„Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza” z największymi spadkami. Tabloidy tracą najmniej
W pierwszych dziewięciu miesiącach br. prawie wszystkie dzienniki ogólnopolskie zanotowały spadki średniej sprzedaży ogółem. Najwięcej straciły „Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza”, a najmniej „Fakt’ i „Super Express’. Do góry poszła jedynie sprzedaż „Parkietu”.
Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników w Polsce jest niezmiennie „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) w okresie od stycznia do września br. wyniosła ona 327 003 egz., czyli o 4,16 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. - wynika z najnowszych danych ZKDP przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Drugie miejsce ze sprzedażą ogółem wynoszącą 171 006 egz. zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej wynik zmniejszył się już zdecydowanie bardziej, bo o 15,05 proc.
Agora cały czas pracuje nad projektami, które mają zahamować spadek sprzedaży tytułu. - W tym roku zaproponowaliśmy odbiorcom nowe treści redakcyjne i poszerzyliśmy wydawnicze portfolio „Wyborczej” - ukazują się nowe tygodniki „Tylko Zdrowie” i „Na Pamięć”, a "Magazyn Świąteczny" wydawany jest w nowej odsłonie. W naszych cyklach redakcyjnych podejmujemy kolejne ważne i ciekawe tematy, realizujemy istotne akcje społeczne i zachęcamy naszych czytelników do działania - zwłaszcza lokalnie - mówi Wirtualnemedia.pl Wojciech Fusek, dyrektor wydawniczy i zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”.
Fusek podkreśla, że z miesiąca na miesiąc dynamika spadku sprzedaży egzemplarzowej "Gazety Wyborczej" jest coraz mniejsza. Poza tym wydawca buduje też grono prenumeratorów cyfrowych treści "Wyborczej", które dostępne są od lutego za paywallem. Na koniec czerwca br. Agora miała 15,1 tys. płatnych subskrybentów prenumeraty cyfrowej (więcej na ten temat). - Liczba ta cały czas rośnie i z optymizmem patrzymy na stawiane sobie ambitne cele w tym zakresie - mówi Fusek.
Trzeba też dodać, że „Gazeta Wyborcza” jako jedyny dziennik dwa razy w tym roku podniosła cenę - najpierw w styczniu zdrożała o 30 groszy, zaś z początkiem października o 10 groszy (dowiedz się więcej).
Na podium w okresie od stycznia do września br. znalazł się jeszcze „Super Express” (Murator), który zanotował najmniejszy spadek sprzedaży ogółem wynoszący 1,46 proc. W analizowanym okresie sprzedał się on w liczbie 151 853 egz.
Największy spadek w zestawieniu - wynoszący 22 proc. - odnotowała jednak „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Średni sprzedażowy wynik tego dziennika wyniósł 20 652 egz. W zestawieniu tytuł ten był siódmy.
>>> Zobacz Jedynki gazet i magazynów w naszym nowym serwisie
Na początku października br. w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasza Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej Codziennie”, odnosząc się do wyników tytułu, podkreślał, że spada sprzedaż wszystkich dzienników. - Nie ma planów zamknięcia gazety, bo przynosi ona zysk - dodał. Jednocześnie maleje zatrudnienie w „GP Codziennie”, a Sakiewicz stawia obecnie na rozwój portalu Niezalezna.pl, który jest bardziej dochodowy (więcej na ten temat).
Największym wzrostem pochwalić się mogła wydawana przez Gremi Business Communication „Gazeta Giełdy Parkiet”, która znalazła się na ostatniej pozycji. Jej średnia sprzedaż ogółem zwiększyła się jednak aż o 19,62 proc. do 4512 egz. Wydawca zachęca do kupowania tego tytułu, od początku roku uodstępniając jego e-wydanie wieczorem o godz. 20.00 w dniu poprzedzającym ukazanie się dziennika w kioskach (więcej na ten temat).
ZKDP |
styczeń-wrzesień |
|||||
Wirtualnemedia.pl |
2014 |
2013 |
||||
Tytuł |
Średni nakład jednorazowy |
Rozpow. płatne razem |
Sprzedaż ogółem |
Średni nakład jednorazowy |
Rozpow. płatne razem |
Sprzedaż ogółem |
Fakt Gazeta Codzienna |
452008 |
327003 |
327003 |
473979 |
341197 |
341197 |
Gazeta Wyborcza |
255031 |
191494 |
171006 |
298749 |
221889 |
201295 |
Super Express |
256427 |
152573 |
151853 |
265429 |
154821 |
154101 |
Rzeczpospolita |
68216 |
57979 |
55951 |
90764 |
82121 |
60772 |
Dziennik Gazeta Prawna |
67457 |
58365 |
48206 |
75492 |
69064 |
51686 |
Przegląd Sportowy |
69865 |
35779 |
35779 |
78710 |
39066 |
39066 |
Gazeta Polska Codziennie |
72281 |
20664 |
20652 |
89442 |
26505 |
26490 |
Puls Biznesu |
15305 |
13979 |
10867 |
17512 |
15974 |
11706 |
Parkiet Gazeta Giełdy |
10178 |
5001 |
4512 |
10801 |
6378 |
3772 |
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza” z największymi spadkami. Tabloidy tracą najmniej