SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nowe telewizory najczęściej kupujemy w specjalistycznych sklepach, kierując się ceną

Polacy najczęściej zastępują stare telewizory kineskopowe odbiornikami z podświetleniem LED, a najchętniej kupują je w specjalistycznych sklepach. Za kluczowe kryterium uznajemy cenę, najczęściej rozglądając się za modelami kosztującymi od 1,5 do 3 tys. zł, mającymi przekątne ekranu do 42 cali - wynika z badania TNS Polska.

Dla Polaków podstawowym kryterium wyboru nowego telewizora jest wciąż jego cena. 64 proc. badanych deklaruje, że jeśli w tej chwili zdecydowałoby się kupić telewizor, kosztowałby on od 1500 do 3000 zł. Droższe modele wybrałoby 23 proc. badanych.

Połowa badanych kobiet na nowy odbiornik przeznaczyłaby maksymalnie 2000 zł, podczas gdy większość mężczyzn może wydać więcej, a 9 proc. z nich deklaruje, że interesują ich telewizory kosztujące powyżej 5000 zł (na taką cenę zdecydowałaby się jedynie co setna kobieta).

 

Ilość pieniędzy, jakie konsumenci mogą przeznaczyć na zakup telewizora, łączy się z preferowanymi przekątnymi ekranu. Najczęściej deklarowana wielkość to 40-42 cale.

Przy zakupie telewizora to panowie większą uwagę przywiązują do rozmiaru. Mniejsze telewizory chętniej wybierają kobiety – prawie połowa (45 proc.) z nich wybrałaby ekran o przekątnej poniżej 40 cali. Taką wielkość wybrałby tylko co trzeci badany mężczyzna. 30 proc. z nich woli ekran co najmniej o przekątnej 43 cali (panie – 18 proc.).

Jeśli chodzi o zakup telewizora, wciąż jednym z kluczowych elementów decyzyjnych jest marka. Podobnie jak w grudniu 2011 roku, ponad 2/3 (68 proc.) respondentów deklaruje, że jest ona dla nich ważna lub bardzo ważna. Zdecydowanie wzrosła natomiast liczba osób mocno oddanych aktualnie posiadanej marce. W poprzednim badaniu ich odsetek wynosił 3 proc., a obecnie 49 proc. badanych nie widzi powodu, by zmienić ulubioną markę telewizorów na inną.

Podobnie jak pod koniec 2011 roku, blisko 1/3 respondentów (30 proc.) jest zainteresowana kupnem nowego telewizora w nadchodzącym roku, a 32 proc. chciałoby to zrobić w perspektywie 2-3 lat. Są to częściej osoby o wyższych dochodach - 44 proc. badanych, których deklarowany dochód na gospodarstwo domowe przekracza 5000 zł, deklaruje chęć zmiany w ciągu najbliższego roku, a ponad 1/4 z nich (28 proc.) chciałaby to zrobić w ciągu 2-3 lat. W poprzednim badaniu zmiany w najbliższej przyszłości deklarowała niecała 1/3 lepiej zarabiających, a w przeciągu 3 lat – 69 proc. osób z wysokimi dochodami.

W najbliższym roku telewizor kupić chce też co trzeci badany o dochodzie na gospodarstwo domowe od 3 do 5 tys. zł. To niemal taki sam odsetek jak w grudniu 2011 roku.

Głównym typem telewizorów posiadanych przez Polaków są wciąż urządzenia z ekranami LCD. Widać jednak wyraźnie, że konsumenci decydujący się na wymianę starego telewizora kineskopowego (CRT) wybierają przede wszystkim modele z podświetleniem LED. Odsetek takich urządzeń, wykorzystywanych jako główne telewizory w domu, jest obecnie prawie dwa razy wyższy niż w 2011 roku (odpowiednio 23 i 12 proc.).

Telewizory kineskopowe stopniowo znikają z domów Polaków. W 2011 taki odbiornik znajdował się w domu dwóch na pięciu badanych, a obecnie niespełna 1/3 (31 proc.) deklaruje posiadanie telewizora CRT.

Wybierając telewizor Polacy działają na ogół szybko, ale w porównaniu do grudnia 2011 roku czas podjęcia decyzji zakupowej wydłużył się. Co czwarty badany deklarował wówczas, że nowy telewizor kupiłby tego samego dnia, którego zdecydował o konieczności zakupu. Obecnie tego samego dnia telewizor kupuje 18 proc. respondentów. Co piąty konsument z zakupem wstrzymuje się około tygodnia (w 2011 roku – 15 proc.). Czas ten przeznaczany jest najczęściej na analizę oferty modeli, rozmiarów, funkcji, czy konsultacje ze znajomymi.

Podczas przygotowywania się do zakupu badani najczęściej korzystają z informacji udzielonych podczas rozmowy z doradcą (51 proc.) i zamieszczanych na stronach producentów (42 proc.). Stosunkowo niewielu bierze natomiast pod uwagę informacje przedstawiane w tradycyjnych mediach (informacje z telewizji – 11 proc., z prasy drukowanej – 9 proc.), większą uwagę przywiązując do danych znalezionych na blogach internetowych i forach (31 proc.). Prawie co trzeci badany zasięga też rady znajomych lub rodziny albo informacje o sprzęcie pozyskuje za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej.

Polacy wciąż najchętniej kupują telewizory w specjalistycznych sklepach ze sprzętem RTV. W porównaniu do 2011 roku odsetek konsumentów, którzy nowy model TV kupili właśnie w takim punkcie sprzedaży, wzrósł o 3 pkt. proc.

Badanie zostało przeprowadzone przez ośrodek badania opinii publicznej TNS Polska na zlecenie firmy Toshiba w lutym i marcu 2013 r., metodą CAWI i CATI na grupie 619 osób w wieku 20-60 lat posiadających telewizor bądź telewizory.

Dołącz do dyskusji: Nowe telewizory najczęściej kupujemy w specjalistycznych sklepach, kierując się ceną

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomik
Niestety w Polsce utarło się, że co najnowsze musi być najlepsze, a producenci to skrupulatnie wykorzystują. Tymczasem wielkość ekranu (42 cale) powinna być na drugim planie. Liczy się jakość obrazu a nie wielkość.
odpowiedź
User
marek
Dzisiaj można kupić telewizor, który ma znacznie więcej niż te modele sprzed 5 lat. Philips ostatnio zszedł do serii 5 z ambilightem, a więc już są to modele wg badania najczęściej kupowane przez Polaków. Rok temu pojawił się on w serii 6, więc trzeba uważnie śledzić rynek i czekać na jakąś fajną okazję. Prawda jest taka, że dobry telewizor 40 cali można mieć już za 2500 zł (wspomniany Philips serii 5)
odpowiedź