Polacy pokochali produkty bio, w rok wydali na nie ponad 700 mln zł
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy Polacy wydali na produkty bio 709 mln zł, a kategoria rośnie +20 proc. rdr. - pokazują dane Nielsena. Najchętniej wybieramy jedzenie dla dzieci, jogurty oraz mleka roślinne.
W ostatnich dwunastu miesiącach zakończonych w czerwcu 2020 roku Polacy na produkty bio wydali 709 mln złotych (tylko w sklepach niespecjalistycznych). To 0,5 proc. wszystkich wydatków na zakupy spożywcze.
- Sprzedaż wartościowa tych produktów rośnie dynamicznie +20 proc. rdr, czyli 3,5 razy szybciej niż sprzedaż całego koszyka spożywczego. Pandemia nie powstrzymała rozwoju sprzedaży produktów bio. Obserwujemy wzrosty sprzedaży we wszystkich miesiącach br. w porównaniu do roku ubiegłego - mówi Monika Dyrda, client director w Nielsen Connect.
Polacy lubią etykiety bio
Na podium kategorii bio o największej sprzedaży wartościowej w pierwszej połowie 2020 roku pozostają te same kategorie, co w roku ubiegłym.
Nastąpiła jednak zmiana miejsc. Jedzenie w słoiczkach dla dzieci wyprzedziło plasujące się obecnie na drugiej pozycji jogurty oraz roślinne substytuty mleka. Zmiany objęły również dalsze pozycje. Wódka, która w rankingu za rok 2019 roku znalazła się na 4. miejscu pod względem udziałów wartościowych w sprzedaży bio, zajmuje obecnie 6. lokatę. Ustąpiła miejsca kategorii: soki, nektary, napoje bezalkoholowe oraz kategorii mleko modyfikowane dla dzieci.
W czasie pandemii koronawirusa umocnił się trend samodzielnego przygotowania posiłków. Zdecydowanie wpłynęło to na mocne wzrosty sprzedaży produktów bio w wybranych kategoriach w drugim kwartale 2020 w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Były to odpowiednio +221 proc. ryż, +116 proc. mąka, +79 proc. przeciery pomidorowe oraz +37 proc. oleje i oliwy.
Trendy zakupowe w Polsce
Jednak wśród trendów, które najbardziej sprzyjają sprzedaży produktów bio dominują: troska o zdrowie i środowisko, poszukiwanie lokalnych produktów. Ważnym czynnikiem jest również miejsce zakupów.
- Zdrowie jest dla Polaków jedną z największych wartości, a w sytuacji jego zagrożenia zdecydowanie częściej sięgają po produkty zdrowotne. Ta kategoria urosła najwięcej, bo aż o 40 proc. w okresie pandemii - komentuje Monika Dyrda. - Konsumenci chcą wybierać świadomie produkty kierując się zasadą: dobry dla mnie, dobry dla środowiska. Dowodem tego są liczne akcje producentów i dystrybutorów skupione wokół idei niemarnowania żywności i zmniejszania zużycia plastiku - dodaje.
Najwięcej na produkty z etykietami bio wydajemy w dyskontach i sklepach dużego formatu.
- Na ten format [dyskont - przyp. red.] przypada już ponad połowa naszych wydatków na produkty certyfikowane. Tu z kolei widać siłę marek własnych, które w omawianym okresie stanowiły 41 proc. sprzedaży produktów BIO. Dystrybutorzy szybko odpowiadają na trend BIO, ale to również duża szansa, którą dostrzegli już także producenci produktów brandowych - wyjaśnia Dyrda.
Źródłem danych podanych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego Nielsen, sprzedaż wartościowa w okresach lipiec’19 - grudzień’20 vs YA oraz marzec-czerwiec’20 vs YA.
Dołącz do dyskusji: Polacy pokochali produkty bio, w rok wydali na nie ponad 700 mln zł