Trendy 2021 roku i wyzwania 2022 roku w marketingu politycznym
W cyklu rocznych podsumowań w Wirtualnemedia.pl prezentujemy wypowiedzi ekspertek i ekspertów od marketingu politycznego. O najważniejszych wydarzeniach, sukcesach i porażkach mówią Barbara Krysztofczyk,Monika Kaczmarek-Śliwińska, Bartosz Czupryk i dr Krystian Dudek.
dr Krystian Dudek, ekspert z zakresu marketingu politycznego, właściciel Instytutu Publico, Pełnomocnik Rektor Akademii WSB ds. PR, autor kampanii wyborczych i badacz rynku marketingu politycznego w Polsce
Wydarzenie Roku
To niestety dalsza walka z pandemią, a przy okazji mierzenie się z ruchami antyszczepionkowymi i antycovidowymi.
Ale nie możemy zapominać o przegranej D. Trumpa w wyborach prezydenckich w USA. Była to nie tylko porażka polityka, ale też specyficznego i radykalnego stylu uprawiania polityki i marketingu politycznego.
Sukces Roku
Nawiązując do wydarzenia roku - sukcesem roku może być zwycięstwo Joe Bidena, który został najstarszym prezydentem USA w historii (78 lat) i pierwszym, który zdecydował, że funkcję wiceprezydenta pełni kobieta i Afroamerykanka - Kamala Harris (córka imigrantów z Indii i Jamajki).
Porażka/Rozczarowanie/Kryzys Roku
Największą porażką całej klasy politycznej jest brak odpowiedzialności za styl uprawiania polityki.
Coraz większe podziały społeczne, wzajemna niechęć obywateli, eksponowanie tego, co nas dzieli a nie łączy; deficyt liderów i absolutna degresja wartości.
W zakresie samego marketingu politycznego - rozczarowaniem jest ciągnąca się bez żadnego finału afera mailowa - wyciek korespondencji najważniejszych osób w państwie. W tym wypadku umiejętności zarządzania kryzysami rządu zwyciężają, bo mimo skali tego wydarzenia wyborcy w zasadzie nie reagują w sondażach i nie pytają jak mogło do tego dojść. Świadczy to o obu stronach sceny politycznej, również opozycji, która nie potrafi wykorzystać takiej karty.
Człowiek Roku
Joe Biden jako bohater pozytywny, który udowodnił, że można prowadzić skuteczną politykę na najwyższym szczeblu, bazując na zasadach dyplomacji i otwartości na drugiego człowieka. Pokonanie Trumpa, będącego charyzmatycznym, nieobliczalnym i delikatnie ujmując - pewnym siebie graczem, hołdującym wraz z całym swoim sztabem zasadzie Machiavelliego - "cel uświęca środki" to duże osiągnięcie.
Trend Roku
Trend, który nie jest novum, natomiast zaostrza swój kurs i pokazuje swoją kolejną twarz jest digitalizacja i wykorzystanie internetu do wywierania wpływu na opinię publiczną. Widzimy to choćby na przykładzie skali i zasięgów osiąganych przez ruchy antyszczepionkowców czy organizacji o skrajnych poglądach. Ten trend przeniesie się na najbliższą kampanię wyborczą, a wiele sztabów może być tym zaskoczonych.
Zaskoczenie Roku
Osobiście zaskoczył mnie zdecydowany wzrost świadomości roli marketingu politycznego wśród polskich samorządowców.
Liczba zapytań i rozmów związanych z rozpoczęciem kampanii wyborczej, już w połowie kadencji, pokazuje jak mocno wzrosło zrozumienie potrzeby profesjonalnych działań PR i marketingowych wśród polityków.
Naturalnie, pozostanie pewnie grupa kandydatów, którzy będą nadal przekonani, że kampanię można zacząć 6 czy 12 miesięcy przed wyborami.
Jednak diametralnie zwiększyła się grupa polityków pamiętających, że kampania wyborcza zaczyna się dzień po wyborach.
