Szef KRRiT: do wykazu VoD muszą zgłosić się tylko twórcy prowadzący działalność gospodarczą
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski podkreślił, że do obowiązek zgłoszenia się do wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie mają wyłącznie „podmioty prowadzące działalność gospodarczą: w sposób zarobkowy, ciągły i zorganizowany”.
W komunikacie zamieszczonym w serwisie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Kołodziejski przywołał art. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.
Zgodnie z tym przepisem „nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia (obecnie jest to 1505 zł), o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej”.
- W związku z powyższym, działalność nierejestrowana, jeśli spełnia ww. warunki, ze względu na niski poziom miesięcznych przychodów czyli obecnie 1505 zł brutto, nie jest uznawana za działalność objętą obowiązkiem zgłoszenia do wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie - stwierdził Witold Kołodziejski.
Zaznaczył, że zamieścił ten komunikat „w związku z licznymi kontrowersjami związanymi z obowiązkiem wpisu do wykazu audiowizualnych usług medialnych”.
Do wykazu mają zgłosić się twórcy zarabiający na internetowym wideo
W styczniu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przypomniała w komunikacie na swej stronie internetowej, że nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji z sierpnia 2021 r. nałożyła na podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie (VOD) oraz na dostawców platform udostępniania wideo (VSP) prowadzących działalność w dniu 1 listopada 2021 r. (wejście w życie nowelizacji) obowiązek zgłoszenia usług do wykazów prowadzonych przez przewodniczącego KRRiT. Czas na zgłoszenie był do 1 lutego.
2 lutego KRRiT zamieściła na stronie internetowej informację dla osób publikujących materiały wideo na platformach udostępniania wideo - m.in. YouTube, TikTok, Twitch, Facebook dotyczącą obowiązku wpisania przez nich ich usługi do wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie.
To zelektryzowało branżę influencer marketingu. W rozmowach z Wirtualnemedia.pl przedstawiciele tego sektora wyrażali obawy, czy obowiązki wynikające z rejestru nie będą dla twórców zbytnim obciążeniem logistycznym, technicznym i finansowym. Wskazywali te na szereg niejasności w przepisach.
Obawiano się też, że na podstawie danych przekazywanych KRRiT najpopularniejsi twórcy będą musieli ponosić obowiązującą od połowy 2020 roku opłatę audowizualną, która dotychczas dotyczyła czołowych wydawców platform ze stramingiem wideo i audio.
Taki pomysł skrytykowali w zeszły poniedziałek politycy Konfederacji. - To nie tylko nielegalny dodatkowy podatek, ale i zmuszanie m.in. youtuberów do "spowiadania się" Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji - podkreślili poseł Artur Dziambor i mec. Michał Wawer.
KRRiT przypomina o unijnej dyrektywie
Teresa Brykczyńska przekazała kilka dni temu, że obowiązek zgłoszenia się do rejestru przez twórców, publikujących swoje materiały w sieci, wynika ze znowelizowanej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o audiowizualnych usługach medialnych, z dnia 14 listopada 2018 r. "Jest to zatem obowiązek ogólnoeuropejski" - podkreśliła.
Brykczyńska przypomniała, że dyrektywa wymusiła nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Zaznaczyła, że "KRRiT informowała o pracach nad obligatoryjną nowelizacją ustawy o rtv, przekazując Dyrektywę do społecznych konsultacji - 30 października 2019 roku".
Poinformowała, że "termin składania uwag mijał 30 listopada 2019 r., jednak Rada przedłużyła ten termin, dając czas na składanie uwag do 7 grudnia 2019 r.". "O nowelizacji (nowym obowiązku) byli informowani przedstawiciele platform, na których działają twórcy - spotykał się z nimi przewodniczący. Podobnie przedstawiciele twórców, którzy również byli informowani - m.in. IAB Polska (Związek Pracodawców Branży Internetowej)" - wskazała.
Rzecznik KRRiT podała, że "ostatnie takie spotkanie odbyło się 28 grudnia 2021 roku".
Wprowadzone przepisy europejskie zobligowały KRRiT do przekazywania informacji o wszystkich (wpisanych do wykazu) usługach audiowizualnych - w tym usługach na żądanie - świadczonych na terytorium Polski do Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, które je publikuje w ramach bazy MAVISE.
W przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że podatek od VOD nie będzie dotyczył mikroprzedsiębiorców, czyli twórców zatrudniających mniej niż 10 osób i mających mniej niż 2 mln euro obrotu w ciągu roku. Brykczyńska potwierdziła te informacje w rozmowie z PAP.
"Tak, to prawda. Podatek z pewnością nie będzie dotyczył mikroprzedsiębiorców, czyli tych, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: zatrudniali średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży usług nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro".
KRRiT będzie wzywać twórców do zgłoszenia się do wykazu
Termin zgłaszania się dostawców VOD i VSP do wykazu prowadzonego przez przewodniczącego KRRiT minął 1 lutego.
Brykczyńska pytana o to, co stanie się z twórcami, którzy tego nie uczynili na czas, odpowiedziała: "obecnie będziemy przede wszystkim prowadzić działania informacyjno-edukacyjne". "Głównie będziemy przypominać o nowym obowiązku, a ostatecznie wzywać do wpisania się do wykazu" - wyjaśniła.
Dopytywana o to, czy KRRiT ma możliwość weryfikacji tego, kto powinien złożyć taki wniosek, ale tego nie zrobił, powiedziała: "tak istnieją takie możliwości".
"Jednak podkreślam raz jeszcze, i to jest ważne, że jeśli ktoś jest amatorem, hobbystą, nie zarabia na swoich produkcjach audiowizualnych - nie ma z tego tytułu żadnych dochodów - to nie musi zgłaszać się do wpisu" - przypomniała.
Kto obecnie płaci „podatek od VoD”
Środki z opłaty audiowizualnej, którą obecnie uiszczają właściciele platform VoD i ze streamingiem audio, trafiają do Polskiego Instytut Sztuki Filmowej. W ub.r. do PISF przekazano w tej daniny 23,77 mln zł.
Z końcem 2020 roku PISF przestał upubliczniać listę płatników daniny audiowizualnej. Za czwarty kwartał 2020 roku daninę uregulowało 19 podmiotów, m.in. Amazon Digital UK (oferuje serwis Prime Video), organizacja European Audiovisual Entrepreneurs, Fratria (nadawca Telewizji wPolsce.pl), VIMN Poland (do którego należą Nickelodeon, Nickelodeon HD, Nick Jr., MTV, VH1, VIVA, Comedy Central, Comedy Central Family oraz Paramount Channel HD), CDA i Wirtualna Polska Media (ma w portfolio usługę WP Pilot i Telewizję WP).
Dołącz do dyskusji: Szef KRRiT: do wykazu VoD muszą zgłosić się tylko twórcy prowadzący działalność gospodarczą