Polacy słabiej zapamiętali sponsorów igrzysk w Rio niż Euro 2016, najpopularniejsze Orlen i Coca-Cola
Marki, które na polskim rynku sponsorowały igrzyska olimpijskie Rio de Janeiro 2016, zostały słabiej zapamiętane od tych, które wspierały w ten sposób Euro 2016. Jako oficjalny sponsor igrzysk najlepiej rozpoznawalna jest Coca-Cola, a marką najbardziej kojarzoną ze sponsoringiem polskich reprezentantów jest Orlen - wynika z badania Starcomu (Publicis Media).
Oficjalnymi sponsorami igrzysk w Rio byli Coca-Cola, McDonald's, Samsung, Procter & Gamble, Visa, Panasonic, Bridgestone, Atos, Omega, GE i Dow. Po zakończeniu igrzysk 26 proc. respondentów nie potrafiło spontanicznie wskazać żadnej z tych marek. Dla porównania w przypadku Euro 2016 było to 15 proc. uczestniczących w badaniu.
Najwyżej wśród prawidłowo wymienionych marek sponsorujących Rio znalazły się: Coca-Cola (25 proc. wskazań), Visa (13 proc.), McDonald's (11 proc.) oraz Samsung (10 proc.). W tym zestawieniu pojawiły się marki wspierające polską reprezentację, ale niebędące oficjalnymi partnerami Rio: PKN Orlen, Lotto, 4F i Żabka.
Coca-Cola, mimo że nie prowadziła w Polsce szeroko zakrojonych działań reklamowych nawiązujących do igrzysk, osiągnęła również zdecydowanie najwyższą wspomaganą świadomość wśród oficjalnych sponsorów tegorocznych igrzysk (57 proc. wskazań). Za nią uplasowały się marki Visa (41 proc.), McDonald’s (39 proc.) i Samsung (30 proc.). Co ciekawe w tej części badania respondenci wymieniali również marki niezwiązane z igrzyskami, a będące głównymi konkurentami oficjalnych sponsorów np.: Mastercard (22 proc.) i Pepsi (21 proc.).
Respondenci w badaniu mieli mniej problemów z prawidłowym wskazaniem oficjalnych sponsorów polskiej reprezentacji olimpijskiej. Zarówno w pytaniu dotyczącym świadomości spontanicznej jak i wspomaganej na szczycie zestawień, prawie bez wyjątku, znaleźli się wszyscy sponsorzy reprezentacji. W obu przypadkach najczęściej wymieniane były marki: Orlen, następnie 4F, Żabka, Lotto, Tyskie, Tauron, Peugeot i Kulczyk Investment.
Podobnie jak w części badania dotyczącej oficjalnych sponsorów Rio 2016 liczba osób, które nie potrafiły wskazać żadnego sponsora polskiej reprezentacji olimpijskiej była wyższa niż liczba osób nieznających sponsorów Euro 2016, jednak różnice te okazały się istotnie mniejsze (25 proc. - sponsorzy reprezentacji olimpijskiej vs. 21 proc. sponsorzy reprezentacji piłkarskiej).
W badaniu Starcomu respondenci pytani byli również o kampanie reklamowe sponsorów igrzysk i polskiej reprezentacji olimpijskiej. Na pytanie „Którą z wymienionych kampanii reklamowych przy okazji igrzysk olimpijskich kojarzysz?” najwięcej (50 proc.) osób wskazało akcję Orlenu „Polska biało-czerwoni”. Wysoko uplasowały się także działania sponsorskie Żabki („Mały wielki sponsor”) oraz Procter & Gamble („Dziękuję Ci mamo. Z dumą wspieramy mamy”). Bardziej niż kampanie oficjalnych sponsorów Rio 2016 i polskiej reprezentacji olimpijskiej kojarzona była promocja Media Marktu pod hasłem „Odkryj w sobie kibica. Zwrot kasy za złoto”.
- Mniejsze zainteresowanie globalnych sponsorów ogrywaniem igrzysk olimpijskich na lokalnym rynku stworzyło atrakcyjną lukę, którą zgrabnie wykorzystali mecenasi naszej reprezentacji - komentuje Monika Tenczyńska, business director w Starcomie. - Nie bez znaczenia jest tu fakt, że, inaczej niż przy okazji dużych wydarzeń piłkarskich, lokalne firmy mają możliwość pojawienia się w roli sponsorów transmisji z imprezy. Jak jednak pokazuje przykład największego w moim odczuciu zwycięzcy rankingu sponsorów, firmy 4F, nie jest to warunek konieczny. W tym przypadku towarzysząca igrzyskom kampania (w której zresztą nie wykorzystano żadnej ze stacji transmitujących zmagania sportowców) była tylko wisienką na torcie. O sukcesie zdecydowała natomiast naturalna obecność charakterystycznego logotypu na piersiach zawodników oraz oczywiście ogół pozytywnych skojarzeń z rodzimą marką - dodaje.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 22-26 sierpnia br. przez instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie Starcom Polska, metodą CAWI, internauci, mieszkańcy całej Polski, próba reprezentatywna dla populacji internautów 15-55 lat (N=836).
Dołącz do dyskusji: Polacy słabiej zapamiętali sponsorów igrzysk w Rio niż Euro 2016, najpopularniejsze Orlen i Coca-Cola