Meta rozczarowała: mniej z reklam, rekordowa strata VR i metawersum
W zeszłym kwartale przychody Meta Platforms zmalały o 4 proc. do 27,71 mld dolarów, a zysk netto poszedł w dół z 9,19 do 4,39 mld dolarów. Pion obejmujący gogle do VR i metawersum zanotował rekordowe 3,67 mld dolarów straty.
Wpływy reklamowe Meta Platforms, do którego należą platformy Facebook, Messenger, WhatsApp i Instagram, zmniejszyły się rok do roku z 28,28 do 27,24 mld dolarów, a pozostałe przychody z tych platform wzrosły ze 176 do 192 mln dolarów.
Co prawda liczba wyświetleń reklam na platformach firmy zwiększyła się o 17 proc., ale średnia cena reklamy zmalała o 18 proc.
Mniej z reklam w Europie
I kwotowo, i procentowo przychody reklamowe koncernu najmocniej zmalały w Europie - z 6,82 do 5,71 mld dolarów. W USA i Kanadzie nastąpił spadek z 13,09 do 12,77 mld dolarów, natomiast w Azji i regionie Pacyfiku - wzrost z 5,4 do 5,72 mld dolarów, a w Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej - z 2,96 do 3,05 mld dolarów.
Średni przychodów od użytkownika Facebooka zmalał z 10 do 9,41 dolarów. W USA i Kanadzie ten wskaźnik wyniósł 49,13 dolarów (wobec 52,34 dolara rok wcześniej), a w Europie zmalał z 16,5 do 14,23 dolarów. Natomiast w Azji i regionie Pacyfiku nastąpił wzrost z 4,3 do 4,42 dolarów, a w Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej - z 3,14 do 3,21 dolarów.
Bez niekorzystnych dla koncernu zmian kursów walut (umocnienia się dolara wobec wielu walut lokalnych) przychody w zeszłym kwartale byłyby o 1,79 mld dolarów wyższe.
Szef koncernu Mark Zuckerberg na konferencji z analitykami przyznał, że firma mierzy się z kilkoma wyzwaniami: niestabilną makroekonomią, rosnącą konkurencją, spadek dynamiki reklamowej i zwiększające się koszty długoterminowych inwestycji.
Codziennie prawie 3 mld użytkowników
Platformy koncernu co miesiąc odwiedzało w zeszłym kwartale 3,71 mld internautów, o 0,13 mld więcej niż przed rokiem. Natomiast liczba codziennych użytkowników zwiększyła się z 2,81 do 2,93 mld.
Z Faceooka przynajmniej raz w miesiącu korzystało 2,96 mld internautów, wobec 2,91 mld rok wcześniej. Wzrost nastąpił w każdym z czterech głównych regionów działalności koncernu.
Natomiast liczba internautów codziennie aktywnych na tej platformie zwiększyła się z 1,93 do 1,98 mld, przy czym w Europie nastąpił spadek z 308 do 303 mln, a w USA i Kanadzie niewielki wzrost - ze 196 do 197. Statystykę poprawiły wzrosty w Azji i regionie Pacyfiku (z 805 do 845) oraz Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej (z 633 do 638).
Mocno w dół przychody z VR i metawersum
Zysk operacyjny koncernu z platform społecznościowych zmniejszył się z 13,05 do 9,34 mld dolarów. Natomiast jego całkowitą rentowność dużo mocniej obciążył pion Reality Labs obejmujący sprzęt do wirtualnej rzeczywistości (na czele z goglami Oculus) i metawersum, na które firma mocno stawia od roku (zmieniła wtedy nazwę z Facebooka na Meta Platforms).
Przychody pionu Reality Labs zmalały z 558 do 285 mln dolarów, a strata operacyjna pogłębiła się z 2,63 do 3,67 mld dolarów, osiągając rekordowo wysoki poziom.
Na koniec września Meta Platforms miał 87 314 pracowników, po wzroście o 28 proc. w ciągu roku. Koncern dysponował 41,78 mld dolarów na rachunkach i w papierach wartościowych, z drugiej strony jego zadłużenie długoterminowe wynosiło 9,92 mld dolarów.
Kwartalny zysk koncernu ma poziomie operacyjnym zmniejszył się z 10,42 do 5,66 mld dolarów, a na poziomie netto - z 9,19 do 4,39 mld dolarów. Zysk netto na akcję wyniósł 1,64 dolarów, wobec oczekiwań analityków na poziomie 1,89 dolarów.
W pierwszych trzech kwartałach firma przy minimalnym wzroście wpływów (z 84,26 do 84,44 mld dolarów) zanotowała spadek zysku operacyjnego z 34,17 do 22,54 mld dolarów i zysku netto z 29,08 do 18,55 mld dolarów.
Kurs ponad 10 proc. w dół
Na wyniki i przedstawione wraz z nimi prognozy finansowe Meta Platforms negatywnie zareagowali inwestorzy giełdowi - w handlu posesyjnym akcje koncernu taniały o ponad 13 proc. W czwartek przed startem sesji spadek sięgał już 23 proc.
Kurs na koniec środowej sesji wynosił 129,82 dolarów, od początku stycznia br. zmalał o 61 proc.
Meta Platforms prognozuje, że w czwartym kwartale 2022 roku jej przychody wyniosą między 30 a 32,5 mld dolarów. Analitycy spodziewali się, że przychody w tym okresie wyniosą 32,2 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: Meta rozczarowała: mniej z reklam, rekordowa strata VR i metawersum
Facebook przeinwestował i zbytnio nakręcił tzw. hype na wciąż mocno niedopracowaną technologię.