Telewizja kablowa dominuje w miastach, a DVB-T - na wsi (profile widowni)
Telewizja kablowa jest odbierana głównie w miastach oraz przez gospodarstwa domowe z wysokimi dochodami. Z kolei naziemna telewizja cyfrowa dominuje na wsi i w gospodarstwach z niskimi dochodami. Pośrednio na tym tle wypadają widzowie satelitarni - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.
W okresie od 1 stycznia do 31 października 2021 telewizję w Polsce oglądało średnio 54,14 proc. kobiet i 45,86 proc. mężczyzn. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
Odbiorcy telewizji kablowej najbardziej sfeminizowani
Ze względu na sposób odbioru telewizji najbardziej sfeminizowaną grupę widzów ma tzw. kablówka (dociera do 29,8 proc. gospodarstw domowych w Polsce), której audytorium stanowi 56,71 proc. kobiet i 43,29 proc. mężczyzn.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Niemal identyczne wyniki pod tym względem notowane są wśród widowni satelitarnej i naziemnej telewizji cyfrowej, które docierają do odpowiednio 40,9 proc. i 29,3 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju. W pierwszym przypadku płeć kobieca stanowi 53,09 proc. widowni, a męska - 46,91 proc. Z kolei w DVB-T jest to odpowiednio 53,03 proc. i 46,97 proc.
Małe dysproporcje oglądalności kablówki, satelity i DVB-T względem całego rynku notowane są ze względu na wiek widzów. Każdy sposób odbioru telewizji ma niskie wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udział widzów telewizji kablowej do 24 lat wynosi 6,31 proc., satelitarnej - 8,08 proc., naziemnej telewizji cyfrowej - 8,98 proc., a w całym rynku jest to 7,83 proc.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie telewizją stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności notowane są w grupie 65+, gdzie udział kablówki wynosi 31,73 proc., satelity - 31,38 proc., DVB-T - 33,82 proc., a całego rynku - 32,20 proc.
Duże dysproporcje oglądalności zauważalne są ze względu na miejsce zamieszkania. Z danych wynika, że udział widowni wiejskiej naziemnej telewizji cyfrowej wynosi aż 50,91 proc., a w przypadku satelity - 47,39 proc. Z kolei wśród widzów kablowych wartość ta wynosi zaledwie 9,58 proc. (37,31 proc. w całym rynku).
Z kolei biorąc pod uwagę miasta pow. 500 tys. mieszkańców udział widowni kablowej stanowi 19,86 proc., DVB-T - 9,38 proc., satelitarnej - 4,60 proc., a całego rynku - 10,50 proc.
Widownia kablówki z najwyższymi dochodami
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że najwyższe dochody osiągają widzowie telewizji kablowej, a najniższe - naziemnej telewizji cyfrowej.
Udział widowni telewizji kablowej z dochodami powyżej 5 tys. zł netto wynosi 36,34 proc., satelitarnej - 31,15 proc., a DVB-T - 18,68 proc. (28,98 proc. w całym rynku).
Telewizja kablowa charakteryzuje się również najlepiej wykształconą widownią, która stanowi 28,33 proc. widzów. W przypadku satelity jest to 15,39 proc., a DVB-T - 13,64 proc. (18,68 proc. w całym rynku).
Z kolei widownia osób z wykształceniem podstawowym stanowi odpowiednio 30,21 proc., 46,58 proc., 53,31 proc. i 43,76 proc. udziału.
Względnie wysoki udział kadry zarządzającej wśród widowni kablówki
Ze względu na wykonywany zawód w każdym rodzaju odbioru telewizji dominują emeryci. Warty zauważenia jest względnie wysoki udział kadry zarządzającej wśród widowni telewizji kablowej, który wynosi 11,84 proc.
Czytaj także: Jak mierzy się oglądalność telewizji w Polsce?
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.
Dołącz do dyskusji: Telewizja kablowa dominuje w miastach, a DVB-T - na wsi (profile widowni)
Coraz gorsze i głupsze treści, kanały niby płatne a reklamy co 10-15min i w kółko to samo pod innym tytułem.
Nie ma sensu za to płacić do czego i was namawiam. Mniej TV - więcej życia :)