Emeryci dominują wśród widowni „Wiadomości”, rośnie udział osób z wykształceniem podstawowym
„Wiadomości” TVP1 w 2021 roku chętniej oglądały kobiety niż mężczyźni. Wśród widowni stacji dominują osoby starsze, emeryci i mieszkańcy wsi. Zauważalny jest wzrost udziału osób o wysokich dochodach i z wykształceniem podstawowym - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.
„Wiadomości” ogląda więcej kobiet niż mężczyzn
W 2021 główne wydanie „Wiadomości” w telewizyjnej Jedynce (serwis jest nadawany codziennie o godz. 19.30; dziennik oglądać można również w TVP Info) oglądało średnio 51,67 proc. kobiet i 48,33 proc. mężczyzn. Struktura widowni dziennika w podziale na płeć nie różni się wyraźnie od tej, którą charakteryzuje się cały rynek telewizyjny w naszym kraju. Charakteryzuje się przewagą widowni kobiecej - w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 53,27 proc. kobiet i 46,73 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
„Wiadomości” minimalnie wyższy udział widowni kobiecej nad męską miały również w 2020 roku, kiedy to kobiety stanowiły 52,92 proc. (mężczyźni - 47,08 proc.). Z kolei w 2019 roku w widowni serwisu było 52,45 proc. kobiet i 47,55 proc. mężczyzn.
48 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 65+
„Wiadomości” na tle całego rynku charakteryzują się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 w zeszłym roku wyniosły wyraźnie poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w poprzednich latach.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie informacyjnym programem Telewizji Polskiej stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.
Czytaj także: Magdalena Ogórek w TVP do posła PO: powinien pan dziękować prezesowi Orlenu, bez niego benzyna byłaby po 9 zł
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności „Wiadomości” notują w grupie 65+, w której widownia stanowi 47,53 proc. wszystkich widzów. Dla porównania w całym rynku jest to 30,95 proc.
Wysoki udział widowni wiejskiej
Mniejsze dysproporcje oglądalności „Wiadomości” względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Dziennik ma jednak zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowią 49,66 proc. udziału wszystkich widzów. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,13 proc.
Rosną dochody widzów TVP Info
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że „Wiadomości” w zeszłym roku miały względnie podobną strukturę widowni do całego rynku telewizyjnego w Polsce.
Dla porównania, w poprzednich dwóch latach „Wiadomości” w TVP1 śledziło mniej osób z wysokimi dochodami, a więcej - z niskimi. Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w 2021 roku wynosił 28 proc., rok wcześniej było to 24,85 proc., a dwa lata wcześniej - 18,43 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w zeszłym roku wynik wynosił 4,93 proc., a w poprzednich latach - odpowiednio 6,13 proc. i 11,36 proc.
Czytaj także: „Wiadomości” i twórcy Polskiego Ładu chwalą się, że Polacy za 100 zł zatankują więcej niż Norwegowie czy Niemcy
Rośnie udział widzów z wykształceniem podstawowym
„Wiadomości” najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, a udział takich widzów rośnie - z 46,47 proc. widowni w 2019 roku do 48,09 proc. w 2020 roku i 50,68 proc. w 2021 roku (w całym rynku w zeszłym roku było to 45,81 proc.).
Wyraźnie spada udział widzów z wykształceniem średnim, którzy w zeszłym roku stanowili 32,41 proc. widowni (31,49 proc. w całym rynku). Rok wcześniej było to 33,50 proc., a dwa lata wcześniej - 38,28 proc.
60 proc. widowni stacji stanowią emeryci
Ze względu na wykonywany zawód „Wiadomości” zdecydowanie najchętniej oglądane są przez emerytów, którzy stanowią 59,83 proc. widowni. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio w zeszłym roku miały 43,76 proc. emerytów.
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
Dołącz do dyskusji: Emeryci dominują wśród widowni „Wiadomości”, rośnie udział osób z wykształceniem podstawowym