TVP1 i TVP2 najchętniej oglądane przez starszych widzów. TVN z widownią miejską i wysokimi dochodami
Cztery główne stacje telewizyjne zdecydowanie chętniej oglądają kobiety niż mężczyźni. TVP1 i TVP2 najwyższe wyniki oglądalności notują wśród osób starszych. TVN cechuje się widownią miejską i z wysokimi dochodami, a Polsat - najbardziej zbieżną z profilem całego rynku telewizyjnego - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.
Od stycznia do końca października 2021 telewizyjną Jedynkę oglądało średnio 54,79 proc. kobiet i 45,21 proc. mężczyzn. Struktura widowni stacji w podziale na płeć jest podobna do całego rynku telewizyjnego w naszym kraju. W analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 54,14 proc. kobiet i 45,86 proc. mężczyzn - wynika z udostępnionej portalowi Wirtualnemedia.pl analizy One House, opracowanej na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Nieco większą przewagę kobiet w porównaniu do TVP1 i całego rynku ma Polsat - ta płeć stanowi 57,44 proc. udziału całej widowni tej stacji (42,56 proc. stanowią panowie).
Jeszcze bardziej sfeminizowaną widownię mają Dwójka i TVN. Widownia tych stacji stanowi odpowiednio 63,59 proc. i 62,87 proc. osób płci żeńskiej oraz 36,41 proc. i 37,13 proc. osób płci męskiej.
Wszystkie cztery analizowane stacje charakteryzują się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17 i 18-19 wynoszą z reguły poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie tych stacji w najmłodszych grupach wiekowych pokazuje również wskaźnik AFF, którego wartość waha się od 25 do 48. Dla porównania w całym rynku wskaźnik ten waha się od 38 do 70.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie kanałami tzw. „wielkiej czwórki” stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności wszystkie stacje mają w grupie 65+, zwłaszcza TVP1 i TVP2. Widownia Jedynki w tej grupie stanowi 48,35 proc. wszystkich widzów, a Dwójki - 45,42 proc.
Kto ogląda Polsat i TVN
Względnie mniej zróżnicowana pod względem wieku jest widownia Polsatu i TVN. Obie stacje komercyjne na tle anten publicznych mają z reguły wyższe udziały widowni młodej i niższe w przypadku widowni starszej, zwłaszcza dotyczy to TVN. Na przykład udział widowni w wieku 65+ w przypadku Polsatu wynosi 27,15 proc., a TVN - 25,17 proc.
Również gdy spojrzymy na wskaźnik AFF, widzimy że wraz ze starszą grupą wiekową się on wśród stacji wśród tzw. „wielkiej czwórki” (zwłaszcza jest to widoczne w przypadku TVP1 i TVP2). Wzrost tego indeksu wraz z wiekiem jest widoczny również w całym rynku.
Gdy porównany między sobą wszystkie cztery analizowane stacje, to względnie najmłodszą widownię z nich ma TVN, a tuż za nim plasuje się Polsat. Dużo starszą widownią cechują się kanały publicznego nadawcy, zwłaszcza TVP1.
TVN chętniej oglądają mieszkańcy miast
Mniejsze dysproporcje oglądalności badanych stacji względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Porównując wszystkie cztery stacje ze sobą, wynika, że TVN chętniej oglądają mieszkańcy miast (względnie duży odsetek z miast największych), a w przypadku pozostałych trzech stacji przeważa widownia wiejska i małomiasteczkowa.
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że wszystkie cztery stacje mają względnie podobną strukturę widowni do całego rynku.
Gdy porównany między sobą analizowane stacje, to względnie większą część osób z niskimi dochodami stanowią widzowie TVP1, TVP2 i Polsatu, a z wysokimi - TVN.
Gdy spojrzymy na AFF dla całego rynku, to widoczna jest zależność, że najchętniej telewizję oglądają osoby z niższymi dochodami, a czym wyższy dochód, tym zainteresowanie telewizją maleje.
TVN dużo chętniej oglądają osoby z wykształceniem wyższym. W przypadku TVP1, TVP2 i Polsatu przeważają widzowie z wykształceniem podstawowym.
Emeryci wybierają telewizję
Ze względu na wykonywany zawód wszystkie cztery stacje najchętniej oglądane są przez emerytów, chociaż w przypadku TVN względnie wysokie wyniki notują również: wyższa kadra zarządzająca i pracownicy szczebla średniego.
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.
Dołącz do dyskusji: TVP1 i TVP2 najchętniej oglądane przez starszych widzów. TVN z widownią miejską i wysokimi dochodami