Coraz większą liczbę polityków stać też na szczere wyznanie, że nie radzą sobie z nowoczesnym marketingiem politycznym, a internet to dla nich magia. Do tej pory robili dobrą minę do złej gry, choć badania, które miałem okazję realizować wobec samorządowców i parlamentarzystów jednoznacznie wskazywały, że wiedza w tym zakresie oscyluje wokół oceny dostatecznej
Jaki wpływ miała na marketing polityczny w 2021 roku pandemia COVID-19?
Ogromny, jak widzimy wszelkie działania polityczne wiążą się, siłą rzeczy, w obecnym czasie z pandemią.
Co ważne, sytuacja ta staje się pożywką dla mniej lub bardziej racjonalnych i radykalnych narracji serwowanych opinii publicznej przez różnych graczy.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
- umiejętne komunikowanie wyzwań jakie stoją przed globalnym społeczeństwem: problemy klimatyczne (szczyt klimatyczny w Glasgow, był kolejnym, który nie spełnił pokładanych w nim nadziei), problemy migracyjne; odradzanie się skrajnych poglądów - kierujących ludzi w stronę konfliktów.
- wsparcie dla odważnych liderów chcących i mogących odpowiedzialnie stawić czoła wyzwaniom jakie niosą te niełatwe czasy
- reorganizacja pracy osób związanych z marketingiem politycznym, by zapewniać skuteczność w dobie digitalizacji i radykalizacji postaw i zachowań.
Barbara Krysztofczyk, CEO w agencji szkoleniowej Krystal Point
Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku 2021 jest dla mnie kryzys na granicy polsko-białoruskiej. Wyraźnie zatrząsł poczuciem bezpieczeństwa Polaków. Dziennikarze newsowi określając wagę jakiejś sytuacji używają czasami określenia „kilometroproblemy” – to taka miara pokazująca, że im dalej jesteśmy od jakiej tragedii tym mniej nas ona dotyka. Dotychczas, od kilkudziesięciu lat, te wartości zawsze były wysokie: Afganistan, Bliski Wschód, najbliżej był Krym. Konflikty się działy, ale nigdy „u nas”.
Aktualna sytuacja na granicy uświadomiła wielu osobom, że nie jest stabilnie i nie jest bezpiecznie. „Takie rzeczy” dzieją się również w Polsce, co dla wielu okazało się zaskoczeniem i wymagało zajęcia stanowiska, wyrobienia sobie opinii na tematy wcześniej niedotykane.
Do tego w całej te sytuacji absolutnie fatalnie działa komunikacja władzy ze społeczeństwem. Od kuriozalnej decyzji zakazującej mediom polskim relacjonowania wydarzeń ze strefy przygranicznej po oburzającą hejterską konferencję prasową, na której politycy obozu władzy pokazali na prezentacji zdjęcia, które miały rzekomo pochodzić z telefonów zatrzymanych migrantów, a które dotyczyły pedofilii i zoofilii.
Fatalne zarządzanie komunikacją w tej sytuacji może być też przyczyną tego, że w żaden sposób nie wpłynęła ona na wzrost poparcia dla partii rządzącej, co zwykle ma miejsce w podobnych sytuacjach. Bo gdy społeczność czuje się jakoś atakowana, to zwykle, jak to się mówi, gromadzi się przy fladze – czyli rośnie poziom zaufania dla obecnej władzy. Tym razem tak nie jest.
Sukces roku
Dobre pytanie! Sukcesem byłby jakiś miesiąc bez porażki. Niestety ten rok w mojej pamięci jest pasmem złych decyzji i kryzysów wizerunkowych władzy.
Na checkliście mamy między innymi: ujawniane maile polityków podejmujących kluczowe decyzje w kraju pokazujące ich nieodpowiedzialność i brak świadomości o cyberbezpieczeństwie, śmierć młodej kobiety w ciąży w Pszczynie w skutek zaostrzenia ustawy anty-aborcyjnej, ataki na Unię Europejską oraz jej wyroki i kary nałożone na Polskę czy
kolejną falę pandemii i brak jakichkolwiek działań rządu w tej sprawie. Mogłabym tak wymieniać jeszcze długo…
Cokolwiek dobrego się wydarzyło, zginęło w gąszczu tych porażek.
