Główny Inspektorat Farmaceutyczny nakazuje Aflofarmowi wycofanie reklam Lipomalu i Neosine Forte
Główny Inspektorat Farmaceutyczny wydał trzy decyzje nakazujące spółce Aflofarm Farmacja Polska wstrzymanie emisji reklam syropu Lipomal i dwóch wariantów preparatu Neosine Forte. Według regulatora reklama pierwszego produktu wprowadza w błąd, bo sugeruje, że można go podawać dzieciom bez ograniczeń, a spot drugiego łamie prawo, bo jego bohaterką jest farmaceutka.
GIF wydał w środę trzy decyzje dotyczące produktów z Aflofarm Farmacja Polska nakazujące w trybie natychmiastowym wstrzymanie reklam. Pierwsza dotyczy syropu Lipomal, a dwie pozostałe: Neosine Forte 500 mg i Neosine Forte 1000 mg.
W ocenie regulatora zawarte w spocie telewizyjnym Lipomalu stwierdzenie: „Do tego Lipomal jest tak bezpieczny, że można go stosować już po pierwszym roku życia. Lipomal bez gorączki. Bez obaw” może sugerować, że preparat można podawać bez ograniczeń dzieciom, które ukończyły pierwszy rok życia. Inspektor uważa, że sformułowanie to wprowadza w błąd, ponieważ w zatwierdzonej ulotce preparatu napisano, że dzieci w wieku od 1 do 3 lat mogą zażywać Lipomal po konsultacji lekarskiej, 2-3 razy na dobę w dawkach po 5 ml.
Urząd zwrócił też uwagę na użyte w reklamie stwierdzenie: „Lipomal to jedyny taki naturalny lek, który zwalcza gorączkę”. Według urzędników sformułowanie to wskazuje na naturalne pochodzenie syropu. Tymczasem Prawo farmaceutyczne zabrania stosowania w komunikatach reklamowych treści, które sugerują, że stosowanie danego produktu wynika z jego naturalnego pochodzenia.
W przypadku obu reklam Neosine Forte, Główny Inspektorat Farmaceutyczny uznał za niezgodne z prawem wykorzystanie w nich wizerunku osób, które mogą być postrzegane jako posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne (np. lekarzy, farmaceutów itp.). Instytucja zwróciła uwagę, że akcja reklamy toczy się w aptece, a o zaletach produktu przekonuje osoba ubrana w biały fartuch - odbiorca filmu może więc myśleć, że jest to pracownik apteki.
Wezwany przez GIF do złożenia wyjaśnień Aflofarm tłumaczył, że żadne prawo nie zabrania umiejscowienia akcji reklamy w aptece, a bohaterka spotu nie ma na sobie białego fartucha, tylko białą marynarkę.
Główny Inspektorat Farmaceutyczny tych argumentów nie podzielił, tłumacząc, że nawet jeśli nie strój kobiety, to jej wiedza, którą się posługuję opowiadając o Neosine Forte może sugerować, że jest pracownicą apteki.
Aflofarm w lutym wstrzymał sporną reklamę, ale rozpoczął emisję innego spotu, w którym kobieta sugerująca podanie preparatu podkreśla w rozmowie z matką dziecka „wprawdzie nie jestem farmaceutką...”. Inspektor uznał jednak, że jest to jedynie nieznaczna modyfikacja i spot nadal wprowadza w błąd, w związku z czym jego emisja powinna zostać wstrzymana.
W środę po południu reklam Lipomalu i Neosine Forte, które zakwestionował GIF, nie było już w internecie.
Już dwa lata temu Główny Inspektorat Farmaceutyczny nakazał Aflofarmowi wstrzymanie reklam Neosine twierdząc, że wprowadzają one widza w błąd. Wtedy firma musiała też wykupić emisję sprostowania reklam w TTV, TV Puls i TVP2.
Dołącz do dyskusji: Główny Inspektorat Farmaceutyczny nakazuje Aflofarmowi wycofanie reklam Lipomalu i Neosine Forte