SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dzielenie się przejazdami odkorkowuje miasta i jest dobre dla środowiska. Ekspert: ten model może sprawdzić się w Polsce

W miastach, w których działają usługi dzielenia się przejazdami i wynajmu samochodu na godziny, spada liczba pojazdów posiadanych przez mieszkańców, zmniejsza się także emisja gazów cieplarnianych - wynika z badań naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego nad usługą car2go.

Car2go jest największą usługą carsharingową na świecie. Jej użytkownicy mogą wynajmować samochody w miastach na godziny. Mogą również dzielić się przejazdami. W ofercie car2go znajdują się i samochody benzynowe, i elektryczne. Globalnie z tego typu usług korzysta ponad 1 mln osób. Usługa ma pojawić się w Warszawie, nie wiadomo jeszcze kiedy.

Jak wynika z raportu Transportation Sustainability Research Center i Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkley, od 2 do 5 proc. użytkowników usługi car2go w USA i Kanadzie sprzedało swój samochód i korzysta wyłącznie z carsharingu. Od 7 do 10 proc. ankietowanych stwierdziło natomiast, że nie dokonało zakupu samochodu, ponieważ preferuje dzielenie się przejazdami i wypożyczanie samochodów.

Z pozoru te wyniki wydają się niewielkie. Jednakże, jak podkreślają badacze, liczba sprzedanych i niezakupionych samochodów przewyższa liczbę aut dostępnych w usłudze car2go w miastach, w których mieszkają ankietowani. Na jeden samochód car2go przypada od 1 do 3 sprzedanych aut, w zależności od miasta, oraz od 4 do 9 zaniechanych zakupów. Jak wyliczają autorzy raportu, łącznie liczba samochodów w badanych lokalizacjach zmniejszyła się o 28 tys. sztuk.

- Myślę, że wspólne przejazdy, podobnie jak wspólne użytkowanie samochodów osobowych, wpisują się w globalny trend ekonomii współdzielenia. Polegają one na tym, że kilka osób podróżuje razem samochodem i dzieli się kosztami podróży. W ten sposób kierowcy i pasażerowie mogą razem przejechać daną trasę i przy okazji sporo zaoszczędzić. Im dłuższa podróż, tym większa oszczędność dla kierowcy, który zabiera ze sobą pasażerów - zauważa w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Michał Pawelec, zarządzający serwisem BlaBlaCar w Polsce.

Jak wynika z raportu, sprzedawane samochody były zazwyczaj użytkowane od kilkunastu lat, a ich średni przebieg przekracza 100 tys. kilometrów. Oznacza to, że dzięki usługom car2go nie tylko zmniejsza się ilość samochodów w miastach, ale znikają też te w największym stopniu negatywnie wpływające na środowisko.

Dzielenie się przejazdami i korzystanie z usług car2go wpływa również na zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza. Badacze z Transportation Sustainability Research Center i Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkley wyliczają, że emisja gazów cieplarnianych dzięki przesiadce na car2go w badanych miastach spadła od 5,3 tys. ton sześciennych do  10 tys. ton sześciennych rocznie. W przeliczeniu na jeden samochód car2go jest to od 10 do 14 ton rocznie, natomiast w udziale procentowym są to spadki od 4 do 18 proc. rocznie.

Dane te dotyczą tylko miast. Na dłuższych trasach również widać pozytywne efekty dzielenia się przejazdami. Jak informuje Michał Pawelec z BlaBlaCar, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, użytkownicy francuskiego serwisu globalnie zredukowali emisję CO2 o około milion ton.

Jak zauważa w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, dla środowiska jeszcze ważniejsze od dzielenia się przejazdami jest upowszechnienie się samochodów elektrycznych. Zaznacza jednak, że prąd napędzający auta z silnikami elektrycznymi nie może pochodzić z elektrowni węglowych.

- Co z tego, że samochody nie będą smrodzić w miastach, kiedy elektrownie będą jeszcze bardziej zanieczyszczać środowisko? Aby  inwestycje w samochody elektryczne miały sens muszą być napędzane czystą energią, inaczej będą jeszcze bardziej szkodliwe dla środowiska niż samochody spalinowe - podkreśla Furgalski.

Czy zdaniem eksperta model carsharingu upowszechni się w polskich miastach? Jak zauważa, w Polsce cały czas samochód jest synonimem statusu i Polakom zależy na posiadaniu własnego auta. W Warszawie na 1000 mieszkańców przypada 640 samochodów, co jest jednym z najwyższych wyników dla europejskich stolic. Z drugiej strony, model wynajmu rowerów dzięki usłudze Veturilo cieszy się popularnością i car2go też może się sprawdzić.

- Jeżeli w ciągu najbliższych lat w Polsce znacząco poprawi się jakość infrastruktury dla samochodów elektrycznych to model car2go może się przyjąć. Może to stanowić dobre otwarcie dla upowszechnienia się transportu elektrycznego w Polsce, ale uważam, że bez zachęt finansowych ze strony rządu Polacy nie zaczną masowo kupować pojazdów elektrycznych. Więcej dobrego dla miast zrobią w krótkim czasie elektryczne autobusy - mówi Furgalski.

Raport Transportation Sustainability Research Center i Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkley powstał na podstawie ankiet uzyskanych od prawie 10 tys. użytkowników car2go w pięciu miastach Ameryki Północnej: Calgary, San Diego, Seattle, Vancouver i Waszyngtonu.

Dołącz do dyskusji: Dzielenie się przejazdami odkorkowuje miasta i jest dobre dla środowiska. Ekspert: ten model może sprawdzić się w Polsce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl