SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Spadają wydatki na reklamę zewnętrzną

W 2012 r. wartość reklamy out of home w Polsce wyniosła 561,73 mln zł, czyli o 6,26 proc. mniej niż rok wcześniej. Za to więcej o 2,2 proc. więcej - 18,41 mln zł - wydano na reklamę tranzytową.

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że zdecydowanie najwięcej w ub.r. na marketing outdoorowy przeznaczyły firmy z branży sprzedaży - 124,5 mln zł (co stanowi 22,2 proc. wartości reklamy zewnętrznej, przy czym aż 19,7 proc. przypadło na reklamy hipermarketów, galerii i sieci handlowych). Wydatki producentów i dystrybutorów żywności wyniosły 71 mln zł (12,6 proc. wartości branży outdoorowej), firm z sektora rozrywki i kultury - 67,5 mln zł (12 proc.), sektora telekomunikacyjnego - 66,8 mln zł (11,9 proc.), a sektora motoryzacji i transportu - 47,2 mln zł (8,4 proc.).

- Wynik po pierwszym półroczu ub.r. pozwalał rokować utrzymanie wartości reklamy zewnętrznej na poziomie dwóch wcześniejszych lat. Jednak straty spowodowane znaczącym spadkiem w trzecim kwartale nie pozwoliły na osiągnięcie takiego wyniku. Również Euro 2012 wpłynęło na to negatywnie - komentuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Część budżetów reklamowych, przeznaczonych na reklamę out of home, została zrealizowana poza firmami należącymi do branży. Chodzi przede wszystkim o liczne indywidualne kontrakty na ekspozycję reklamy wielkoformatowej na elewacjach budynków, zawierane bezpośrednio między reklamodawcami i właścicielami nieruchomości - dodaje.

W taki sposób powierzchnie reklamowe wykupywały m.in. firmy z sektorów telekomunikacji, odzieży i obuwia oraz środków pielęgnacji ciała, dlatego chociaż według danych IGRZ mocno - łącznie o 33 mln zł w skali roku - ograniczyły wydatki na outdoor, w rzeczywistości ten spadek mógł być mniejszy. Aż o 53 proc. mniej na reklamę zewnętrzną przeznaczyły biura podróży. Za to wzrosły wydatki firm z branż motoryzacji i transportu oraz żywności.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2012 r.
kategoriasprzedaż w zł
I kw. 2012II kw. 2012III kw. 2012IV kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie26 027 37727 017 80927 378 50129 262 125
Pozostałe z sektora Sprzedaż2 927 8603 912 6882 158 1475 817 282
Piwo1 500 10310 681 3242 997 3472 410 652
Napoje2 654 80610 897 4194 473 8322 415 096
Pozostałe z sektora Żywność5 459 8969 343 4538 330 9489 801 740
Filmy kinowe5 952 5603 348 4134 534 6984 699 039
Stacje TV3 575 1812 028 2523 454 1901 516 922
Stacje radiowe349 815566 684633 826259 552
Magazyny3 25144 51320 712249 734
Gazety codzienne345 49163 378308 95232 311
Edukacja4 056 1511 500 8942 879 341860 562
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura1 887 3018 948 5368 627 6476 654 789
Internet899 347909 335419 272571 665
Systemy telefonii komórkowej14 730 04717 696 17711 417 76014 641 773
Telefonia stacjonarna217 714619 07001 300
Pozostałe z sektora Telekomunikacja1 331 026747 531399 5262 194 535
Środki osobistej pielęgnacji ciała1 757 1534 619 5012 422 7295 823 973
Produkty zdrowotne/leki1 766 0841 552 763217 6204 657 000
Samochody7 466 5778 585 1695 255 0358 268 345
Oleje/Paliwa0198 08006 982
Stacje benzynowe1 064 8841 021 792572 848220 810
Transport2 150 8353 583 9231 953 8932 586 906
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport1 368 9961 613 605664 174608 684
Banki4 212 0207 577 9883 555 0985 314 688
Ubezpieczenia951 291379 9401 092 6952 214 910
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing1 740 9751 969 4392 306 4321 556 079
Proszki do prania1 153 102113 5301 764 3550
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości623 64533 9782 0087 847
Akcje społeczne non-profit560 9222 624 2311 881 0563 401 180
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja78 42352 40623 79920 354
AGD/RTV898 5442 440 354427 9641 369 221
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura1 100 3781 363 2271 783 5941 310 313
Biura podróży582 2582 145 018804 052501 352
Usługi medyczne333 516839 167574 715262 116
Pozostałe z sektora Usługi5 434 8402 910 6983 462 5978 307 973
Budownictwo3 814 5504 260 9493 935 5724 280 333
Produkty dla dzieci135 6380353 80088 834
Odzież/obuwie3 242 4246 510 2805 133 3884 941 351
Produkty dla zwierząt79 8700278 87923 147
Przemysł59 1671 081 364461 9611 215 753
Rolnictwo/ogrodnictwo5 722725 38414 17425 560
Kampanie polityczne17 870241 043287 957678 114
Nieokreślony sektor9 251 43411 192 8437 970 3559 681 617
ŁĄCZNIE121 769 044165 962 146125 235 449148 762 519


