UOKiK zaczyna postępowanie przeciw Poczcie Polskiej ws. ograniczania konkurencji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko Poczcie Polskiej. Regulator sprawdzi, czy spółka wykorzystuje swoją dominującą pozycję, żeby eliminować konkurentów z sektorów, w których nie ma wyłączności na świadczenie usług.
W komunikacie UOKiKu-u zwrócono uwagę, że Poczta Polska jako operator wyznaczony ma obowiązek świadczyć powszechne usługi w niektórych sektorach rynku pocztowego, np. doręczania przesyłek listowych o wadze do 2 kg.
Jednak w innych segmentach rynku Poczta Polska rywalizuje z innymi podmiotami. Część z niezależnych operatorów pocztowych musi korzystać z jej infrastruktury, aby świadczyć usługi. Wtedy Poczta Polska występuje w podwójnej roli: konkurenta i kontrahenta.
Dlaczego UOKiK podjął postępowanie przeciw Poczcie Polskiej
W ramach postępowania UOKiK sprawdzi, czy Poczta Polska wykorzystuje swoją dominującą pozycję, żeby eliminować konkurentów.
Regulator uzasadnia w komunikacie, że ma wątpliwości co do umów, które Poczta Polska zawiera z podmiotami świadczącymi niepowszechne usługi pocztowe.
- Przykładowo, kontrahent musi podać informacje handlowe o klientach, dla których realizuje usługę. Posiadanie tych danych przez PP już na etapie kontraktowania nie wydaje się mieć uzasadnienia i może przyczynić się do odebrania klientów swoim konkurentom - opisuje UOKiK w komunikacie.
- Brak jest również stałego cennika usług. Wycena jest prowadzona za każdym razem indywidualnie. To z kolei może oznaczać, że niezależny przedsiębiorca świadczący usługi pocztowe nie może zaproponować od razu wyceny na usługi pocztowe dla swoich klientów. To może negatywnie wpływać na jego atrakcyjność, jako partnera handlowego. Ponadto kontrahent Poczty Polskiej musi z góry dokładnie określić liczbę nadanych przesyłek w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli będzie ich mniej, nawet o jedną przesyłkę, cena na wszystkie może wzrosnąć do stawki oferowanej dla nieznacznych wolumenów nadań - wylicza regulator.
- Zgodnie z prawem antymonopolowym, przedsiębiorcom którzy posiadają pozycję dominującą na danym rynku, nie wolno jej wykorzystywać do ograniczania konkurencji. Sprawdzimy, czy w tym przypadku mamy do czynienia z takim działaniem i próbą wyeliminowania konkurentów. Brak konkurencji oznacza zazwyczaj wyższą cenę i niższą jakość produktów lub usług - komentuje Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.
Nie każde postępowanie UOKiK-u kończy się sankcją pieniężną. W uzasadnionych przypadkach, prezes urzędu może zobowiązać przedsiębiorcę do zmiany praktyk. Kara za nadużycie pozycji dominującej może wynieść do 10 proc. obrotów firmy.
- W związku z wszczęciem przez UOKiK postępowania przeciwko Poczcie Polskiej informujemy, że zależy nam na pełnym wyjaśnieniu tej sprawy i rozwianiu zgłaszanych wątpliwości. Poczta Polska jako operator wyznaczony, prowadzi działalność zgodnie z obowiązującym Prawem pocztowym. Realizujemy obowiązki operatora wyznaczonego i działamy na konkurencyjnym rynku usług pocztowych. Oprócz realizacji misji społecznej działamy jako podmiot komercyjny według standardów biznesowych - skomentowała Justyna Siwek, rzeczniczka prasowa firmy.
Poczta Polska ma 7,5 tys. placówek i 80 tys. pracowników
Poczta Polska ma w całym kraju ponad 7,5 tys. placówek. W ub.r. otworzyła 105 nowych, w br. zamierza uruchomić kolejne 105.
W firmie zatrudnionych jest prawie 80 tys. osób, w tym ok. 23 tys. listonoszy.
Oprócz przesyłek listowych firma zajmuje się dostarczanie produktów z zakupami z serwisów internetowych oraz przesyłek kurierskich. W ub.r. dostarczyła 120 mln paczek i przesyłek z zakupami internetowymi, ocenia, że miała 18 proc. udziału w tym rynku pod względem ilościowym.
W ub.r. Poczta Polska SA zanotowała 5,87 mld zł wpływów netto ze sprzedaży (wobec 5,37 mld zł rok wcześniej) i 20,8 mln zł straty netto (w 2016 roku miała 71,13 mln zł straty).
Dołącz do dyskusji: UOKiK zaczyna postępowanie przeciw Poczcie Polskiej ws. ograniczania konkurencji