Zaufanie i rozwój w świecie innowacji
Po dwóch latach covidowych ograniczeń największe targi technologiczne w Europie - Viva Technology (VivaTech) - ponownie zagościły w Porte de Versailles w pełnej krasie. Spostrzeżeniami z nich oraz wiedzą na temat prognozowanych tam trendów dla branży dzieli się z Wirtualnemedia.pl Konrad Dorabialski, co-managing directora Publicis Le Pont.
VivaTech, utworzone w 2016 r. przez Publicis Groupe i Les Echos, to obecnie największe wydarzenie w Europie poświęcone startupom i technologii, przyciągające prezesów, społecznych liderów, fundusze typu venture capital i startupy z całego świata. W tym roku w wydarzeniu wzięło udział 90 000 gości przybyłych osobiście i 300 000 osób, które połączyły się cyfrowo. Z perspektywy Publicis Groupe, to wydarzenie ma szczególny sens, bo pokazuje, że nie tylko mówimy o innowacyjności, ale również stwarzamy odpowiednie warunki, by tworzenia nowych rozwiązań technologicznych i partnerstw.
Ci, którzy uczestniczyli w jednej z edycji targów VivaTech, z pewnością wiedzą, jak intensywne jest to miejsce. Skala wystawy i bogate dyskusje toczące się na wielu scenach są jednocześnie porywające i trochę przytłaczające.
Oto kluczowe moim zdaniem wątki tematyczne targów VivaTech.
Zdrowie i dobrostan pracowników jako priorytety
Według firmy Microsoft, 53 proc. pracowników przedkłada zdrowie i dobre samopoczucie nad pracę, a 18% respondentów w ciągu ostatnich 12 miesięcy zmieniło miejsce zatrudnienia, aby zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. W coraz bardziej wymagającym środowisku biznesowym i w erze "always-on" (zawsze aktywny), my, jako firmy, musimy zadbać o to, by zdrowie i dobre samopoczucie stanowiły kluczową część naszej strategii rozwoju talentów, czyli skupiać się na wspieraniu pracowników, a tym samym oczywiście chronić biznes.
Szef jako trener
Obowiązkowy zestaw umiejętności wymaganych od dzisiejszych menedżerów powinien obejmować "coaching". Dzisiejsi menedżerowie powinni posiadać umiejętności pozwalające im udzielać pracownikom wsparcia emocjonalnego, aby tworzyć w ten sposób bardziej pozytywną i wspierającą kulturę pracy.
Kultura sprzyja przejrzystości
Jasno określona kultura sprzyja przejrzystości działania. Klarowność myślenia o rozwoju i zarządzaniu misją firmy pomaga pracownikom podejmować świadome i trafne decyzje. W ten sposób buduje się zaufanie firmy, a dodatkowo liderzy, którym można zaufać, wspierający nawet w niepewnych czasach, przyciągają najlepsze talenty na rynku.
Umiejętności jako waluta
Ryan Roslansky, CEO LinkedIn, stwierdził, że w czasach, gdy umiejętności stają się walutą, Linkedin Learning może być priorytetowym narzędziem dla profesjonalistów umożliwiając im rozwój i osiąganie sukcesów. Beatrice Kosowski, prezeska IBM France wzywa by na pracowników patrzeć przez pryzmat potencjału, jaki wnoszą (umiejętności), a nie przez pryzmat ich dotychczasowego doświadczenia i podkreśla, jak ważna jest dzisiaj taka sama dbałość o klientów i własnych ludzi. Dla mnie osobiście jest jedna z wartości w Publicis Le Pont.
Budowanie wewnętrznego zaufania w oparciu o dane jest kluczem do sukcesu
Data Sciene umożliwiła firmom zdobycie, opartej o twarde dane, wiedzy na temat tego jak efektywniej wydawać budżety marketingowe. Jednak sposoby gromadzenia danych i zarządzania nimi nie zawsze są doskonałe, co skutkuje niską jakością danych lub ich dezaktualizacją. Powoduje to brak zaufania do danych wśród pracowników, których praca i wyniki mają być wspomagane przez dane i na ich podstawie wyznaczane cele. Przesłanie płynące od firm Dior i Sanofi jest jasne i wyraźne: oprócz zbudowania odpowiedniej infrastruktury danych, konieczne jest zbudowanie zaufania pracowników, że dane i informacje, które otrzymują za pośrednictwem narzędzi, zdecydowanie sprzyjają wykonywanej przez nich pracy.
Budowanie zaufania klienta
W wielu dyskusjach podczas VivaTech mówiło się wyzwaniach związanych z produkcją i korzystaniem z cyfrowych treści. Weźmy pod uwagę, że już dla 56 proc. internautów to urządzenia mobilne są pierwszym narzędziem do eksploracji kontentu i moim zdaniem możemy tutaj mówić o momencie zwrotnym dla budowania doświadczeń z markami.
