Metawersum od Facebooka nie spełnia celów. Coraz mniej użytkowników
Według wewnętrznych danych koncernu Meta jego platforma metawersum Horizon Worlds od wiosny notuje spadki użytkowników, z których większość nie wraca do niej po pierwszym miesiącu korzystania. Firma wprowadza na rynek droższe gogle VR Quest Pro służące do korzystania z Horizon Worlds.
W wewnętrznym raporcie Meta Platforms, ujawnionym przez „Wall Street Journal”, z Horizon Worlds korzysta obecnie poniżej 200 tys. internautów miesięcznie, a liczba ta maleje od wiosny br. Przed rokiem jako cel wyznaczono 500 tys. użytkowników na koniec 2022 roku, przy czym niedawno obniżono ten cel do 280 tys. Wśród korzystających z platformy mężczyzn jest dwa razy więcej niż kobiet.
Większość użytkowników Horizon Worlds na dobre odchodzi po pierwszym miesiącu korzystania, a jedynie 9 proc. światów wygenerowanych na platformie jest odwiedzanych przez minimum 50 internautów. - Pusty świat to smutny świat - podsumowano w jednym z dokumentów.
W badaniu zleconym przez Meta Platforms wielu użytkowników narzekało, że nie mieli trudności, żeby odnaleźć w Horizon Worlds interesujące ich światy i wchodzić w interakcje z innymi osobami. Wytykali też, że cyfrowe awatary nie wyglądają realistycznie i nie mają nóg.
Parę dni temu na profilach społecznościowych Horizon Worlds zapowiedziano, że niebawem awatary zyskają nogi.
Legs are coming soon! Are you excited? 🎉 pic.twitter.com/SB6qSepKm4
— Meta Horizon (@MetaHorizon) October 11, 2022
Dziennikarka „Wall Street Journal” w nocy weszła do jednego z najpopularniejszych światów na platformie - Soapstone Comedy Club, w którym było wtedy aktywnych ok. 20 osób. Chciała porozmawiać o korzystaniu z platformy, na co zareagował tylko jeden mężczyzna, proponując, żeby się rozebrała. Natomiast od użytkownika, który próbował flirtować z dziewczyną, słuchać było wyzwiska pod jego adresem wypowiadane kobiecym głosem.
Carlos Silva, który jako awatar co tydzień oprowadza po Horizon Worlds, stwierdził, że w okresie bożonarodzeniowym w ub.r. w takich wycieczkach uczestniczyło nawet 400 użytkowników, a ostatnio jest ich poniżej 150.
Miesiąc temu Vishal Shah, wiceprezes ds. metawersum, w wewnętrznej notatce ujawnionej przez serwis The Verge zapewnił, że głównej założenie tej cyfrowej rzeczywistości okazało się trafne, ale na oferowanej przez koncern platformie jest za dużo usterek, doświadczanych zarówno przez użytkowników, jak i twórców, żeby korzystanie z niej było przyjemne.
Zauważył, że nawet pracownicy Meta Platforms nie używają Horizon Worlds wystarczająco dużo. - Zwyczajna prawda jest taka, że skoro my sami tego nie kochamy, jak możemy oczekiwać, że pokochają to użytkownicy? - spytał.
Meta z nowymi goglami do VR
Rzecznik Meta Platforms podkreślił, że firma sukcesywnie wdraża usprawnienia w Horizon Worlds, także dotyczące bezpieczeństwa, a rozwój tego uniwersum jest rozpisany na wiele lat. Zaznaczył, że łatwo jest teraz żartować z Horizon Worlds, ale koncern dalej jest przekonany, że metawersum to przyszłość cyfrowego świata.
Do korzystania z Horizon Worlds służą gogle Quest, produkowane przez przejętą przez Meta Platforms osiem lat temu spółkę Oculus Rift. W najtańszej wersji zestaw kosztuje ok. 400 dolarów. Przy czym według danych, do których dotarł „Wall Street Journal”, ponad połowa takich urządzeń przestaje być używana w ciągu sześciu miesięcy po zakupie.
W zeszłym tygodniu zaprezentowano ich nową wersję - Quest Pro, kosztującą 1,5 tys. dolarów.
W drugim kwartale br. Meta Platforms, do którego należą platformy społecznościowe Facebook, Instagram, Messenger i WhatsApp, zanotował wyniki poniżej oczekiwań: wpływy zmalały o 1 proc. do 28,82 mld dolarów, a zysk netto z 10,39 do 6,69 mld dolarów. Firma tłumaczyła to słabą koniunkturą reklamową, nie spodziewa się poprawy w trzecim kwartale.
Pion firmy obejmujący metawersum i gogle do VR w ostatnich kwartałach notował po 300-900 mln dolarów przychodów i 2-3 mld dolarów straty operacyjnej.
Od początku br. akcje Meta Platforms staniały o 62 proc., przez co Mark Zuckerberg wypadł z pierwszej dwudziestki najbogatszych ludzi na świecie.
Dołącz do dyskusji: Metawersum od Facebooka nie spełnia celów. Coraz mniej użytkowników
Niestety w praktyce technologia VR wciąż jest jeszcze w powijakach (wbrew temu co próbują nam wciskać producenci tego typu "gadżetów") a grafika MOCNO uproszczona (bo inaczej sprzęt by nie wyrobił).