„Rzeczpospolita” wyprzedziła „Dziennik Gazetę Prawną” (dane o sprzedaży e-wydań dzienników w 2015 r.)
W ub.r. najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych osiągnęła „Rzeczpospolita”, która wyprzedziła „Dziennik Gazetę Prawną”. Natomiast wśród dzienników regionalnych na pierwsze miejsce awansowało „Echo Dnia”.
„Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w 2015 roku miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 9 770 egz. W skali roku tytuł ten zanotował największy wzrost w zestawieniu, wynoszący 30,32 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. W 2014 roku dziennik ten był drugi.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Natomiast na drugą pozycję z pierwszej w badanym okresie spadł „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 9 411 egz., czyli o 4,39 proc. większym niż rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zwiększyła się rok do roku o 17,21 proc. do 2 799 egz.
Drugi największy wzrost sprzedaży e-wydań, wynoszący 22,33 proc., osiągnęła „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Business Communication) plasująca się dwa oczka niżej z wynikiem 1 950 egz.
Tytuł ten pochwalić się mógł również największym udziałem sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem, który wyniósł 40,52 proc. Od lutego ub.r. „Parkiet” oferuje dostęp do elektronicznej wersji gazety już w wieczór poprzedzający pojawienie się numeru w kioskach.
Z kolei największy spadek odnotowała „Gazeta Polska Codziennie” (Forum), która spadła z miejsca szóstego na siódme. Średnia sprzedaż e-wydań tego tytułu obniżyła się bowiem o 46,26 proc. do 273 egz.
W 2015 roku tylko jeden dziennik wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Gazeta Wyborcza” (Agora), której wynik w porównaniu do 2014 roku zmalał o 17,57 proc. i wyniósł 760 egz.
ZKDP | rok | |||
Wirtualnemedia.pl | 2015 | 2014 | ||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem |
Rzeczpospolita | 9 770 | 55 886 | 7 497 | 55 849 |
Dziennik Gazeta Prawna | 9 411 | 44 946 | 9 015 | 47 319 |
Puls Biznesu | 2 799 | 10 582 | 2 388 | 10 817 |
Gazeta Wyborcza | 2 206 | 158 382 | 2 060 | 170 247 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 1 950 | 4 813 | 1 594 | 4 605 |
Przegląd Sportowy | 368 | 30 890 | 408 | 34 722 |
Gazeta Polska Codziennie | 273 | 19 091 | 508 | 20 232 |
Fakt Gazeta Codzienna | 219 | 307 474 | 246 | 324 730 |
Super Express | 0 | 144 529 | 0 | 152 041 |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w 2015 roku należała do „Echa Dnia” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 890 egz., po wzroście o 97,34 proc.
Na drugie miejsce spadł „Dziennik Bałtycki” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 458 egz., po stracie wynoszącej 9,49 proc.
Z dziesiątej na trzecią lokatę awansował „Głos - Dziennik Pomorza” (Polskapresse). Jego średni wynik e-wydań zwiększył się o 156,79 proc. do 416 egz.
Największym wzrostem średniej sprzedaży ogółem - o 163,89 proc. do 95 egz. - pochwalić się mógł „Kurier Poranny” (Polska Press Grupa). Tytuł ten awansował z pozycji 21. na 16.
Zaś największy spadek odnotowała „Gazeta Wrocławska” (również Polska Press Grupa), która w rankingu spadła z miejsca 4. na 7. Średni wynik tej gazety zmalał bowiem o 15,57 proc. i ostatecznie wyniósł 206 egz.
ZKDP | rok | |||
Wirtualnemedia.pl | 2015 | 2014 | ||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem |
Echo Dnia | 890 | 19 403 | 451 | 21 471 |
Polska Dziennik Bałtycki | 458 | 24 080 | 506 | 26 996 |
Głos - Dziennik Pomorza | 416 | 22 472 | 162 | 24 380 |
Gazeta Pomorska | 351 | 40 778 | 234 | 44 773 |
Polska Głos Wielkopolski | 322 | 29 785 | 354 | 32 550 |
Gazeta Lubuska | 284 | 20 103 | 214 | 22 410 |
Polska Gazeta Wrocławska | 206 | 16 295 | 244 | 18 018 |
Polska Dziennik Zachodni | 204 | 39 513 | 230 | 45 188 |
Polska Gazeta Krakowska | 202 | 16 696 | 211 | 18 308 |
Nowa Trybuna Opolska | 186 | 14 321 | 129 | 16 230 |
Gazeta Codzienna Nowiny | 172 | 15 889 | 98 | 18 383 |
Dziennik Polski | 168 | 18 833 | 175 | 21 211 |
Polska Dziennik Łódzki | 135 | 22 665 | 136 | 25 322 |
Express Bydgoski | 125 | 11 048 | 104 | 11 874 |
Nowości - Dziennik Toruński | 114 | 12 646 | 90 | 13 827 |
Kurier Poranny | 95 | 5 333 | 36 | 6 416 |
Gazeta Współczesna | 83 | 6 262 | 71 | 7 530 |
Polska Metropolia Warszawska | 83 | 3 740 | 41 | 3 987 |
Polska Kurier Lubelski | 80 | 4 276 | 44 | 4 590 |
Express Ilustrowany | 76 | 28 415 | 64 | 31 805 |
Kurier Szczeciński | 70 | 11 059 | 59 | 12 589 |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski | 66 | 14 456 | 28 | 16 751 |
E-wydania to dostępne w internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” wyprzedziła „Dziennik Gazetę Prawną” (dane o sprzedaży e-wydań dzienników w 2015 r.)