Nowa Telefonia ukarana przez UOKiK za naruszanie interesów konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał operatora telekomunikacyjnego Nowa Telefonia kwotą 6 tys. zł za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Postępowanie wykazało, że operator naliczał karę za rozwiązanie umowy oraz stosował nieuczciwe praktyki rynkowe.
Postępowanie UOKiK zostało wszczęte w styczniu ub.r. Analizie poddano umowy, cenniki i regulaminy stosowane przez Nową Telefonię.
Urząd zakwestionował zastrzeganie przez operatora możliwości jednostronnego rozwiązania umowy zawartej na czas określony. Postępowanie wykazało, że Nowa Telefonia nie przestrzegała prawa telekomunikacyjnego, zgodnie z którym pierwsza umowa konsumenta z danym operatorem nie powinna być zawierana na dłużej niż 24 miesiące. Operator zawierał z nowymi klientami umowy na 36 miesięcy.
Abonenci mieli również doliczane dodatkowe opłaty windykacyjne. Za każde wezwanie do zapłaty klient płacił 10 zł. W ocenie UOKiK opłaty te przewyższały rzeczywiste wydatki spółki związane z monitami. Z kolei abonenci, którzy chcieli rozwiązać umowę na czas określony przed zakończeniem jej obowiązywania musieli zapłacić - oprócz zwrotu ulgi przyznanej przy podpisywaniu kontraktu - karę umowną.
Postępowanie potwierdziło także nieuczciwe praktyki rynkowe Nowej Telefonii: konsumenci otrzymywali nieczytelny regulamin (pisany małą, niebieską czcionką) i nie byli informowani o opłacie aktywacyjnej doliczanej do pierwszej faktury.
UOKiK nakazał zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk i nałożył na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości ponad 6 tys. zł. Kara ta została obniżona, ponieważ w trakcie postępowania Nowa Telefonia poinformowała Urząd, że nałożenie wyższej kary zmusiłoby spółkę do ogłoszenia upadłości.
Decyzja nie jest prawomocna. Operatorowi przysługuje odwołanie do sądu.
Dołącz do dyskusji: Nowa Telefonia ukarana przez UOKiK za naruszanie interesów konsumentów