Zakupy w internecie lubimy głównie za oszczędność czasu
Rośnie liczba polskich internautów dokonujących zakupów przez internet wynika z raportu "E-commerce w oczach internautów" przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych i firmę Gemius.
W 2008 r. dokonywanie zakupów online deklarowało 66 proc. badanych, rok później ten odsetek wyniósł 67 proc. z kolei w 2010 r. wzrósł do 74 proc.
Dla porównania, badania realizowane w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskazują, że wśród naszych sąsiadów: Czechów, Słowaków i Ukraińców, zakupy online są jeszcze bardziej popularne. Deklarowało je 84 proc. czeskich internautów i 82 proc. słowackich internautów.
Z jaką częstotliwością Polacy dokonywali zakupów przez internet? Wyniki raportu wskazują, że 43 proc. respondentów dokonywało zakupów kilka razy do roku, a 13 proc. kilka razy w miesiącu.
Jakie czynniki skłaniają internautów do zakupów online? Przede wszystkim jest to: oszczędność czasu - taką odpowiedź wskazało 51 proc. internautów. Kolejne wymieniane cechy to: niższe ceny niż w tradycyjnym sklepie (50 proc.), dostępność towarów trudnych do zakupienia gdzie indziej (45 proc.), a także promocje, rabaty i konkursy (27 proc.).
Tę ostatnią cechę polscy internauci wymieniali częściej niż Czesi (4 proc.), Słowacy (3 proc.) oraz Ukraińcy (11 proc.).
Gdzie kupujemy? W odróżnieniu do naszych sąsiadów, wolimy zakupy na aukcjach niż w e-sklepach. Korzystanie z serwisów aukcyjnych w ubiegłym roku deklarowało 80 proc. polskich internautów kupujących online, ze sklepów online korzystało 68 proc., z porównywarek cen 60 proc., a z zakupów grupowych 16 proc.
Dla porównania internauci w Czechach, na Słowacji i Ukrainie chętniej korzystali ze sklepów online niż z aukcji internetowych.
Według danych z badania Megapanel PBI/Gemius za wrzesień 2011 r., pod względem zasięgu wśród internautów na czele rankingu serwisów aukcyjnych uplasowało się Allegro (odwiedza go blisko 58 proc. internautów).
Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według zasięgu miesięcznego „Aukcje i narzędzia aukcyjne"
lp. | węzeł | użytkownicy (real users) | odsłony krajowe ogółem | zasięg wśród internautów | audyt site-centric |
1 | Grupa Allegro.pl - Aukcje i narzędzia aukcyjne | 10 853 418 | 3 951 015 800 | 57,69% | tak |
2 | aukcjoner.pl | 1 537 174 | - | 8,17% | |
3 | archiwumallegro.pl | 1 125 377 | - | 5,98% | |
4 | Grupa Onet.pl - Aukcje i narzędzia aukcyjne | 1 063 640 | 93 556 553 | 5,65% | tak |
5 | Grupa Ebay | 866 585 | - | 4,61% | |
6 | Grupa Spolecznosci.pl - Aukcje i narzędzia aukcyjne | 658 102 | 6 076 500 | 3,50% | tak |
7 | galerieallegro.pl | 642 694 | - | 3,42% | |
8 | Grupa Wirtualna Polska - Orange - Aukcje | 580 175 | 36 107 900 | 3,08% | tak |
9 | za10groszy.pl | 404 136 | - | 2,15% | |
10 | xarchiwum.pl | 388 176 | - | 2,06% |
Źródło: Megapanel PBI/Gemius za wrzesień 2011
Z kolei najpopularniejszym serwisem zakupów grupowych pod względem zasięgu wśród internautów był groupon.pl.
Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według zasięgu miesięcznego „Zakupy grupowe"
węzeł | użytkownicy (real users) | odsłony krajowe ogółem | zasięg wśród internautów | audyt site-centric | |
groupon.pl | 3 696 683 | - | 19,65% | ||
gruper.pl | 1 465 837 | - | 7,79% | ||
mydeal.pl | 858 413 | - | 4,56% | ||
citeam.pl | 825 541 | - | 4,39% | ||
fastdeal.pl | 679 901 | - | 3,61% | ||
deallx.pl | 577 836 | - | 3,07% | ||
okazik.pl | 329 511 | - | 1,75% | ||
Grupa Gazeta.pl - happyday.pl | 322 254 | 956 345 | 1,71% | tak | |
cuppon.pl | 262 849 | - | 1,40% | ||
Grupa Media Regionalne - sweetdeal.pl | 177 670 | - | 0,94% |
Źródło: Megapanel PBI/Gemius za wrzesień 2011
Co skłoniłoby polskich internautów do częstszych zakupów online? Wyniki raportu "E-commerce w oczach internautów" wskazują, że rośnie liczba internautów, którzy deklarują zwiększenie częstotliwości zakupów online, w przypadku, gdyby zmalały koszty dostarczenia towaru - w 2009 r. taką odpowiedź wskazywało 18 proc., a rok później już 23 proc. internautów.
Dołącz do dyskusji: Zakupy w internecie lubimy głównie za oszczędność czasu