SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sieci kablowe: nadawcy wykorzystują swoją pozycję i psują rynek. Powstał kodeks branżowy

Sieci kablowe zaczynają walczyć z nieuczciwymi praktykami na rynku. Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji Mediakom przedstawił właśnie Kodeks Dobrych Praktyk, który ma regulować zasady zawierania umów licencyjnych pomiędzy nadawcami, a sieciami kablowymi i zaprosił do opiniowania zainteresowane strony oraz izby branżowe.

W założeniach Kodeks ma utrzymać konkurencyjność na rynku, uregulować niektóre praktyki, ale przede wszystkim pomóc zadbać o interesy konsumenta.

Na rynku telewizji kablowej w Polsce działa kilkuset przedsiębiorców, reemitujących ponad 200 polskojęzycznych programów telewizyjnych. Operatorzy alarmują, iż należy w pilnym trybie unormować i ujednolicić zasady zawierania umów licencyjnych na emisje programów. - Z niepokojem obserwujemy forsowanie przez niektórych uczestników rynku telewizyjnego rozwiązań, których przyjęcie groziłoby stopniową erozją rynku telewizyjnego, monopolizacją, ograniczeniem konkurencyjności a w efekcie wzrostem cen usług. Byłoby to niekorzystne dla wszystkich - zwraca uwagę Krzysztof Kacprowicz, prezes zarządu Mediakom.

Brak dobrych uregulowań
O jakie praktyki chodzi? Operator może teraz zdecydować o wycofaniu programu z oferty lub przesunąć go na dalsze pozycje EPG, co - jak podkreślają związkowcy z Mediakom - może niekorzystnie wpłynąć na oglądalność programu. Nadawca z kolei może wobec reemitenta wykorzystać swoją pozycję i zmusić go do zakupu pakietu kanałów, których jest właścicielem. - Już od pewnego czasu na rynku widać coraz silniejszą koncentrację mediów. Taka sytuacja sprzyja nadużyciom i nie jest korzystna dla nikogo. Kodeks Dobrych Praktyk jest bardzo potrzebny, ma przeciwdziałać nieuczciwym praktykom i zagwarantować konsumentom dostęp do szerokiej i konkurencyjnej cenowo oferty telewizyjnej - zwraca uwagę Krzysztof Kacprowicz.  Dodaje też, że w ponad dwudziestopięcioletniej historii rynku telewizji kablowej w Polsce nie było podobnego dokumentu, regulującego współpracę pomiędzy nadawcą a reemitentem.

Kodeks - czyli co?
Przedstawiony przez Mediakom Kodeks Dobrych Praktyk to kilkunastostronicowy zbiór zasad postępowania - norm etycznych i zawodowych przedsiębiorców, działających na rynku telewizyjnym. Odnosi się do zawierania umów licencyjnych pomiędzy nadawcami programów, a sieciami kablowymi. - Zapraszamy do dyskusji nad jego ostatecznym kształtem wszystkich uczestników rynku telewizyjnego: w szczególności nadawców, reemitentów, a także regulatorów, którzy - podobnie jak my - dostrzegają konieczność ujednolicenia i ustandaryzowania zapisów w zawieranych umowach, wprowadzenia możliwości rozstrzygania wszelkich sporów przez polskimi sądami, rozliczeń w złotówkach czy zmian warunków pakietyzacji programów - apeluje Kacprowicz.

Operatorzy liczą na to, że Kodeks Dobrych Praktyk przyczyni się do wypracowania optymalnego modelu współpracy pomiędzy nadawcami i reemitentami programów telewizyjnych oraz zapewnienia równych warunków konkurencji dla wszystkich podmiotów działających na rynku.

Dokument został przesłany do zaopiniowania przedstawicielom sieci kablowych, nadawcom i izbom branżowym.

Dołącz do dyskusji: Sieci kablowe: nadawcy wykorzystują swoją pozycję i psują rynek. Powstał kodeks branżowy

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ziutek
Jakieś jaja. Ja mam w pamięci nadużycia mojego operatora kablowego (ogólnopolski operator) wobec klientów, przydałby się przede wszystkim kodeks dobrych praktyk regulujący postępowanie operatorów kablowych wobec klientów.
odpowiedź
User
Marcin
To tak jak Polsat wykorzystuje swój monopol wobec TV Puls.
odpowiedź
User
pks_rulez
"Operator może teraz zdecydować o wycofaniu programu z oferty lub przesunąć go na dalsze pozycje EPG, co - jak podkreślają związkowcy z Mediakom - może niekorzystnie wpłynąć na oglądalność programu"

S*anie w banie, nr kanałów nie mają większego znaczenia. Jakoś nr 1 i 2 u mnie w domu oglądane są najrzadziej. Jak można się domyślić nie są pod nimi TV Puls ani TVR 😉 tylko TVP1 i TVP2.
odpowiedź