Wirtualna Polska: czwarty kwartał mocny reklamowo, epidemia szkodzi Wakacjom i przejęciom
Według Wirtualnej Polski bieżący kwartał jest udany w reklamie internetowej, bo marketerzy są lepiej przygotowani do kolejnych ograniczeń epidemicznych. Z jej spółek e-commerce’owych stratę netto w zeszłym kwartale zanotowały tylko Wakacje.pl, natomiast wpływy Superauto.pl wzrosły o 50 proc. Firma zaczęła wprowadzać autorskie narzędzie WP Sales Booster do retargetingu reklam.
W trzecim kwartale br. holding Wirtualna Polska zanotował spadek przychodów sprzedażowych rok do roku o 16,6 proc. do 153 mln zł, natomiast jego zysk netto wzrósł z 21,44 do 26,55 mln zł.
Zdecydowaną większość działalności firmy stanowi pion internetowy, w którym wpływy zmalały o 18 proc. - ze 178,95 do 146,71 mln zł, natomiast zysk EBITDA (według nowego standardu MSSF 16) zwiększył się z 55,56 do 56,33 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA zmalał minimalnie (o 25 tys. zł) do 57,195 mln zł.
Do Wirtualnej Polski należy grupa serwisów e-commerce przejętych w ostatnich latach: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym miesiąc temu połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl.
Wakacje.pl nadal ze stratą, bez dalszych zwolnień w WP
Epidemia koronawirusa najmocniej uderzyła w działalność platform turystycznych. Z końcem marca z Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel) zwolniono kilkadziesiąt osób, a ok. 10 pracowników z Nocowanie.pl, dodatkowo pożegnano się z kilkunastoma pracownikami Domodi.
- W trzecim kwartale nie przeprowadzaliśmy żadnych redukcji zatrudnienia, żadnych cięć kosztem pracowników - zapewnił we wtorek podczas wideokonferencji Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.
W drugim kwartale wskutek lockdownu Wakacje.pl miały nie tylko dużą stratę EBITDA, lecz także ujemne przychody, bo firma musiała zwracać wpłaty klientów na odwołane wycieczki. W trzecim kwartale spółka zanotowała znacznie mniejszą stratę EBITDA, a przychody były mniej więcej o połowę niższe niż w pierwszym kwartale br.
Od października Wakacje.pl mierzą się z konsekwencjami drugiej fali epidemii. - Przy takich restrykcjach, ograniczeniach swobód obywatelskich właściwie większość turystyki międzynarodowej zamiera. To sytuacja identyczna jak wiosną, pełne zamarcie ruchu turystycznego, sprzedaż mamy na poziomie 6-9 proc. tego, co było przed covidem - opisał Jacek Świderski.
Zwrócił natomiast uwagę, że spółki turystyczne Wirtualnej Polski są w innej sytuacji finansowej niż wiosną br. - Nie mieliśmy „górki” sprzedanych na przyszłość wycieczek, za które musieliśmy zwracać pieniądze. Nasze przychody nie są już ujemne - dodał.
Znacznie lepiej radzi sobie oferujące wycieczki krajowe Nocowanie.pl, w zeszłym kwartale jego przychody znacząco zmalały rok do roku, natomiast zysk EBITDA nieco się poprawił. - Jesteśmy zadowoleni z wyników Nocowania, są istotnie lepsze niż w turystyce zagranicznej. Ale cała branża turystyczna przeżywa ogromną zapaść - skomentował Jacek Świderski, zwracając uwagę na duże spadki przychodów i zwolnienia pracowników w globalnych platformach Airbnb i Booking.com.
W górę Extradom.pl i Superauto.pl
Z kwartału na kwartał poprawiły się przychody i zyskowność Totalmoney.pl, mimo że wiosną br. banki na pewien czas zaostrzyły kryteria przyznawania kredytów hipotecznych, a w ramach jednej z tarcz antykryzysowych wprowadzono przepisy ograniczające udzielanie pożyczek pozabankowych.
Wirtualna Polska szacuje, że sprzedaż kredytów na Totalmoney.pl wzrośnie w br. o 2,1 proc., co przy spadku całego rynku kredytów konsumenckich o 24,4 proc. sprawi, że udział platformy w tym sektorze zwiększy się o 35,2 proc. - z 0,54 do 0,73 proc.