Porażka roku
Tak jak wspomniałam, jest w czym wybierać, ale miano niechlubnego lidera ma w moich oczach to, w jaki sposób zarządzany jest kryzys pandemiczny. Zmagamy się już z kolejną falą, ludzkie życie kładzione jest na szali każdego dnia, a ja nie jestem w stanie wskazać żadnych realnych działań czy nawet deklaracji, które ten stan miałyby zmienić. Nasi politycy, którzy są związanie ze zdrowiem czy bezpieczeństwem nie dają nam za grosz poczucia, że panują nad sytuacją lub choćby że mają jakiś pomysł nad tym jak zapanować.
O ile, z pewnym niesmakiem, ludzie są w stanie zaakceptować przepychanki związane z walką o władzę, zupełnie niezrozumiały jest jednak brak spójności w temacie, w którym chodzi o ludzkie zdrowie i życie. Wyborcze straty powinny stać się aktualnie mniej istotne niż budowanie w ludziach poczucia bezpieczeństwa i szukania wyraźnych, konkretnych rozwiązań ważnego problemu. Jak na razie blade i miałkie działania tego nie dają i jedynie pogłębiają poczucie chaosu.
Człowiek roku
Bez wątpienia Donald Tusk. Jego powrót do polityki zatrząsł w posadach całym ekosystemem i spowodował efekt domina na wszystkich frontach. Przetasowania w Platformie Obywatelskiej to jeden z oczywistych skutków, ale warto przyjrzeć się co jeszcze wydarzyło się na krótko po ogłoszeniu tej informacji.
Działania PiSu skierowały się jeszcze bardziej na skrajne prawo z kilku powodów – m.in. po powrocie Tuska walka o centrowych wyborców straciła sens. Poza tym teraz utrata jakiegokolwiek konserwatywnego sojusznika byłaby dla partii rządzącej za dużym ryzykiem.
Kolejnym skutkiem było znaczne zmniejszenie roli Szymona Hołowni i jego Polski 2050, widoczne chociażby poprzez ich mocno krojoną ekspozycję w mediach. Przy powrocie tak dużego gracza na białym koniu jakim jest Tusk, wciąż jeszcze młody ruch Hołowni zmuszony był zająć zupełnie inną pozycję niż dotychczas.
Trend roku
To mówienie o emocjach – zaskakujące w kontekście polityki, szczególnie polskiej. Myślę, że winowajczynią jest tutaj pandemia, a dokładniej to, że przewartościowała w społeczeństwie wiele spraw. Ludzie wrócili do korzeni: najważniejsze jest zdrowie, rodzina i wspólnie spędzony czas. Te wartości znajdują też odbicie w marketingu politycznym.
Politycy często mówią o tematach, które są związane są z poczuciem braku, a teraz brakiem numer jeden na liście większości ludzi jest poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. W budowaniu zaufania nawet nazwanie tego problemu i odniesienie się do niego jest odbierane pozytywnie. To takie pokazywanie, że „jesteśmy w tym razem”, budowanie poczucia, że jest się po tej samej stronie i przechodzi się przez to samo.
Zaskoczenie roku
I tu również przywołam – legendarny już – powrót Tuska. Dlaczego legendarny? Bo mówiło się o tym już tak długo, że stało się swoistą przenoszoną ciążą polskiej sceny politycznej. Tusk miał wrócić już kilkakrotnie, wiele osób wypowiadało się o jego rychłym coembacku… i nic z tego nie wynikało. Wszyscy już przywykli do tego, że wyciąga się tę kartę, robi się trochę szumu, ale nikt chyba faktycznie nie wierzył, że to któregoś dnia nastąpi.
Aż… nastąpiło. I chyba ze względu właśnie na to „przenoszenie” było jakąś formą zaskoczenia. A nagłe przegrupowanie na frontach politycznych, o których wspominałam wcześniej, wskazuje że było to zaskoczeniem dla wielu osób.
Jaki wpływ miała na marketing polityczny w 2021 roku pandemia COVID-19?
