Polskie firmy wolą papierowe faktury od elektronicznych
Polskie firmy niechętnie zmieniają sposób fakturowania na elektroniczny. Co czwarta firma działająca w kraju w ogóle nie odbiera, ani nie wystawia e-faktur - wynika z badania Smartscope.
Faktury elektroniczne nie spotykają się z dużym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców. Wystawia je co trzecia badana firma, a od swoich kontrahentów otrzymuje co czwarta.
W tym roku zmianę sposobu fakturowania planuje tylko 12 proc. badanych podmiotów. Dla pozostałych 88 proc. bariery związane ze zmianą okazują się trudne do pokonania. Powodem pozostania przy papierowych wydrukach najczęściej jest siła przyzwyczajenia, wskazywana przez 45 proc. respondentów. W drugiej kolejności, z 35 proc. wskazań, znalazła się obawa związana z bezpieczeństwem danych przy elektronicznym przepływie dokumentów. Dla 18 proc. badanych powodem używania faktur papierowych jest wygoda, a niewiele mniej twierdzi, że blokuje ich brak jednolitego standardu dla faktur elektronicznych.
Większość firm co prawda dostrzega korzyści płynące z e-fakturowania, jednak najczęściej odpowiada, że jest ich niewiele. Zdaniem 12 proc. badanych firm elektroniczne faktury nie mają żadnych zalet.
Sceptycznie nastawieni do e-faktur respondenci często deklarują, że zmiana sposobu fakturowania może przynieść korzyści wyłącznie największym podmiotom, a w przypadku ich działalności koszty zmian nie będą równoważone przez osiągane oszczędności. Pomimo deklaracji tego typu, świadomość realnych kosztów obsługi wydruku i wysyłki faktur jest niska. Zwłaszcza w przypadku mniejszych podmiotów respondenci mają problemy z ich oszacowaniem. Najczęściej w badaniu pojawiły się deklaracje, że koszt ten nie przekracza 5 tys. zł miesięcznie.
Niektórzy respondenci pytani o koszty obsługi papierowych faktur odpowiadali, że firma nie ponosi żadnych wydatków. W rzeczywistości często jest to koszt ukryty w całości, bądź częściowo, w innych działaniach biznesowych. Faktury drukuje się na wspólnej firmowej drukarce, a wysyłka włączana jest do puli całej wychodzącej korespondencji. Mimo tego, właśnie aspekt oszczędności jest najczęściej wskazywany jako ewentualna przekonująca zachęta do przejścia na e-faktury.
Jako jedną z barier dla rozwoju e-fakturowania w badaniu wskazywano także niejasne stanowisko urzędów skarbowych wobec dokumentów elektronicznych. Brak jednolitego stanowiska organów podatkowych jako barierę wskazało 16 proc. badanych firm, które nie chcą rezygnować z papierowych faktur, a 35 proc. zadeklarowało, że gdyby takie stanowisko się pojawiło, mogłoby to zachęcić je do przejścia na e-faktury.
W wielu z polskich firm z obawy przed konsekwencjami ze strony urzędników faktury elektroniczne są drukowane i w takiej formie archiwizowane. Wtedy nawet gdy firma przyjmuje e-faktury, trudno mówić o pełnym przejściu na elektroniczne fakturowanie.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Smartscope na zlecenie koalicji "Wybieram e-faktury" (skład: Konfederacja Lewiatan, Orange Polska, UPC Polska, Poczta Polska Usługi Cyfrowe) w dniach 23-27 lutego 2015 r. metodą CATI na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 25+ oraz próbie 300 firm sektora prywatnego zatrudniających powyżej 50 osób (struktura próby odpowiada strukturze firm w populacji).
Dołącz do dyskusji: Polskie firmy wolą papierowe faktury od elektronicznych