"Super Express" straci reklamy spółek Skarbu Państwa? Wydawca: nie obawiam się, nie jesteśmy "Gazetą Wyborczą"
Czy „Super Express” i inne media z Grupy ZPR stracą wpływy z reklam spółek Skarbu Państwa po zmianie władzy? - Nie obawiam się tego. Nie jesteśmy „Gazetą Wyborczą” - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, właściciel ZPR Media.
W 2015 roku po wygranych wyborach parlamentarnych przez Prawo i Sprawiedlowość zmienił się rynek reklamowy ze strony spółek Skarbu Państwa. Państwowe podmioty ścięły wydatki w wielu mediach. Już w pierwszej połowie 2016 roku kanał TVN odnotował spadek w tym obszarze o 43,1 proc., a TVN24 o 53,2 proc.
Problem dotyczył także prasy - w tym najpopularniejszych tytułów jak m.in. „Faktu” należącego do Ringier Axel Springer. Udział reklam ze spółek Skarbu Państwa w przychodach „Faktu” w 2020 roku wynosił raptem 4 proc., a w kolejnym roku jeszcze mniej - 1,8 proc. Na drugim biegunie był konkurencyjny „Super Express” - odpowiednio 20 i 23,2 proc.
Co z „Super Expressem” po wyborach?
Po ostatnich wyborach parlamentarnych niebawem prawdopodobnie dojdzie do zmiany władzy w naszym kraju. Czy wydawca „Super Expressu” nie obawia się utraty części wpływów ze spółek państwowych i że dziennik bywa postrzegany przez polityków za tytuł sprzyjający aktualnej jeszcze władzy?
- Nie obawiam się, że „Super Express” i czy stacje radiowe Time mogą stracić reklamy z instytucji państwowych - przyznał portalowi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, szef Grupy ZPR.
I dodaje: „Wszyscy tak uważają, ale w rzeczywistości choćby „SE” to gazeta obkładana reklamami zarówno z jednej, jak i drugiej strony. Nie mieliśmy nigdy problemów. Nie jesteśmy „Gazetą Wyborczą”, która ulokowała się po jednej stronie. My staramy się być po stronie czytelników, a ci są interesujący dla reklamodawców, bo inne gazety do nich nie docierają. To czytelnicy z małych miast, wiosek, socjalni. Każda firma chce do nich dotrzeć.”
Kilka dni temu informowaliśmy po analizie danych Polskich Badań Czytelnictwa, że w trzecim kwartale br. liderem średniej sprzedaży wydania wśród dzienników ogólnopolskich był „Fakt” - 118 632 egz. Było to o 10,31 proc. mniej niż rok wcześniej. Drugą lokatę z wynikiem wynoszącym 67 213 egz. zajął „Super Express”, który odnotował spadek o 11,61 proc.
Z ostatniej analizy portalu Wirtualnemedia.pl wynikało także, że wpływy reklamowe „Super Expressu” przez trzy kwartały 2023 były o 9,9 proc. mniejsze w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku.
ZPR Media nie ma obaw ws. TVP
ZRP Media realizuje także produkcje dla telewizji publicznej, m.in. teleturniej „Jaka to melodia?”. Benbenek pytany o to stwierdza: „Nie obawiam się zmian w kontraktach po ewentualnych nowych porządkach w TVP. Wykonujemy dobrze naszą pracę, a poza tym to nie są bardzo rentowne kontrakty. Władze telewizji wyciskały, jak mogły. „Jaka to melodia” to też dziś zupełnie inny produkt niż kiedyś. Rentowność nie jest duża i tak, a dla nas głównym źródłem przychodów pozostają obecnie streamingi zagraniczne.”
Po ponad dwóch tygodniach teleturniej „Jaka to melodia?” w sezonie 2023/2024 oglądało średnio 775 tys. osób - informowaliśmy w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Dołącz do dyskusji: "Super Express" straci reklamy spółek Skarbu Państwa? Wydawca: nie obawiam się, nie jesteśmy "Gazetą Wyborczą"