Ogromny. Podobnie jak w 2020 zresztą. Mam jednak wrażenie, że temat jeszcze urósł na sile i przykrywa wszystkie inne. Nawet najbardziej pozytywne wydarzenia nie są na tyle jaskrawe, by zmienić naszą percepcję i stać się ważniejszym od pandemii, trudno więc znaleźć w marketingu politycznym taki wątek, który nie byłby kryzysem i zagościłby w nagłówkach mediów na dłużej. Newsy pandemiczne wciąż rządzą.
Dalej aktualne jest także to, że politycy zmuszeni są do działań online ponieważ nadal nie odbywają się wielkie polityczne eventy. Wymusza to zupełnie inne podejście do budżetu, strategii i obecności marketingowej.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
Po pierwsze – coś co się rozpędza i nabiera na sile w ostatnich kilku miesiącach, mianowicie galopująca inflacja i związane z nią rozgoryczenie społeczeństwa. To ogromny problem, wymagający mądrej komunikacji, a nie retoryki populistycznej, do której często uciekają wypowiadający się. Pójście na łatwiznę zostanie szybko dostrzeżone i wypunktowane, a ponieważ drożyzna dotyka wyborców wszystkich opcji, może okazać się też bardzo kosztowne wizerunkowo.
Po drugie – to kolejny rok bez wyborów, więc politycy skupiają się bardziej na komentowaniu rzeczywistości niż kreowaniu jej według swoich pomysłów. Trudno o mobilizację elektoratu. Brakuje celu, a ludzie nie czują się aż tak zjednoczeni jak wtedy, gdy czeka ich głosowanie.
Po trzecie – oczywiście pandemia. Dzieje się mnóstwo rzeczy nieprzewidywalnych rzeczy, które mają ogromny wpływ na wszelkie akcje komunikacyjne polityków, ponieważ w obecnych czasach po prostu bardzo trudno jest cokolwiek zaplanować. W marketingu politycznym jest polityka, ale jest też marketing, który wymaga strategii, planu i chociaż minimalnej przewidywalności. Już teraz należałoby organizować eventy na wiosnę 2022, ale wiadomo, że to wróżenie z fusów – będą wtedy jakieś obostrzenia? Będą miały jakieś znaczenie paszporty covidowe? Nic nie wiadomo. Taki kompletny brak ram stanowi naprawdę spore wyzwanie w układaniu jakichkolwiek planów komunikacyjnych.
dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, Uniwersytet Warszawski, ekspertka, doradca i trenerka w obszarze budowy wizerunku, relacji z mediami, konstruowania strategii oraz zarządzania sytuacjami kryzysowymi
Wydarzenie Roku
Konflikt na granicy polsko-białoruskiej – wydarzenie, które niewątpliwie politycznie było i jest niezwykle wysokiej rangi, natomiast było wykorzystywane do kreowania polityki wewnętrznej, krajowej w bardzo niebezpieczny sposób i społecznie szkodliwy
Sukces Roku
Za sukces roku uznaję wyższą świadomość i aktywność organizacji i marek w obszarze aktywizmu społecznego. Umieszczam to w obszarze politycznym, ponieważ od kilku lat w sposób bardzo wyraźny następuje zawłaszczanie tematyki społecznej przez polityków. W związku z tym marki i organizacje chcą włączyć się w dyskurs społeczny często stają przed wyborem uświadamiającym im, że może być to odebrane przez odbiorców jako włączanie się w politykę.
Porażka/Rozczarowanie/Kryzys Roku
Słaby głos partii opozycyjnych i brak pomysłu oraz energii na wyraźne kroczenie „przed” obecnie rządzącą partią.
Człowiek Roku
W zasadzie „Ludzie Roku” - Michał Szczerba z PO i Dariusz Joński z Inicjatywy Polskiej – za działania pokazujące niewłaściwie funkcjonujące elementy polityki
Trend Roku
Wysoki stopień racjonalizacji przez polityków PiS działań ocenianych jako etycznie wątpliwe lub naruszających prawo
Zaskoczenie Roku
Komunikacja biura prasowego NBP – totalna kompromitacja instytucji, która powinna m.in. cechować się wysoką wiarygodnością, świadomością odpowiedzialności za słowa, komunikacją wyważoną i budującą zaufanie odbiorców
Jaki wpływ miała na marketing polityczny w 2021 roku pandemia COVID-19?
