Zara zamyka trzeci sklep w Polsce w ciągu roku
Firma Inditex zdecydowała o zamknięciu jednego z dwóch salonów Zary w Szczecinie. To trzeci sklep, który sieć likwiduje w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Firma stawia teraz na powiększenie i odświeżanie wybranych sklepów oraz na sprzedaż internetową. Niedawno sklep w dużym wojewódzkim mieście zlikwidowała też konkurencyjna sieć H&M.
Jesienią ub.r. sieć zlikwidowała sklep w poznańskiej Plazie, a wiosną br. Inditex zamknął salon Zary oraz placówki pozostałych marek (jak Bershka czy Stradivarius) we wrocławskim Pasażu Grunwaldzkim (w obu miastach pozostały po dwa salony Zary). Jak wynika ze sprawozdania firmy, które opisał serwis dlahandlu.pl, wkrótce zamknięty zostanie sklep w CH Galaxy w Szczecinie, największym centrum handlowym w mieście. Jednocześnie firma powiększy i wyremontuje drugi sklep Zary w Szczecinie, znajdujący się w pobliskiej Galerii Kaskada.
Zamykanie wybranych sklepów Inditex realizuje od lat - jeszcze przed pandemią Zara zmniejszyła liczbę sklepów z dwóch do jednego np. w Bydgoszczy czy Kielcach. Sieć zupełnie opuściła z kolei takie miasta Słupsk, Sosnowiec czy Gliwice. Obecnie pod marką Zara nad Wisłą działa ponad 40 sklepów.
Zara otworzyła flagowy sklep w Warszawie
Jednocześnie sieć unowocześnia i powiększa najważniejsze sklepy. W maju br. w warszawskim centrum handlowym Westfield Mokotów ruszył największy w Polsce salon Zary o powierzchni 2,8 tys. metrów kw. Zastosowano w nim elementy wdrażanego w ostatnich latach konceptu salonów hiszpańskiej marki. Sklep ma zupełnie nowy wystrój, z elementami z drewna czy metalu, a klienci mogą robić zakupy korzystając z kas samoobsługowych. W sklepie zastosowano koncepcję architektoniczną stworzoną w całości przez studio Zara Architecture.
Zara planuje wdrożyć też elementy konceptu w sklepie w Westfield Arkadia, który pod koniec września br. otworzy się po remoncie. Zostanie powiększony i będzie flagowym salonem sieci w Polsce. Inditex wdraża też nowe koncepty innych swoich sieci - niedawno ruszyły odnowione sklepy marki Zara Home w Westfield Mokotów i Westfield Arkadia. W tym pierwszym centrum otworzył się też nowy salon Pull & Bear, a w tym drugim wystartowała Bershka w nowym koncepcie. Wszystkie te sklepy posiadają też kasy samoobsługowe.
Nowa strategia to odpowiedź na rosnącą sprzedaż przez internet. Od kilku lat w nowych i remontowanych sklepach instalowane są specjalne urządzenia, które pozwalają na odbiór zamówień z internetu. Dodatkowo sieć stawia na aplikację, która pozwala na rezerwowanie przymierzalni, zapisywane są w niej wszystkie zakupy - i te internetowe i te stacjonarne (do zwrotu nie trzeba papierowych paragonów).
H&M zamknął jedyny sklep w mieście wojewódzkim
Swoje podejście do sprzedaży zmienia też częściowo konkurencyjna sieć H&M, która posiada w naszym kraju 172 sklepy. H&M w listopadzie ub.r. ogłosił, że w najbliższym czasie ma zostać zamkniętych nawet 100 sklepów na całym świecie, a pracę ma stracić około 1500 osób. Najwięcej sklepów do likwidacji przeznaczono w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. To reakcja na zmieniające się nawyki zakupowe klientów, którzy coraz chętniej kupują produkty przez internet.
- W ciągu ostatnich kilku lat zaobserwowaliśmy szybką zmianę zachowań klientów, której nie możemy zignorować. Musimy stale oceniać i rozwijać naszą działalność, aby spełniać potrzeby naszych klientów i oferować najlepsze możliwe doświadczenia związane z zakupami, zarówno w Internecie, jak i w naszych sklepach stacjonarnych. Naszą ambicją jest dalsze inwestowanie w naszych klientów, otwieranie nowych sklepów, w których dostrzegamy możliwości oraz rozwój naszych kanałów cyfrowych – informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe H&M w Polsce.
W sierpniu br. H&M zamknął jedyny salon marki w Opolu, zlokalizowany w CH Karolinka. Wiele miesięcy temu zlikwidowano też salon w Galerii Łomianki pod Warszawą.
- Stale oceniamy, w jaki sposób powinniśmy inwestować w sklepy i czasami konieczne jest podjęcie decyzji, które umożliwiają długoterminowy rozwój. Czasem oznacza to zamknięcie naszych sklepów – informuje biuro prasowe H&M. Jednocześnie firma zapewnia, że nie likwiduje obecnie innych sklepów.
Dołącz do dyskusji: Zara zamyka trzeci sklep w Polsce w ciągu roku
Tylko co to ma wspólnego z mediami i reklamą?