Kto ogląda Polsat News? Starsza widownia, ale coraz lepiej wykształcona
Polsat News chętniej oglądają mężczyźni niż kobiety. Wśród widowni stacji dominują osoby starsze, emeryci i mieszkańcy wsi. Zauważalny jest wzrost udziału osób o wysokich dochodach i z wykształceniem wyższym - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.
Polsat News ogląda więcej mężczyzn niż kobiet
W tym roku Polsat News ogląda średnio 47,03 proc. kobiet i 52,97 proc. mężczyzn. Struktura widowni stacji w podziale na płeć różni się od tej, którą charakteryzuje się cały rynek telewizyjny w naszym kraju. Charakteryzuje się przewagą widowni kobiecej - w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 54,14 proc. kobiet i 45,86 proc. mężczyzn - wynika z udostępnionej portalowi Wirtualnemedia.pl analizy One House, opracowanej na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Polsat News wyższy udział widowni męskiej nad kobiecą miał również w okresie od 1 stycznia do 31 października 2020 roku, kiedy to mężczyźni stanowili 52,03 proc. (kobiety - 47,97 proc.). Z kolei w okresie od 1 stycznia do 31 października 2019 roku w widowni stacji minimalnie przeważały kobiety – było to 50,46 proc. (mężczyźni - 49,54 proc.)
63 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 65+
Kanał Polsat News na tle całego rynku charakteryzuje się względnie wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19, 20-24 i 25-29 w tym roku wynoszą z reguły poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w poprzednich latach.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie newsową stacją Telewizji Polsat stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności Polsat News notuje w grupie 65+, w której widownia stanowi 39,29 proc. wszystkich oglądających. Dla porównania w całym rynku jest to 32,20 proc.
Wysoki udział widowni wiejskiej
Stosunkowo niskie dysproporcje oglądalności Polsat News względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Stacja ma jednak zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowią 43,24 proc. udziału wszystkich widzów stacji. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,31 proc.
Rosną dochody widzów Polsat News
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że coraz więcej widowni stanowią osoby z wysokimi dochodami. Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w okresie od 1 stycznia do 31 października wynosił 35,24 proc., rok wcześniej było to 29,75 proc., a dwa lata wcześniej - 24,52 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w tym roku wynik wynosi 6,58 proc., a w poprzednich latach - odpowiednio 7,72 proc. i 8,87 proc.
Rośnie udział widzów z wykształceniem wyższym
Polsat News nadal najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, ale udział takich widzów spada - z 53,10 proc. widowni w 2019 roku do 44,29 proc. w 2020 roku i 42,02 proc. w 2021 roku (w całym rynku jest to 43,76 proc.).
Wyraźnie rośnie udział widzów z wykształceniem wyższym, którzy w tym roku stanowią 19,95 proc. widowni stacji (18,68 proc. w całym rynku). Rok wcześniej było to 17,18 proc., a dwa lata wcześniej - 10,40 proc.
60 proc. widowni stacji stanowią emeryci
Ze względu na wykonywany zawód Polsat News najchętniej oglądany jest przez emerytów, którzy stanowią 49,56 proc. widowni stacji. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio mają 44 proc. emerytów.
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.
Kto odpowiada za Polsat News
Szefową stacji jest Dorota Gawryluk, a Bogdan Rymanowski jest jedną z twarzy informacyjnego kanału Polsat News. Prowadzi sztandarowe „Wydarzenia”, a „Gościa Wydarzeń”. Z Polsat News związany jest od jesieni 2018 roku. Wcześniej - od 2002 roku – związany był z Grupą TVN.
Na początku listopada br. trafił do nowego spotu wizerunkowego stacji. Kanał jest promowany hasłem „Zawsze w centrum wydarzeń”.
W ostatnim czasie z Polsat News pożegnało się kilkunastu dziennikarzy. Artur Molęda dołączył do TVN24, a Mateusz Maranowski do TVP Info. Grzegorz Łaguna został rzecznikiem Kulczyk Foundation, a Michał Giersz przeszedł do CD Projekt Red.
Polsat News zasilili Agata Biały-Cholewińska i Michał Cholewiński, którzy wcześniej pracowali w TVP Info. Na przełomie roku w „Wydarzeniach” zadebiutuje też Katarzyna Zdanowicz. Do grona reporterów dołączyli: Agnieszka Witkowicz-Matolicz (wcześniej Muzo.fm), Aleksandra Dunajska-Minkiewicz (do tej pory „Kurier Lubelski”) i dotychczasowe dziennikarki TVP3 Białystok Ewelina Brzozowa i Katarzyna Szatyłowicz.
Średni dobowy udział Polsat News w pierwszym półroczu br. wyniósł 1,88 proc.
POLECAMY
Czytaj także: Kto ogląda TVP Info?
Czytaj także: Kto ogląda TVN24?
Czytaj także: Kto ogląda Polsat News?
Czytaj także: Polsat od przyszłego roku poszerzy grupę rozliczeniową z 16-49 na 16-59
Dołącz do dyskusji: Kto ogląda Polsat News? Starsza widownia, ale coraz lepiej wykształcona