Ścieżka konsumenta jest zjawiskiem dynamicznym, a całość doświadczenia cyfrowego musi być naprawdę satysfakcjonująca i zgodna oczekiwaniami odbiorców. Zatem największym wyzwaniem w przebiciu się przez szum informacyjny jest upewnienie się, że treści cyfrowe przyczyniają się do budowania zaufania konsumentów. A jest to możliwe tylko wtedy, gdy są one zgodne z wartościami użytkowników. Z sesji Contensquare płynie bardzo wyraźne przesłanie: personalizacja treści na masową skalę jest kolejnym dużym osiągnięciem marek odnoszących sukcesy w świecie cyfrowym, ale tylko wtedy gdy powyższe warunki są spełnione. Jako Publicis Le Pont chcemy być w czołówce firm realizujących tę misję.
Rewolucja doświadczenia
A co jest kolejnym przełomowym zagadnieniem? Według Snap jest to Augmented Reality. Czeka nas rewolucja w dziedzinie doświadczeń, która przyniesie nowe rozumienie tego, co może przynieść kontent. AR jest fascynującym tematem, ponieważ wzbogaca rzeczywistość, ale jej nie zastępuje.
Przez cały czas trwania VivaTech czuliśmy, jak ważne jest, aby zobaczyć, poczuć i zrozumieć, dokąd może nas zaprowadzić innowacyjność. Może się ona wydawać wyzwaniem, ale jednocześnie jest źródłem ogromnej inspiracji.
AR + osobiste doświadczenie konsumenta = nowy długoterminowy trend w technologii
Dla Evana Spiegela, współzałożyciela i CEO firmy Snap, trendy w przyszłych innowacjach dotyczą coraz bardziej spersonalizowanej informatyzacji oraz nakładania się jej na otaczający nas świat. Przeszliśmy od komputerów stacjonarnych (rewolucja informacyjna) do urządzeń mobilnych (rewolucja komunikacyjna), a teraz do inteligentnych okularów (rewolucja doświadczeń). Rzeczywistość rozszerzona (AR) w połączeniu z osobistymi doświadczeniami konsumentów to nowy, długoterminowy trend w technologii. Biorąc pod uwagę, że codziennie z rzeczywistości rozszerzonej (AR) za pośrednictwem Snapchata korzysta 250 milionów ludzi, nie są to z pewnością stwierdzenia bezpodstawne.
Jeśli weźmiemy pod uwagę proces przyswajania AR dzięki nowym doświadczeniom ze Snapchatem, to okaże się, że generacja Z w rzeczywistości dorasta razem z AR.
Kluczowe znaczenie ma prawdopodobnie także rozważenie fundamentalnych sposobów, w jakie technologia AR może "zmienić" dzisiejszy sposób funkcjonowania, na przykład w handlu detalicznym. Możliwość przymierzania ubrań za pomocą AR zwiększa współczynnik konwersji, jest to sposób robienia zakupów uwielbiany przez społeczność Snap, która wkrótce również będzie wydawać na zakupy znaczne sumy.
Metawers stopniowo dominuje dyskusję
Metawers, co nie powinno dziwić, jest już stałym motywem przewodnim VivaTechu, mimo że jest to wciąż rozdział, który dopiero się otwiera. Przecież jeżeli chodzi o skalę i działanie Metawersu, mamy do czynienia ze zjawiskiem zdecydowanie mniejszym chociażby od świata AR, który jest rzeczywistością, a nie wyimaginowaną przyszłością.
W tym roku na targach VivaTech, Publicis Groupe ogłosiła wprowadzenie nowego interfejsu, a konkretnie "powołanie" Leona na stanowisko dyrektora ds. metawersu (Chief Metaverse Officer). Ma on pomóc naszym klientom w zrozumieniu, nawigowaniu i tworzeniu strategii Web3. Stworzony przez Publicis Conseil, Leon jest awatarem z profilem na LinkedInie, który ma za zadanie:
1. Towarzyszyć klientom i doradzać im, jak poruszać się w gąszczu metadanych i jakie strategie stosować w zależności od specyfiki ich działalności.
2. Pełnić rolę przewodnika dla pracowników, przy wsparciu odpowiednich ekspertów i zespołów Grupy.
3. Prezentować przykłady najlepszych rozwiązań Web3 oferowanych przez naszych klientów oraz przez całą Grupę.
Najlepiej ujął to Marco Venturelli, twórca Leona i dyrektor kreatywny Publicis France, mówiąc: "Metawers to nieskończone, nieznane terytorium, które można eksplorować w sposób kreatywny. Aby być naprawdę innowacyjnym, musimy eksperymentować i uczyć się na bieżąco. Misją Leona jest motywowanie nas wszystkich do tego, by być odważnym i postępowym, ponieważ im wcześniej wykonamy ruch, tym dalej możemy zajść.”
Dołącz do dyskusji: Zaufanie i rozwój w świecie innowacji