusji: 23 mld zł wydano na reklamy telewizyjne w 2015 roku. Liderem Aflofarm