Warner Bros. Discovery analizuje sprzedaż swojej muzyki
Koncern Warner Bros. Discovery rozważa sprzedaż biblioteki muzycznej należącej do jego wytwórni Warner Bros. Może z tego uzyskać ponad 1 mld dolarów na zmniejszenie swojego zadłużenia.
Według ustaleń „Financial Timesa”, powołującego się na osoby zbliżone do tej sprawy, proces sprzedaży praw do biblioteki muzycznej Warner Bros. jest na wstępnym etapie. Oferta została na razie przedstawiona potencjalnym nabywcom.
Nie wiadomo jeszcze, czy któryś zdecyduje się kupić cały katalog czy jego wybrane części. Cała biblioteka może zostać wyceniona na ponad 1 mld dolarów.
Wytwórnia Warner Bros. pion muzyczny uruchomiła w latach 50. Co prawda w 2004 roku został on sprzedany przez Time Warnera, ówczesnego właściciela wytwórni, ale ta zachowała prawa autorskie do biblioteki utworów, głównie muzyki z wyprodukowanych filmów, np. serii o Batmanie.
W ostatnich latach największe transakcje z katalogami muzycznymi dotyczyły praw do dorobków konkretnych wykonawców. Przykładowo pod koniec 2021 roku Bruce Springsteen sprzedał koncernowi Sony prawa do wszystkich swoich piosenek za 500 mln dolarów, a spadkobiercy Davida Bowie za prawa do jego dorobku muzycznego uzyskali od Warner Chappell Music minimum 250 mln dolarów (to kwoty nieoficjalne, podawane w amerykańskich mediach branżowych).
Warner Bros. Discovery chce zmniejszyć zadłużenie
Od połączenia się w kwietniu ub.r. WarnerMedia i Discovery nowy koncern wprowadził szereg oszczędności. Miesiąc po starcie zamknięto platformę CNN+, latem ogłoszono rezygnację z realizacji oryginalnych produkcji pod szyldem Max Originals w krajach skandynawskich i Europy Środkowej. W konsekwencji pożegnano się z ok. 30 menadżerami wysokiego szczebla HBO Max w regionie Europy (także w Polsce), Afryki i Bliskiego Wschodu. Redukcje objęły też kilkadziesiąt osób zajmujących się kreacją treści, a także produkcje w toku, m.in. prawie ukończony film „Batgirl”.
Z drugiej strony koncern szuka dodatkowych przychodów. Z platformy HBO Max wycofał część swoich produkcji, a prawa do nich oferuje innym nadawcom i operatorom. Kilka dni temu poinformowano o sprzedaży koncernowi SkyShowtime prawa do 21 lokalnych seriali, m.in. polskiej „Warszawianki” z Borysem Szycem w roli głównej.
Pod koniec października Warner Bros. Discovery zapowiedział, że wynikające z fuzji działania restukturyzacyjne potrwają do końca 2024 roku i będą kosztowały brutto od 3,2 do 4,3 mld dolarów. W połowie grudnia podwyższył tę prognozę do 4,1-5,3 mld dolarów. Przyczyną jest wzrost szacowanych odpisów dotyczących treści i projektów na etapie developmentu - z 2-2,5 do 2,8-3,5 mld dolarów.
Jednym z celów jest zmniejszenie zadłużenia koncernu, które na koniec września ub.r. sięgało 48 mld dolarów.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W trzecim kwartale br. Warner Bros. Discovery przy spadku przychodów o 11 proc. do 9,82 mld dolarów zanotował 2,28 mld dolarów straty netto. Pion telewizyjny koncernu, obejmujący m.in. grupę TVN, zanotował spadek przychodów o 11 proc. (a o 8 proc. bez zmian kursów walut) do 5,21 mld dolarów. Jego zysk wyniósł w zeszłym kwartale 2,63 mld dolarów, wobec 2,71 mld dolarów pro forma rok wcześniej.
Na koniec września należące do koncernu platformy streamingowe (głównie discovery+ i HBO Max) miały 94,9 mln subskrybentów, o 2,8 mln więcej niż kwartał wcześniej. W USA i Kanadzie nastąpił wzrost z 53 do 53,5 mln, a na pozostałych rynkach - z 39,1 do 41,4 mln.
Łączne przychody pionu direct-to-consumer koncernu zmalały pro forma o 7 proc. do 2,32 mld dolarów. Przesądził o tym spadek wpływów z dystrybucji o 8 proc. do 2,06 mld dolarów, głównie wskutek zakończenia współpracy z Amazonem jesienią ub.r. Skorygowana strata EBITDA segmentu pogłębiła się z 309 do 634 mln dolarów.
Dołącz do dyskusji: Warner Bros. Discovery analizuje sprzedaż swojej muzyki