SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Coraz mniej alkoholu w piwie

Średnia procentowa zawartość alkoholu w piwie zmniejsza się od kilku lat. W ubiegłym roku wolumen czystego alkoholu sprzedawanego w postaci piwa zmniejszył się aż o 1,6 proc. w porównaniu z rokiem 2018 - wynika z  analizy Nielsena podsumowującej rynek piwa w Polsce.

Spadkowy trend zawartości czystego alkoholu w piwie wynika z kilku czynników - twierdzą eksperci Nielsena. Wynika to ze zmiany upodobań konsumentów, którzy odchodzą od piw mocnych (o zawartości alkoholu powyżej 6,1%) na rzecz bezalkoholowych odpowiedników ulubionych marek czy radlerów o zawartości alkoholu ok. 2 proc. Sprzedaż piw mocnych w 2019 roku spadła o 3,9 proc. proc. w porównaniu z rokiem 2018. Stanowią one tylko 7,6 proc. wolumenu wszystkich marek piwa. Wolumen pozostałych piw alkoholowych spadł o 1,9 proc.

Polscy konsumenci mniej chętnie kupowali w zeszłym roku również lagery (zaw. alk. 0,5-6,1%), które odnotowały spadek o 2,7 proc. Na rynku niemal nie istnieją marki własne piw sieci handlowych (udział w rynku rzędu mniej niż 3 proc.).

Polacy pokochali piwa bezalkoholowe

Dane Nielsena pokazują,  że piwa 0 proc. w ubiegłym roku znacząco umocniły swoją pozycję. Stanowią już niemal 5 proc. rynku piwa, tyle samo co w całym segmencie napojów bezalkoholowych.

Polacy najchętniej wybierają bezalkoholowe warianty smakowe piw (2,9 proc. kategorii), lagery (1,6 proc.) oraz bezalkoholowe specjalności (0,2 proc.), których stale przybywa.

- Porównując udział piw bezalkoholowych w całej kategorii piwa w krajach sąsiadujących z Polską, zauważyliśmy, że wypadamy niemal dokładnie pośrodku między Rosją a Niemcami. U naszych zachodnich sąsiadów piwa 0,0% odpowiadają za 7,5 proc. rynku piwa w ogóle, w Rosji stanowią one 2,3 proc. rynku, zaś u nas – 4,7 proc., podobnie z resztą jak u Czechów i Słowaków (odpowiednio 4,6 i 4,9 proc.). Obserwując wybory konsumenckie u naszych zachodnich sąsiadów, możemy śmiało przewidywać, że piwo bezalkoholowe ma w Polsce potencjał do dalszego, dynamicznego wzrostu - tłumaczy Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w firmie Nielsen.

Wyzwania branży piwnej

Kluczowym wyzwaniem dla branży piwa w tym roku są m.in. rosnące koszty produkcji (surowce, energia, koszty pracy) czy podwyżka akcyzy o 10%.

Przedstawiciele branży podkreślają, że rynek funkcjonuje w coraz bardziej skomplikowanym otoczeniu prawnym. Na kondycji branży odbije się wprowadzenie tzw. podatku cukrowego, który obejmie smakowe piwa bezalkoholowe.

Wyzwaniem na 2020 dla branży piwa będą też kolejne przepisy dotyczące gospodarki odpadowej oraz nowe wymogi dotyczące przekazywania danych i raportowania sprzedaży.

Dołącz do dyskusji: Coraz mniej alkoholu w piwie

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
browar
Piwo bezalkoholowe - to jakiś żart?
odpowiedź
User
Bazyl
Brakuje piw (nie smakowych) o zawartości alkoholi do 4%. Nie każdy pije piwo po to, żeby się upodlić. Po wypiciu takiego piwa do obiadu za jakąś godzinę po posiłku można wsiąść bez problemu do samochodu. Po wypiciu 6% jest już strach, że się komuś krzywdę zrobi lub straci prawo jazdy.
odpowiedź