Wzrost osiągnął natomiast Extradom.pl, ponieważ w związku z ograniczeniami epidemicznymi więcej Polaków chce mieszkać w domach, a nie mieszkaniach. Z kolei przychody Superauto.pl, najmniejszej platformy e-commerce’owej Wirtualnej Polski, w zeszłym kwartale poszły w górę rok do roku o 50 proc., a zysk EBITDA ponad dwukrotnie, mimo że liczba rejestracji nowych aut w lipcu zmalała o 11 proc., a spadki w pierwszym półroczu były znacznie większe.
WP chce zyskać reklamowo na wzroście e-commerce’u
Wirtualna Polska jest optymistycznie nastawiona do wyników sprzedaży reklam w bieżącym kwartale. - Widzimy, że czwarty kwartał jest mocny. Reklamodawcy są dużo lepiej przygotowani niż miało to miejsce w marcu i w kwietniu. Patrząc całościowo na rynek i na nasze przychody, nie widzimy niepokojących zjawisk - stwierdził Jacek Świderski.
Zaznaczył, że poszczególne sektory i reklamodawcy w różny sposób odczuli konsekwencje epidemii. - Są tacy, którzy istotnie zwiększają swoje budżety reklamowe, starają się wykorzystywać zmiany, które zachodzą na rynku. Ale są rzecz jasna branże, które zupełnie wstrzymały swoje wydatki - opisał.
- Sam rynek e-commerce urośnie w tym roku o ok. 30 proc., a to są nasi główni reklamodawcy. W związku z tym nie mamy przed sobą czarnych scenariuszy - zapewnił prezes Wirtualnej Polski.
Sfinalizowane w lipcu br. przejęcie Grupy Interia przez Polsat nie wpłynęło na politykę reklamową Wirtualnej Polski, ponieważ firma rozlicza się z klientami przede wszystkim w modelu efektywnościowym, w oparciu o rezultaty prowadzonych kampanii. - To są rzeczy, które wpływają na politykę cenową, a nie to, czy Interia należy do Grupy RMF czy do Grupy Polsat - zaznaczył Świderski.
Dodał, że Wirtualna Polska do tej pory osiągała lepszą dynamikę niż cały rynek reklamy internetowej w Polsce, tak samo ma być w przyszłym roku.
WP Sales Booster nowym narzędziem reklamowym
Wirtualna Polska zaczęła właśnie wdrażać autorskie narzędzie WP Sales Booster, które pozwala sklepom internetowym reklamującym się w serwisach WP zwiększyć sprzedaż swoich produktów przy gwarantowanym efekcie sprzedażowym.
- Wykonaliśmy ogromną pracę, aby reklamy wyświetlane na powierzchniach Wirtualnej Polski i serwowane przez algorytmy adserwerów Wirtualnej Polski, były tak dopasowane do odbiorców jak to ma miejsce w przypadku globalnych platform jak Google, Criteo czy Facebook - opisał Jacek Świderski.
Narzędzie ma być odpowiedzią na duże wzrosty w polskim e-commerce od wybuchu epidemii: z jednej strony większe zainteresowanie takimi zakupami wśród internautów, a z drugiej pojawieniem się wielu nowych e-sklepów. - Najwięksi gracze, w szczególności Google i Facebook, oferują co prawda retargeting, ale nie oferują rozliczenia gwarantującego sprzedaż. I to ewidentnie wyróżni Wirtualną Polskę nie tylko na tle innych lokalnych portali, ale przede wszystkim na tle zagranicznych graczy. Bo to z nimi głównie się ścieramy o budżety e-commerce’owe naszych reklamodawców - stwierdził prezes Wirtualnej Polski.
WP Sales Booster jest już dostępny dla firm z branży odzieżowej, jednocześnie trwają jego testy wśród marketerów z sektorów RTV AGD oraz produktów do domu i ogrodu.
Świderski zaznaczył, że wdrożenie tego produktu będzie trwało dłużej niż w przypadku standardu rozliczeń tylko za widzialne emisje reklam (vCPM). - Nasze algorytmy po kolei uczą się poszczególnych branż, a nawet klientów. Ze strony klientów wymagane jest oskryptowanie, które razem z nimi wdrażamy. Niemniej gdy ten produkt nabierze już skali, bardzo trudno będzie go skopiować - ocenił menedżer.
