Wyzwania 2021 roku i najważniejsze wydarzenia 2020 roku według Anny Sambor z Herbapol Lublin
Swoimi spostrzeżeniami na temat najważniejszych wydarzeń i trendów 2020 roku oraz wyzwań 2021 roku dzieli się z Wirtualnemedia.pl Anna Sambor, dyrektor marketingu i rozwoju nowych produktów w Herbapol-Lublin.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Uważam, że większość sytuacji kryzysowych, jakie obserwowaliśmy w 2020 roku, była „pochodną” koronawirusa. Życie nas wszystkich nagle diametralnie się zmieniło, zarówno zawodowo, jak i prywatnie. Stanęliśmy przed niespotykanymi do tej pory wyzwaniami i musieliśmy sobie z nimi radzić, często dostosowując się do nich z dnia na dzień. Nie było to łatwe i tak naprawdę dalej się tego uczymy, a jak wiadomo, w tak dynamicznym procesie, każdemu zdarzają się błędy.
Trend roku / Człowiek roku
W mojej opinii trend roku to patriotyzm konsumencki. Pandemia, choć niewątpliwie jest dla wszystkich trudnym okresem, skłoniła nas do przemyśleń, między innymi na temat tego, co spożywamy i z jakiego kraju pochodzą produkty, które trafiają do naszych koszyków. Zaczęliśmy uważniej czytać etykiety produktów i wspierać polskich producentów. To trend, który obserwowaliśmy od dłuższego czasu, ale w obliczu sytuacji wywołanej przez COVID-19, bardzo wzrosło jego znaczenie.
Natomiast jeśli chodzi o człowieka roku – dla mnie jest nim każdy pracownik systemu ochrony zdrowia. Te osoby od miesięcy codziennie walczą o zdrowie i życie innych, narażając przy tym swoje. Jako firma widzimy i doceniamy to zaangażowanie, dlatego wspieraliśmy naszymi produktami placówki medyczne w Warszawie i województwie lubelskim.
Jak pandemia wpłynęła na branżę
W branży spożywczej wpływ pandemii zależał w dużej mierze od kategorii. Jeśli chodzi o sprzedaż produktów z portfolio firmy „Herbapol-Lublin” S.A., jesteśmy jak najbardziej usatysfakcjonowani wynikami. Oferujemy artykuły pierwszej potrzeby, które są dostępne praktycznie w każdym sklepie, więc konsumenci mieli do nich stały dostęp. Dodatkowo nasz sklep online zadebiutował w nowej, wygodniejszej dla użytkowników odsłonie, co planowaliśmy od dawna, a pandemia tylko potwierdziła, że był to krok w dobrym kierunku. Natomiast wyzwaniem dla nas było wprowadzanie zaplanowanych na 2020 rok nowości. Jednak dzięki sprawnej modyfikacji działań i współpracy marketingu ze sprzedażą zrealizowaliśmy nasze plany, również jeśli chodzi o wejście w zupełnie nową kategorię naturalnych kosmetyków i suplementów diety, w której zadebiutowała marka Polana.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Po pierwsze elastyczność – już 2020 rok pokazał, że założenia nie zawsze da się, z przyczyn niezależnych, zrealizować. Zakładamy, że podobnie będzie w ciągu najbliższych miesięcy, dlatego musimy być elastyczni i otwarci na zmiany.
Po drugie work-life balance – praca zdalna na początku była dla nas czymś fajnym, niecodziennym. Teraz jednak zauważamy, że granica między życiem zawodowym a prywatnym zaciera się i w zasadzie jesteśmy w pracy cały czas, co ma ogromny wpływ na nasze funkcjonowanie. Problem dostrzegł Parlament Europejski, który dał Komisji Europejskiej zielone światło do wydania dyrektywy w tej sprawie.
Trzecie najważniejsze wyzwanie w 2021 roku to relacje – pozostajemy w nowej rzeczywistości, w której ograniczamy spotkania z innymi – nie tylko te prywatne, ale i zawodowe, w tym te z konsumentami. Wyzwaniem najbliższego okresu będzie wypracowanie sposobów na to, by nawiązywać i utrzymywać relacje w obu tych sferach z wykorzystaniem nowych narzędzi, nowych sposobów komunikowania się, które dawałyby choć namiastkę tego, co do 2020 roku dawały nam spotkania twarzą w twarz.
Cykl: Podsumowania 2020 roku i prognozy na 2021
Dołącz do dyskusji: Wyzwania 2021 roku i najważniejsze wydarzenia 2020 roku według Anny Sambor z Herbapol Lublin