Polska Press ze spadkiem wpływów i dwa razy większą stratą, ubyło 113 pracowników
W ub.r. Polska Press zanotowała spadek przychodów netto ze sprzedaży o 4 proc. do 417,63 mln zł oraz wzrost straty netto z 3,04 do 6,65 mln zł. Liczba stałych pracowników firmy zmalała o 113 do 2 316, przy czym liczba dziennikarzy wzrosła o 13 do 873 - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Przychody netto Polska Press ze sprzedaży zmniejszyły się z 430,55 mln zł w 2016 roku do 415,28 mln zł w ub.r., wpływy z jednostek powiązanych firmy - z 7,99 do 4,37 mln zł, a wpływy ze sprzedaży towarów i materiałów - z 4,44 do 2,35 mln zł.
Firma jest wydawcą 20 dzienników regionalnych (i związanych z nimi stałych dodatków i magazynów), prawie 150 tygodników lokalnych oraz bezpłatnego dziennika „Naszemiasto.pl”. Według danych ZKDP w ub.r. łączna sprzedaż tytułów prasowych spółki wyniosła 81,09 mln egz., o 8,94 proc. mniej niż rok wcześniej.
Do Polska Press należy też szereg witryn internetowych, głównie strony jej tytułów prasowych oraz serwis ogłoszeniowy Gratka.pl. Według badania Gemius/PBI w czerwcu br. zanotowały one 16,04 mln realnych użytkowników i 490,1 mln odsłon.
Firma ma też sześć drukarni (realizujących także zlecenia dla klientów zewnętrznych) i przejętą trzy lata temu agencję marketingu internetowego Truly (wcześniej działającą pod nazwą Przeagencja).
W sprawozdaniu finansowym Polska Press nie podała, jakie wpływy osiągnęła w głównych obszarach swojej działalności.
Koszty działalności operacyjnej Polska Press wyniosły w ub.r. 423,78 mln zł, po spadku w skali roku o 21,3 mln zł (czyli 4,8 proc.). Najbardziej znaczące są wydatki na wynagrodzenia (zmalały o 0,8 proc. do 145,02 mln zł), usługi obce (spadły o 2 proc. do 96,83 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (spadły o 7,7 proc. do 93,78 mln zł). Zmalały też koszty amortyzacji (z 30,93 do 28,6 mln zł), podatków i opłat (z 3,87 do 3,37 mln zł) oraz pozostałe koszty rodzajowe (z 31,41 do 25,47 mln zł), natomiast nieznacznie wzrosły nakłady na ubezpieczenia i inne świadczenia pracownicze (z 28,49 do 28,6 mln zł).
Zwiększyły się też pozostałe koszty operacyjne (z 6,86 do 8,92 mln zł), do czego głównie przyczynił się duży wzrost straty z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych (z 1,28 do 5,21 mln zł). Natomiast koszty finansowe skurczyły się z 2,86 mln zł do 320 tys. zł.
Pozostałe przychody operacyjne Polska Press zmalały z 7,08 do 5,33 mln zł, a wpływy finansowe - z 7,22 do 1,83 mln zł (głównie z powodu spadku z 3,98 mln zł do 184,6 tys. zł odsetek od jednostek powiązanych).
Strata firmy z działalności operacyjnej minimalnie się zmniejszyła (z 9,88 do 9,74 mln zł), natomiast strata brutto wzrosła z 5,53 do 8,22 mln zł, a strata netto - z 3,04 do 6,65 mln zł.
W ub.r. Polska Press zatrudniała na etatach 2 316 osób, o 113 mniej niż rok wcześniej (to 4,6 proc. w dół). Liczba pracowników umysłowych zmalała o 95 do 2 064, przy czym liczba dziennikarzy wzrosła o 13 do 873, natomiast pozostałych pracowników umysłowych ubyło 108.
Liczba pracowników fizycznych zmniejszyła się natomiast o 30 do 211.
Polska Press chce się rozwijać w internecie
W sprawozdaniu z działalności zarządu Polska Press zapowiedział na br. „działania związane z optymalizacją struktury organizacyjnej, podnoszeniem jakości i atrakcyjności dzienników wydawanych przez Grupę, stabilizacji poziomu sprzedaży tytułów oraz wejście z działalnością wydawniczą na nowe rynki”.
Firma podkreśla, że planuje zwiększyć swoją obecność w internecie. - W 2018 roku planujemy dalszy rozwój działalności internetowej w sferze redakcyjnej, reklamowej oraz wprowadzanie nowych produktów sprzedawanych za pośrednictwem internetu. Planuje się rozwój serwisów internetowych będących w posiadaniu spółki, tworzenie nowych oraz inwestycje w serwisy funkcjonujące już na rynku - wyliczyło kierownictwo spółki.
Prezesem Polska Press jest Dorota Stanek, wiceprezesem - Dariusz Świąder, a pozostałymi członkami zarządu - Paweł Fąfara i Magdalena Chudzikiewicz.
Dołącz do dyskusji: Polska Press ze spadkiem wpływów i dwa razy większą stratą, ubyło 113 pracowników