Rozmowy o dwóch przejęciach
W br. Wirtualna Polska jak na razie nie zrealizowała nowych akwizycji, mimo że w lutym br. wraz ze swoimi spółkami zależnymi zaciągnęła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł może zostać przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje.
Jacek Świderski zwrócił uwagę, że niepewność gospodarcza utrudnia niektóre procesy akwizycyjne. - Proszę się wczuć w rolę sprzedającego. Jeszcze przed rokiem jego biznes internetowy był wart, dajmy na to, 50 mln zł, dziś jest to 30 mln zł, podczas gdy on tak samo ciężko pracuje - opisał. - Każdy, kto może, wstrzymuje się z decyzjami transakcyjnymi, to naturalne. Myślę, że jeszcze przez kilka miesięcy będziemy mieli z tym do czynienia - ocenił.
- Jesteśmy aktywni, zarząd jest zaangażowany w rozmowy z poszczególnymi partnerami. W tej chwili jest źle, ale to nie znaczy, że zmuszamy kogokolwiek do transakcji - budujemy relacje, szukamy wspólników - wyliczył prezes Wirtualnej Polski.
- W najbliższym czasie raczej nie zaskoczymy czymś szybkim, ale jesteśmy obecni w dwóch procesach, które mogą skończyć się przed Świętami. Natomiast dopóki nie będzie ostatecznego podpisu, to nie będziemy tego zapowiadać - zaznaczył.
Pod koniec maja Wirtualna Polska Media, spółka zależna Wirtualnej Polski, zmieniła harmonogram zakupu pozostałych 25 proc. udziałów platformy Nowocowanie.pl: w br. przejęła 10 proc. za 13,47 mln zł, a w 2021 i 2022 roku po 7,5 proc. Wartość tych 15 proc. udziałów oszacowano na ok. 21 mln zł.
Telewizja WP z większym zasięgiem jest zyskowna
W zeszłym kwartale przychody Telewizji WP, zarabiającej wyłącznie na reklamach, zwiększyły się rok do roku z 4,59 do 6,28 mln zł, a skorygowany wynik EBITDA poszedł w górę z 1,95 mln zł straty do 17 tys. zł zysku. Stacja pierwszy raz osiągnęła też zysk EBITDA w ujęciu ostatnich czterech kwartałów.
Kanał, nadawany od jesieni 2016 roku na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, z początkiem br. pojawił się w ofercie Cyfrowego Polsatu, dzięki czemu jego zasięg znacznie wzrósł.
Przełożyło się to na wyniki oglądalności stacji: według danych Nielsen Audience Measurement w październiku br. jej udział w widowni naziemnej telewizji cyfrowej wyniósł 0,85 proc., o 107,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Jacek Świderski zapowiedział, że Telewizja WP w 2021 roku osiągnie całoroczny zysk EBITDA.
Wirtualna Polska bez dywidendy, wycofała się z eSky
W połowie lipca akcjonariusze Wirtualnej Polski, zgodnie z rekomendacją zarządu popartą przez radę nadzorczą, zdecydowali, żeby osiągnięte przez spółkę w ub.r. 8,88 mln zł jednostkowego zysku netto przeznaczyć na kapitał zapasowy. W sierpniu akcjonariusze do rady nadzorczej WP powołali Witolda Woźniaka, który wcześniej przez kilka miesięcy był doradcą strategicznym firmy.
W sprawozdaniu za pierwszą połowę br. Wirtualna Polska poinformowała, że pod koniec marca, w ramach umowy inwestycyjnej z połowy 2017 roku, złożyła oświadczenie o wykonaniu opcji put na posiadane akcje eSky.pl. Dodano, że posiadane akcje spółki na koniec czerwca zostały wycenione na 10,02 mln z i zaprezentowane jako aktywa przeznaczone do sprzedaży. W czerwcu 2017 roku za 6,3 proc. akcji eSky.pl Wirtualna Polska zapłaciła 15,6 mln zł.
Wirtualna Polska Holding jest od wiosny 2015 roku notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy. W poniedziałek na koniec sesji kurs spółki wynosił 77,20 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 2,25 mld zł.
Głównymi akcjonariuszami firmy są członkowie jej zarządu: Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy ma akcje stanowiące 12,97 proc. kapitału i 18,66 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: czwarty kwartał mocny reklamowo, epidemia szkodzi Wakacjom i przejęciom