Play ma 12,6 mln zł aktywnych klientów. W ub.r. 745 mln zł zysku netto, 165 mln zł na reklamy
W ub.r. operator telekomunikacyjny Play Communications zanotował wzrost wpływów operacyjnych o 2,5 proc. do 6,84 mld zł oraz 744,6 mln zł zysku netto (wobec 387,3 mln zł rok wcześniej). Na koniec ub.r. sieć Play miała 12,65 mln aktywnych klientów, w tym 8,98 mln abonentów. Wydatki marketingowe zmniejszyła o 2,3 proc. do 165,5 mln zł.
Wpływy operacyjne Play Communications zwiększyły się w ub.r. dzięki wzrostowi przychodów ze sprzedaży usług - o 4,2 proc. do 5,08 mld zł.
W tej kwocie ponad połowę stanowią przychody od abonentów - poszły w górę o 3 proc. do 2,96 mld zł. Wpływy od użytkowników prepaidowych zwiększyły się o 2,2 proc. do 632,9 mln zł, a z pozostałych źródeł związanych z korzystaniem z usług - o 14 proc. do 172,4 mln zł. Natomiast przychody z połączeń międzyoperatorskich wyniosły w ub.r. 1,31 mld zł, o 6,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
Za to wpływy ze sprzedaży produktów i innych źródeł zmalały o 2 proc. do 1,75 mld zł. Przy czym w samym czwartym kwartale też się zwiększyły - o 3,0 proc. do 512,2 mln zł.
Więcej na roaming. Mniej na bonusy, premie i reklamy
Po stronie wydatków zdecydowanie największe są dwie kategorie: koszty połączeń międzyoperatorskich, roamingu i inne związane z usługami (wzrosły z 1,73 mld zł w 2017 roku do 1,92 mld zł w ub.r.) oraz sprzedanych produktów (zwiększyły się z 1,41 do 1,44 mld zł).
Z kolei wydatki ogólne i administracyjne w skali całego roku zmalały z 1,21 mld zł do 851,5 mln zł, przy czym w samym czwartym kwartale wyniosły 229,7 mln zł, czyli więcej niż rok wcześniej (219,8 mln zł).
Spadek wynika z faktu, że w 2017 roku Play wypłacił swoim pracownikom duże bonusy (wyniosły łącznie 525,6 mln zł), związane głównie z debiutem giełdowym firmy. W ub.r. telekom przeznaczył zaledwie 0,3 mln zł na premie dla kierownictwa, podczas gdy rok wcześniej było to 48,6 mln zł, a nakłady na usługi prawne i finansowe zmalały z 55,2 do 16,5 mln zł.
Nieznacznie zmniejszyły się też wydatki marketingowe operatora - o 2,3 proc. do 165,5 mln zł. W samym czwartym kwartale firma zwiększyła te inwestycje - o 27,3 proc. do 37,5 mln zł.
Zysk operacyjny Play w całym ub.r. wyniósł 1,37 mld zł (wobec 1,11 mld zł w 2017 roku), a w samym czwartym kwartale - 337,6 mln zł (rok wcześniej było to 360,2 mln zł).
Koszty finansowe firmy zmalały z 656,4 mln zł w 2017 roku do 374,7 mln zł w ub.r., a zysk netto wzrósł z 387,3 do 722,6 mln zł.
Na koniec ub.r. zadłużenie netto Play Communications wynosiło 6,71 mld zł (wobec 6,79 mld zł rok wcześniej) i stanowiło 3,11-krotność skorygowanego zysku EBITDA firmy w minionych 12 miesiącach.
Na zadłużenie głównie składają się obligacje (ich łączna wartość to 6,05 mld zł), jednocześnie firma miała 353,7 mln zł wolnych środków.
Play ma więcej aktywnych użytkowników i abonentów
Na koniec ub.r. Play miał 12,65 mln aktywnych klientów, o 259,4 tys. więcej niż rok wcześniej (to 2,1 proc. w górę). Liczba abonentów wzrosła o 4,1 proc. do 8,98 mln, a użytkowników ofert pre-paidowych - zmalała o 2,6 proc. do 3,67 mln.
Łączna liczba użytkowników sieci spadła o 1,3 proc. do 15,01 mln. Przyczynił się do tego spadek klientów ofert pre-paidowych o 11,1 proc. do 5,15 mln związany m.in. z obowiązkową rejestracją numerów na kartę (niezarejestrowane numery zaczęto wyłączać w lutym 2017 roku).
W ub.r. przeciętne miesięczne wpływy od klienta (wskaźnik ARPU) wyniosły 32,3 zł, o 1 proc. więcej niż w 2017 roku. W przypadku abonentów ten wskaźnik zmalał o 1,9 proc. do 37,6 zł, a w przypadku użytkowników ofert pre-paidowych wzrósł o 6,7 proc. do 19,4 zł.
- Bardziej niż kiedykolwiek utrzymujemy klientów w centrum naszych działań, dbając o ich wartość i lojalność poprzez naszą obszerną ofertę konwergentnych usług mobilnych. Zgodnie z nasząstrategią2019-2022ogłoszonąw listopadzie 2018, konsekwentnie rozwijamy naszą efektywną kosztowo sieć5G-Ready, nasze wiodące oceny Net Promoter Score i rozpoznawalności marki podkreślają wiodącą komercyjną pozycję Play, a dodatkowo przyspieszamy digitalizację firmy, z priorytetem nadanym utrzymaniu i pozyskaniu klientów przez kanały online oraz samoobsłudze przez aplikację Play24 i chatboty - wylicza Jean Marc Harion, prezes P4, operatora sieci Play.
- Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w naszych oczekiwaniach na 2019 r., w którym spodziewamy się poprawy naszej skorygowanej EBITDA pomimo wolniejszego wzrostu przychodów i wyższych gotówkowych nakładów inwestycyjnych związanych z kapitalizacją urządzeń abonenckich i digitalizacją procesów - zapowiada.
Dołącz do dyskusji: Play ma 12,6 mln zł aktywnych klientów. W ub.r. 745 mln zł zysku netto, 165 mln zł na reklamy
Nie dziwne skoro oferta jest w a2m nieporównywalna. Świetna cena i do tego dobre warunki w roamingu:)