SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Kruszwil” i Paweł Malinowski odwołali się od kar nałożonych przez UOKiK. Maffashion już zapłaciła

Youtuberzy Marek „Kruszwil” Kruszel i Paweł Malinowski odwołali się od orzeczonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kar za brak współpracy. Na pierwszego z nich urząd nałożył 50 tys. zł kary, na drugiego – 20 tys. zł. Trójka influencerów – w tym Maffashion - zapłaciła już swoje kary, jedna kara jest w trakcie egzekucji - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Marek „Kruszwil” Kruszel (screen: YouTube/Marek Kruszwil)Marek „Kruszwil” Kruszel (screen: YouTube/Marek Kruszwil)

W czerwcu ub.r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na szóstkę influencerów kary wynoszące łącznie 139 tys. zł. Poszło o brak współpracy z urzędem, a sprawa zaczęła się jesienią 2021 roku, kiedy UOKiK wszczął postępowanie w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.

„Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego” – mówił latem ub.r. prezes Tomasz Chróstny.

Najwyższą karę - w wysokości 50 tys. zł - urząd nałożył na Marka „Kruszwila” Kruszela. Marcin Dubiel dostał karę 25 tys. zł, Julia „Maffashion” Kuczyńska  – 30 tys. zł. Postępowanie w ich sprawie było prowadzone od listopada 2021 roku. Niższe kary otrzymali: Paweł Malinowski – 20 tys. zł; Marcin Malczyński – 10 tys. zł i Marlena „Marley” Sojka – 4 tys. zł.

Decyzje nie były prawomocne. Influencerom przysługiwało odwołanie do sądu. Jak teraz dowiedziały się Wirtualnemedia.pl, większość z nich z tego nie skorzystała.

„Decyzje prawomocne i zapłacone: Julia Maffashion Kuczyńska (30 tys. zł), Marcin Malczyński (10 tys. zł), Marlena Marley Sojka (4 tys. zł). Decyzja prawomocna i w trakcie egzekucji: Marcin Dubiel (25 tys. zł). Decyzje nieprawomocne i oczekujące na orzeczenie w SOKiK [Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – red.]: Marek Kruszwil Kruszel (50 tys. zł), Paweł Malinowski (20 tys. zł)” - przekazało nam biuro prasowe UOKiK.

Czytaj też: UOKiK chce ukarać Chajzera, Dodę i Rozenek-Majdan za nieoznaczone reklamy. „Pokazówka w dobrym celu”

Spytaliśmy agencję influencerską Lifetube, do której należy Malinowski, na jakim etapie jest obecnie sprawa. W czwartek nie dostaliśmy odpowiedzi.

Lifetube w 2019 roku zerwała współpracę z Kruszwilem, a jego kanał zgłoszono policji i prokuraturze, po tym jak wyemitowano tam filmy, w których mogło dojść do nielegalnego wykorzystywania nieletnich.

Kruszwil ma obecnie 306 tys. subskrybentów na YouTubie, jego filmy odnotowały w sumie 18,4 mln wyświetleń. Lord Kruszwil – Zapasowy Kanał ma 130 tys. subskrybentów i 41,6 mln łącznych wyświetleń wideo. Malinowski ma 839 tys. subskrybentów, a wszystkie filmy mają razem 256,9 mln wyświetleń.

Dołącz do dyskusji: „Kruszwil” i Paweł Malinowski odwołali się od kar nałożonych przez UOKiK. Maffashion już zapłaciła

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Meg
Ciekawa sprawa ze za ponad polowa tych tworcow stoi agencja LTTM. Dziekujemy lifetube za patologiczne i nieetyczne dzialania przez ktore rynek i marki postrzegaja cala branze internetowych tworcow, rowniez tych wartosciowych, jako jedno wielkie bagno. Nikt nie zrobill przez lata wiekszej krzywdy influencerom niz wasza pazernosc i chciwosc kolezanki i koledzy.
odpowiedź
User
+
No właśnie jesli świadomie przyjmujesz w swoje szeregi klienta, który reprezentuje kontrowersyjne kategorie i tworzy szkodliwe tresci lub na granicy regulaminów cyfrowych platform, a ty zamiast reagowac z checi maksymalizacji zysku udajesz, ze problemu nie ma lub problem cie nie dotyczy, to tym samym swiadomie lub nie ale promujesz takie postawy i dajesz przyzwolenie na psucie rynku. Nie ogarniam przez tyle lat jak to moze uchodzic na sucho wszystkim tym sieciom partnerskim, chociaz leaderem jest tutaj LT.
odpowiedź
User
hehe
Ciekawa sprawa ze za ponad polowa tych tworcow stoi agencja LTTM. Dziekujemy lifetube za patologiczne i nieetyczne dzialania przez ktore rynek i marki postrzegaja cala branze internetowych tworcow, rowniez tych wartosciowych, jako jedno wielkie bagno. Nikt nie zrobill przez lata wiekszej krzywdy influencerom niz wasza pazernosc i chciwosc kolezanki i koledzy.


uważaj bo maly-wielki-dumny na tęczowej tarczy pozwie cię.
odpowiedź