Znaczną część aktywności przesunęła w sferę online, co ułatwia tworzenie baniek informacyjnych oraz dystrybucję przekazów polaryzujących społecznie oraz wywołujących emocje i zaangażowanie w sposób często nieadekwatny do rangi wydarzeń.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
Fakenews, deepfake, manipulacja
Bartosz Czupryk, ekspert ds. wizerunku i marketingu politycznego
Wydarzenie Roku
W moim odczuciu wydarzeniem roku był powrót Donalda Tuska do polskiej polityki, z którym opozycja wciąż wiąże głębokie nadzieje. Pan Tusk po objęciu stawiska przewodniczącego Platformy Obywatelskiej, aktywnie włączył się w polską politykę. Przejmując dowództwo w partii z zamiarem przejęcia władzy w Polsce, nowy przewodniczący nie szczędził słów krytyki pod adresem władzy, premiera Mateusza Morawieckiego, a szczególnie prezesa PiS – Jarosława Kaczyńskiego. Narracja nowego lidera opozycji skupiła się na osądzaniu i atakowaniu przeciwników politycznych. Ton ten przejęli wszyscy politycy opozycji jednak bez wyraźnych efektów. Wyborcy Platformy Obywatelskiej wciąż liczą na nowe otwarcie i program, za którym pójdzie większość społeczeństwa.
Sukces Roku
Nie widzę spektakularnego sukcesu na scenie politycznej u żadnej z formacji ani jej czołowych polityków. Niczym sui generis jest niesłabnące poparcie dla partii Jarosława Kaczyńskiego, która mimo wizerunkowego kryzysu z udziałem czołowych polityków nie straciła zaufania swoich wyborców. Wygląda na to, że obietnice składane wyborcom przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego mają znacznie silniejsze oddziaływanie niż wzmagający się kryzys polskiej gospodarki, rosnąca inflacja i niesłabnąca pandemia. Jestem zdania, że na obecne okoliczności utrzymania pozycji PiS, wpływa głównie niemoc opozycji, która bez wizji i transparentności nie zyskuje wymaganego poparcia w dodatku sytuacji nie poprawia wizerunkowy impas jej lidera – Donalda Tuska.
Rozczarowanie Roku
Donald Tusk mimo powrotu staje przed nowym, jeszcze trudniejszym wyzwaniem – kryzysem zaufania do siebie i Europejskiej Partii Ludowej. Mimo wielu wysiłkom przewodniczącemu PO trudno jest odbudować pozycję sprzed emigracji politycznej. Dotychczasowa aktywność w Polsce została negatywnie oceniona przez wyborców, którzy w badaniu przeprowadzonym w październiku przez CBOS wskazali Donalda Tuska jako polityka o najmniejszym zaufaniu społecznym. Negatywnie o działalności lidera opozycji opowiedziało się 53% respondentów. Wszystko wskazuje na to, że byłemu przewodniczącemu Rady Europy trudno jest odbudować pozycję w macierzy. Niestety szumnie zapowiadany powrót dotąd rozmywa się na tle wizerunkowych wpadek. Najpierw czołowych polityków Budki i Siemoniaka, którzy absencję podczas obrad Sejmu wypełnili urodzinami redaktora Mazurka. Niedługo później plamą na honorze przewodniczącego stała się utrata prawa jazdy przez przewodniczącego. Możliwe, że poważny kryzys wizerunkowy Donalda Tuska dopiero przed nami. Niedawna publikacja francuskiej gazety „Liberation” może wywołać trzęsienie ziemi w Europie. Sprawa dotyczy korupcji politycznej w Europejskiej Partii Ludowej, której obecnie przewodniczącym jest Donald Tusk.
