Wzrosły wpływy i zysk TOK FM. Więcej zarobił też broker radiowo-kinowy Agory
Nadająca Radio TOK FM spółka Inforadio w ub.r. przy wzroście przychodów o 9,1 proc. do 16,65 mln zł osiągnęła 2,84 mln zł zysku netto. Natomiast należąca wyłącznie do Agory firma Doradztwo Mediowe, zajmująca się głównie sprzedażą reklamy radiowej i kinowej, zarobiła na czysto prawie 6 mln zł.
Przychody nadawcy Radia TOK FM zwiększyły się w ub.r. z 15,26 do 16,65 mln zł. To dużo wyższy wzrost niż dynamika całego polskiego rynku reklamy radiowej, który w pierwszych trzech kwartałach ub.r. urósł o 3 proc. do 529 mln zł (dane Publicis Groupe).
Wyniki Inforadia poprawiły się kolejny raz z rzędu - w 2021 roku wpływy poszły w górę o 30,1 proc. do 15,26 mln zł, a zysk netto z 1,39 do 2,42 mln zł.
TOK FM zarabia z reklam i subskrypcji
Radio TOK FM od kilku lat oprócz reklam (ich sprzedażą zajmuje się Doradztwo Mediowe) zarabia również na ofercie subskrypcyjnej obejmującej audycje z rozgłośni i dodatkowe podcasty. Na koniec ub.r. korzystało z niej 31,9 tys. użytkowników, o 5,7 tys. więcej niż przed rokiem.
Według badania Radio Track od grudnia ub.r. do lutego TOK FM miało 3,1 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 2,9 proc. rok wcześniej i 2-2,6 proc. w takim okresach na przełomie lat od 2016/17 do 2020/21.
Agora ma 66,1 proc. udziałów Inforadia, pozostałe należą do wydawcy tygodnika „Polityka”. Nadawca regularnie wypłaca swoi udziałowcom dywidendę, w ub.r. przeznaczono na nią cały zysk netto sprzed roku.
Prawie 6 mln zł zysku brokera radiowego Agory
Wielokrotnie wyższe obroty notuje spółka Doradztwo Mediowe (Agora jest jej jedynym udziałowcem), która jako broker reklamowy obsługuje wszystkie rozgłośnie holdingu (TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio) oraz kina Helios, a także oferuje pod marką Instore Radio reklamy audio w sklepach i centrach handlowych.
Przychody firmy w ub.r. poszły w górę o 11,8 proc. - z 9,47 do 111,24 mln zł, a jej zysk zwiększył się z 4,88 do 5,98 mln zł.
W kinach Helios całoroczne wpływy reklamowe zwiększyły się z 16,6 do 29 mln zł, czyli aż o 75 proc., co częściowo wynika z tego, że od stycznia do maja 2021 roku kina były jeszcze zamknięte w związku z epidemią. Natomiast tylko w czwartym kwartale ub.r. wzrosły z 9,3 do 10,1 mln zł.
Pion radiowy mniej rentowny
Natomiast segment radiowy grupy Agora w ub.r. osiągnął wzrost przychodów o 11,1 proc. do 116 mln zł, z czego te z reklam zwiększyły się o 3,1 proc. do 91,7 mln zł. W sprawozdaniu zaznaczono, że w samym czwarty kwartale wzrosła sprzedaż czasu reklamowego w stacjach Grupy Radiowej Agory, a zmalały wpływy z obsługi brokerskiej innych rozgłośni.
Koszty operacyjne pionu radiowego podskoczyły o 14,8 proc. - z 93,9 do 107,8 mln zł. Najmocniej wpłynął na to wzrost wydatków na usługi obce (z 34,1 do 40,7 mln zł) oraz wynagrodzenia i koszty pracownicze (z 35,1 do 40 mln zł).
W konsekwencji pogorszyła się rentowność: zysk EBITDA zmalał z 17,8 do 15,7 mln zł, marża BITDA z 17 do 13,5 proc., a zysk operacyjny z 10,5 do 8,2 mln zł. W samym czwartym kwartale było nieco lepiej: zysk EBITDA był identyczny jak przed rokiem (8,6 mln zł), a zysk operacyjny spadł tylko o 0,1 mln zł do 6,7 mln.
Od drugiego kwartału br. segment radiowy Agory będzie dużo większy, bo firma po prawomocnym wyroku sądu uchylającym zakaz wydany przez prezesa UOKiK kupiła 9,2 mln euro dalsze 11 proc. udziałów Eurozetu, stając się jego większościowym właścicielem. W ub.r. grupa Eurozet osiągnęła wzrost przychodów o 11,6 proc. do 217 mln zł i prawie 39 mln zł zysku netto.
Agora powołała już dwóch menedżerów ze swojego pionu radiowego do zarządu Eurozetu i 10-osobowy sztab odpowiadający za integrację zespołów radiowych obu firm. Trwa też przygotowywanie wspólnej oferty reklamowej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W czwartym kwartale ub.r. przychody całej grupy Agora zmalały o 5,9 proc. do 331 mln zł, z czego sprzedaż reklam spadła o 10 proc., a biletów w kinach Helios o 9 proc. Całoroczna strata netto firmy sięgnęła 105,7 mln zł, prawie połowa wynika ze zrealizowanych przez firmę odpisów.
Dołącz do dyskusji: Wzrosły wpływy i zysk TOK FM. Więcej zarobił też broker radiowo-kinowy Agory