Kobiety dominują wśród widowni „Faktów TVN”. Rośnie udział osób z wykształceniem wyższym
Program informacyjny „Fakty TVN” w 2021 roku chętniej oglądały kobiety niż mężczyźni. Wśród widowni stacji dominują osoby starsze i emeryci. Rośnie udziału osób o wysokich dochodach i z wykształceniem wyższym - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
„Fakty” ogląda więcej kobiet niż mężczyzn
W 2021 roku „Fakty” w TVN (serwis jest nadawany codziennie o godz. 19.00; dziennik oglądać można również w TVN24 BiS) oglądało średnio 56,23 proc. kobiet i 43,77 proc. mężczyzn. „Fakty” mają większy udział widowni kobiecej nad męską w porównaniu do struktury widowni całego rynku telewizyjnego w naszym kraju. Charakteryzuje się on mniejszą przewagą widowni kobiecej - w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 53,27 proc. kobiet i 46,73 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
„Fakty” podobne udziały widowni kobiecej nad męską miały również w 2020 roku, kiedy to kobiety stanowiły 55,51 proc. (mężczyźni - 44,49 proc.). Z kolei w 2019 roku w widowni serwisu było 56,78 proc. kobiet i 43,22 proc. mężczyzn.
36 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 65+
„Fakty” na tle całego rynku charakteryzują się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 w zeszłym roku z reguły wyniosły poniżej lub w okolicach 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w poprzednich latach.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie dziennikiem TVN stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności „Fakty” notują w grupie 65+, w której widownia stanowi 36,26 proc. wszystkich widzów. Dla porównania w całym rynku jest to 30,95 proc.
Czytaj także: Emeryci dominują wśród widowni „Wiadomości”, rośnie udział osób z wykształceniem podstawowym
Niski udział widowni wiejskiej
Mniejsze dysproporcje oglądalności „Faktów” względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Serwis ma zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców miast, którzy stanowią 67,48 proc. udziału wszystkich widzów. Wartość ta w całym rynku wynosi 62,87 proc.
Rosną dochody widzów
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że „Fakty” śledzi coraz więcej osób z wysokimi dochodami.
Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w 2021 roku wynosił 36,67 proc., rok wcześniej było to 29,81 proc., a dwa lata wcześniej - 23,67 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w zeszłym roku wynik wynosił 4,76 proc., a w poprzednich latach - odpowiednio 5,44 proc. i 7,10 proc.
Rośnie udział widzów z wykształceniem wyższym
„Fakty” coraz chętniej oglądają osoby z wykształceniem wyższym, których udział rośnie - z 21,48 proc. widowni w 2019 roku do 25,90 proc. w 2020 roku i 29,25 proc. w 2021 roku (w całym rynku w zeszłym roku było to 18,01 proc.).
Udział widzów z wykształceniem średnim w zeszłym roku wyniósł 35,20 proc. widowni (31,49 proc. w całym rynku), a podstawowym - 32,90 proc. (45,81 proc.).
Czytaj także: Emeryci dominują wśród widowni „Wiadomości”, rośnie udział osób z wykształceniem podstawowym
47 proc. widowni stacji stanowią emeryci
Ze względu na wykonywany zawód „Fakty” zdecydowanie najchętniej oglądane są przez emerytów, którzy stanowią 46,83 proc. widowni. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio w zeszłym roku miały 43,76 proc. emerytów.
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
Czytaj także: Emeryci dominują wśród widowni „Wiadomości”, rośnie udział osób z wykształceniem podstawowym
Dołącz do dyskusji: Kobiety dominują wśród widowni „Faktów TVN”. Rośnie udział osób z wykształceniem wyższym