Na reklamę tranzytową przypadło w ub.r. 3,28 proc. środków przeznaczonych na marketing outdoorowy. Chociaż w skali roku jej wartość wzrosła o 2,2 proc., to jest obecnie ponad dwa razy niższa niż w 2008 roku. - Sądzimy jednak, że w najbliższych latach możemy liczyć na zwrot w zakresie możliwości wykorzystania tej reklamy. Pod warunkiem że dysponenci transportu miejskiego powrócą ostatecznie do „polityki pozyskiwania pieniędzy”, a nie jedynie ich wydawania. Mają bowiem różne pomysły, jak chociażby warszawski Zarząd Transportu Miejskiego, który zamierza cenzurować treści reklam - ocenia Lech Kaczoń. - Są jednak miasta i aglomeracje, które poważnie podchodzą do kwestii reklamy tranzytowej. Przygotowały lub przygotowują koncepcje dla wykorzystania środków transportu miejskiego dla reklamy. W spójny i uporządkowany sposób. Rok 2013 będzie sprawdzianem tych działań - zaznacza Kaczoń.

Z członków Izby nośniki reklamy tranzytowej oferują AMS, Business Consulting oraz CAM Media.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2012 r.
kategoriasprzedaż w zł
I kw. 2012II kw. 2012III kw. 2012IV kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie449 957643 104613 787254 444
Pozostałe z sektora Sprzedaż37 76596 550105 739289 504
Piwo54 16096 66753 00078 320
Napoje0191 26724 00045 000
Pozostałe z sektora Żywność157 36593 553385 13273 765
Filmy kinowe142 59650 450108 98672 445
Stacje TV1 500245 310243 997154 716
Stacje radiowe0036 1340
Magazyny0000
Gazety codzienne11 4552 8802 8801 920
Edukacja142 20952 102313 473166 552
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura74 294490 201324 785235 469
Internet8 400045 625163 570
Systemy telefonii komórkowej0582 9293 7002 500
Telefonia stacjonarna04 55001 300
Pozostałe z sektora Telekomunikacja0000
Środki osobistej pielęgnacji ciała0260 620073 811
Produkty zdrowotne/leki503 56270 712110 146225 132
Samochody46 81446 514153 132127 948
Oleje/Paliwa0000
Stacje benzynowe0332 19013 000154 484
Transport91 118432 788251 774113 745
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport13 8036 67720 76273 102
Banki251 5291 584 061336 570291 229
Ubezpieczenia85 85311 000174 00027 360
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing32 275404 374118 483139 625
Proszki do prania0000
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości0000
Akcje społeczne non-profit31 15389 351221 670467 793
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja0000
AGD/RTV0003 990
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura118 865493 478222 14071 674
Biura podróży77 49856 88368 0992 200
Usługi medyczne0100 13919 99916 345
Pozostałe z sektora Usługi32 05018 61369 191171 715
Budownictwo226 670128 765195 302142 708
Produkty dla dzieci00345 67051 469
Odzież/obuwie71 77047 22982 586109 588
Produkty dla zwierząt0000
Przemysł8 830529 69727 25331 555
Rolnictwo/ogrodnictwo1 5001 5001 50018 500
Kampanie polityczne6 50401 0306 835
Nieokreślony sektor4 98970008 820
ŁĄCZNIE2 684 4847 164 8544 693 5453 869 133

 


Wszystkie powyższe dane opracowano na podstawie danych sprzedaży nośników zewnętrznych następujących firm (ze wszystkimi zależnymi od nich podmiotami): AMS, BP Media, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.

Dołącz do dyskusji: Spadają wydatki na reklamę zewnętrzną

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
maggie
Nieźle dają operatorzy, kwoty kosmiczne, w sumie wychodzi tylko w Heyah, bo pozostali jak tylko coś nowego wymyślą to nie wiadomo czy płakać czy się śmiać.
odpowiedź
User
Tomek
Wydaje mi się, żeby dobrze przeprowadzić reklamę to należałoby zacząć od badań marketingowych, by poznać konkurencje i preferencje naszych odbiorców w związku z tym polecam Instytut IPC http://www.instytut-ipc.pl/ , który przeprowadzi takie badania dostosowując się do indywidualnych potrzeb każdego klienta, zrobi to sumiennie i terminowo. Ja dzięki takim badaniom miałem szereg pomysłów na reklamę, na przeprowadzenie calej akcji reklamowej. Także polecam!
odpowiedź