Porażka i kryzys w jednym
Jarosław Gowin, lider Porozumienia i jeden z koalicjantów od czasu krytyki wyborów kopertowych stał się persona non grata w rządzie Mateusza Morawieckiego. Śmiała krytyka lex TVN, Polskiego Ładu i wprowadzanych w kraju obostrzeń w związku z pandemią COVID-19 spotkała się ze zdecydowaną reakcją premiera Mateusza Morawieckiego, który w sierpniu zdymisjonował wicepremiera i ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina. W efekcie większa część posłów Porozumienia została reprezentantami PiS lub przeszła do Partii Republikańskiej. PiS wbrew założeniom Gowina nie stracił większości parlamentarnej. Kryzys formacji przerodził się w marginalizację Porozumienia na scenie politycznej. Jarosław Gowin stracił pozycję koalicjanta. W dodatku cios zadany przez partyjnych kolegów okazał się bardzo dotkliwy. Jarosław Gowin ze względów osobistych wycofał się z aktywności politycznej. Jak tłumaczył Michał Wypij: „wydarzenia z mijającego roku odcisnęły swoje piętno”.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że podobnej krytyki polityków rządu dopuścił się Michał Dworczyk, jednak z jedną zasadniczą różnicą, a mianowicie minister Dworczyk zachował swoje stanowisko i wpływy, bo przysłowiowe brudy prał w kuluarach – bezpiecznej jak sądził – politycznej korespondencji z premierem.
Kryzys Roku
Poważny kryzys wizerunkowy dotknął Narodowy Bank Polski, który w opinii społecznej nie radzi sobie z rosnącą inflacją. Ostatni tak duży spadek wartości pieniądza miał miejsce jeszcze w latach dziewięćdziesiątych i wynosił 8,5%. Inflacja odnotowana w listopadzie na poziomie 7,7% przerosła prognozy samego prezesa Glapińskiego. Eksperci ocenili politykę NBP na zbyt zachowawczą, przez co rząd i Narodowy Bank Polski znalazły się pod ostrzałem krytyki. Premier musiał szybko zareagować na rosnące wzburzenie społeczne. Rząd zapowiedział wprowadzenie Tarczy Antyinflacyjnej, która ma spowolnić wzrost cen przez obniżkę podatków na okres trzech miesięcy.
Spowolnić lub nawet zahamować inflacje może znaczące podniesienie stup procentowych, ale – jak twierdzą eksperci – na ten zabieg jest już za późno, bo drastyczna podwyżka może zachwiać rynkiem pracy i podniesie oprocentowanie kredytów o zmiennej stopie. Na tak radykalne kroki rząd nie może sobie już pozwolić, bo straciłby swoich wyborców. Premier musi więc trzymać rękę na pulsie, bo strategia obrana przez profesora Glapińskiego będzie miała wpływ na wybory w 2023 roku. Dlatego działania są i muszą być skorelowane.
Człowiek Roku
Bardzo możliwe, że wiele osób skrytykuje mnie za tą nominację, jednak moim zdaniem człowiekiem roku jest Minister Michał Dworczyk. Zaufany człowiek premiera i wpływowy polityk, stał się bohaterem afery mailowej. Warto zwrócić uwagę na fakt, że opublikowana korespondencja ma określony charakter – krytyki postaw i decyzji polityków na najwyższych stanowiskach w państwie. Z publikowanej treści wyraźnie możemy odczytać emocje ministra - złość, zawód i bezsilność, które ujęte w dosadnym języku adresowane są do samego premiera, jedynej osoby, która może wpłynąć na pozostałych ministrów.
Emaile Ministra Dworczyka to przejaw wyraźnego niepokoju o sytuację w rządzie oraz wizerunek całej formacji przed wyborcami. Krytyka ministrów najważniejszych resortów oraz Marszałek Sejmu wzbudzają wiele emocji głównie w szeregach partii. Wyciek korespondencji zwrócił uwagę mediów, zachwiał też pozycją najważniejszych polityków w państwie. Minister usunął się w cień. Zniknął z mediów, żeby tylko sprawie nie dodawać rozgłosu.
