Grupa RMF z 267,4 mln zł wpływów i 133,3 mln zł zysku. RMF FM daje dwie trzecie przychodów z reklam
W ub.r. Grupa RMF (nadawca stacji RMF FM, RMF Maxxx i RMF Classic) zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 0,7 proc. do 267,42 mln zł oraz wzrost zysku netto o 5,3 proc. do 133,29 mln zł. Ponad 90 proc. przychodów firmy pochodzi z reklamy, z czego ok. dwóch trzecich generuje RMF FM, a poniżej 5 proc. - serwisy internetowe nadawcy - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Ze sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Grupa RMF wynika, że w ub.r. koszty jej działalności operacyjnej zmalały w skali roku o 0,3 proc. do 138,93 mln zł. Ich największą część stanowią wydatki na usługi obce, które ograniczono o 5,8 proc. do 79,33 mln zł. Natomiast pozostałe koszty rodzajowe spadły o 24,64 mln zł do 2,25 mln zł.
Wzrosły za to pozostałe nakłady - wolumenowo najbardziej na wynagrodzenia (o 877 tys. zł do 22,73 mln zł, to 4 proc. w górę), podatki i opłaty (o 2,28 mln zł do 12,64 mln zł, 22 proc. w górę).
Pozostałe przychody operacyjne Grupy RMFpodskoczyły z 1,51 do 9,88 mln zł, natomiast pozostałe koszty operacyjne zmalały z 12,41 do 3,28 mln zł. Mocno spadły też wpływy finansowe (z 4,05 mln zł do 764,9 tys. zł) i koszty finansowe (z 1,19 mln zł do 434,8 tys. zł).
W firmie w ub.r. było zatrudnionych na stałe średnio 289 pracowników.
Zysk brutto Grupy RMF wzrósł w skali roku ze 128,82 do 143,34 mln zł. Firma zapłaciła wielokrotnie więcej podatku dochodowego niż rok wcześniej (wzrost z 1,72 do 9,58 mln zł). Finalnie jej zysk netto zwiększył się ze 126,59 do 133,29 mln zł.
Grupa RMF zarabia głównie na reklamach radiowych
Zdecydowanie najważniejszym źródłem wpływów Grupy RMF jest reklama radiowa. Firma w sprawozdaniu finansowym podkreśla, że jest liderem na rynku radiowym zarówno pod względem słuchalności, jak i przychodów reklamowych.
- Grupa RMF plasuje się w ścisłej czołówce brokerów mediowych w Polsce, zaś pod względem słuchalności, stacje będące w portfolio Spółki są w czołówce rankingów z flagową stacją - radiem RMF FM, która to od lat jest niekwestionowanym liderem rynku. Spółka w 2017 roku utrzymała pozycję lidera na radiowym rynku reklamowym oraz osiągnęła po raz kolejny zadowalające i stabilne wyniki finansowe. Mimo dużej konkurencji na rynku reklamy radiowej, postępującej walki rabatowej i ograniczania budżetów reklamowych, sytuacja finansowa spółki uległa poprawie - napisano w sprawozdaniu spółki Grupa RMF stanowiącej jednostkę dominującą grupy kapitałowej.
Spółka zaznaczyła, że coraz więcej zarabia z reklam w swoich serwisach internetowych. - Z roku na rok ten segment działalności staje się coraz ważniejszy w perspektywie rozwoju firmy - podkreśliła. Według badania Gemius/PBI w marcu br. serwis RMF24.pl zanotował 2,98 mln realnych użytkowników i 17,43 mln odsłon, RMF.FM - 1,9 mln użytkowników i 8,06 mln odsłon, RMFmaxxx.pl - 1,25 mln użytkowników i 4,76 mln odsłon, a RMFon.pl - 1,05 mln użytkowników i 7,79 mln odsłon.
Kazimierz Gródek, prezes Grupy RMF, przekazał portalowi Wirtualnemedia, że w ub.r. ponad 90 proc. wpływów firmy pochodziło z reklam, z czego poniżej 5 proc. z reklam internetowych. Przy czym przychody z reklam w sieci wzrosły w skali roku aż o 40 proc.
Z kolei RMF FM zapewnił 70 proc. przychodów z reklam radiowych firmy, które zwiększyły się rok do roku o 3 proc. To ponad dwa razy wyższa dynamika niż wzrost całej branży reklamy radiowej, który według Starcomu w ub.r. wyniósł 1,4 proc.
Skąd zatem spadek łącznych wpływów sprzedażowych? Firma tłumaczy, że zmalały jej przychody z działalności niezwiązanej ze sprzedażą czasu reklamowego. Pod tym terminem kryją się głównie wpływy niegotówkowe (np. bartery) i ze sponsoringu.
47,1 mln zł dywidendy dla Bauer Media
Sama spółka Grupa RMF osiągnęła w ub.r. 100,1 mln zł zysku netto. Niemal całościowym właścicielem spółki jest Bauer Media Invest, jedynie 0,00003 proc. jej akcji należy do firmy RMF.
Wspólnicy zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku 53 mln zł trafi na fundusz rezerwowy. Natomiast 47,1 mln zł przeznaczono na dywidendę - 21,34 mln zł już przekazano, a 25,76 mln zł zostanie wypłacone do końca lipca. Prawie całą dywidendę otrzyma Bauer Media Invest, RMF dostanie 14,27 zł.
Grupa RMF jest zdecydowanie najbardziej rentownym z największych nadawców radiowych. Polskie Radio w ub.r. osiągnęło 297,92 mln zł przychodów (z czego 193,44 mln zł pochodziło z abonamentu rtv, a 57,14 mln zł z reklam) i 2,79 mln zł zysku netto.
Z kolei Grupa Eurozet zanotowała w ub.r. spadek wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 171,9 mln zł oraz wzrost zysku ze sprzedaży o 14 proc. do 38,1 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Grupa RMF z 267,4 mln zł wpływów i 133,3 mln zł zysku. RMF FM daje dwie trzecie przychodów z reklam