Trend Roku
Polaryzacja sił politycznych w Europie nabiera transparentności. Warsaw Summit, który odbył się w Warszawie pod przewodnictwem prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego połączył przywódców jedenastu partii konserwatywnych w Europie, w tym najbardziej liczących się – węgierski Fidesz Wiktora Orbana, hiszpański Vox Santiago Abascala, francuskie Zjednoczenie Narodowe Marii Le Pen oraz włoską partię Bracia Włosi i wiele innych. Konferencja choć krytykowana przez zachodnie media i polityków wysłała mocny przekaz elitom Unii Europejskiej – gotowości do utworzenia konserwatywnego frontu w opozycji do obecnej wewnętrznej polityki UE.
Choć w efekcie szczytu nie powstała nowa siła polityczna zrzeszająca wszystkie konserwatywne partie w jednym ciele, przedstawiciele partii podpisali wspólne oświadczenie współpracy na rzecz Wspólnoty Ojczyzn opartej na demokratycznej współpracy narodów. Politycy konferencji wyrazili sprzeciw arbitralnemu stosowaniu prawa UE oraz naginaniu i łamaniu traktatów. Ponadto, przyjęli, że rola instytucji unijnych powinna być służebna wobec państw narodowych.
W wyniku politycznego i gospodarczego kryzysu w Unii Europejskiej rośnie nowa siła polityczna, która działając pod jednym sztandarem mogłaby znacząco wpłynąć na kształt, i przyszłość całej Unii.
Jaki wpływ miała na marketing polityczny w 2021 roku pandemia COVID-19?
Marketing polityczny w dobie pandemii wyraźnie zyskał na znaczeniu. Właściwie stał się kluczowym narzędziem w rękach polityków, służby zdrowia i mediów. Niegdyś stosowany wyłącznie w czasie kampanii wyborczych dziś jest reżyserem konferencji prasowych, wystąpień publicznych czy spotkań z… pacjentami. Teraz już nikt nie podejmuje się aktywności medialnej bez odpowiedniego planu. Już nie tylko politycy dbają o umiejętności wywierania wpływu - mowy ciała, komunikacji werbalnej i zarządzania emocjami. Dziś także z wiedzy ekspertów od wizerunku i marketingu politycznego korzystają instytucje publiczne i firmy np. izby lekarskie, szpitale, kliniki. Powszechne staje się stanowisko rzecznika prasowego, pełnomocnika lub specjalisty do kontaktu z mediami. Szczególnie teraz, kiedy nastroje społeczne poprzez kryzys i pandemię są wydawane na próbę stosuje się odpowiednie figury retoryczne w formie słów i obrazów dla wyciszenia negatywnych emocji lub przekierowania uwagi. Współcześnie marketing polityczny to narzędzie do komunikacji społecznej o dużej sile oddziaływania. I raczej już tak zostanie.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
W tym miejscu na uwagę zasługuje zapowiedź byłego prezydenta USA Donalda Trumpa o uruchomieniu nowego komunikatora społecznego Truth Social firmy Trump Company & Technology Group. Powstanie tak dużej platformy może zagrozić pozycji dotychczasowym potentatom - Facebook czy You Tube, wpływając tym samym na politykę światową poprzez dywersyfikację publikowanych informacji chociażby o samym Trumpie. Będzie to pierwsza w historii tak wielka próba utworzenia niezależnych mediów. W zależności od skali wydarzenia będzie kształtował się marketing polityczny. Z jednej strony może przyjąć mniej szlachetne oblicze propagandowego bloku polityki i Big-Tech z własną wizją przyszłości opartej na nowej myśli społeczno-politycznej i gospodarczej, z drugiej kontr ewolucji mediów - informacji opartej na faktach w opozycji do manipulacji, fake newsów czy informacyjnego szumu. Kształt świata może kreować marketing polityczny dwóch przeciwstawnych względem siebie biegunów z udziałem mediów, mediów społecznościowych i internetu. Do największych wyzwań należeć więc będą:
- pozyskanie uwagi odbiorcy,
- zdobycie zaufania,
- kreowanie nowej rzeczywistości.
Dołącz do dyskusji: Trendy 2021 roku i wyzwania 2022 roku w marketingu politycznym