Biedronka rozdaje 500 tys. bonów za e-szkolenia
Sieć sklepów Biedronka (należąca do Jeronimo Martins Polska) rozpoczęła akcję edukacyjną, w której za udział w szkoleniu internetowym o prawach konsumentów można uzyskać 15-złotowy bon na zakupy. To realizacja decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Kampania jest realizowana na stronie Szkolenie.biedronka.pl. Po zapoznaniu się z prawami klientów obowiązującymi podczas dokonywania zakupów, konsumenci będą mogli rozwiązać test i uzyskać bon na zakupy w sieci Biedronka o wartości 15 zł.
500 tys. bonów po 15 zł do Biedronki
Szkolenie odbędzie się w czterech turach, w każdej do zdobycia jest 125 tys. bonów. Pierwsze 125 tys. osób, które w danej turze przejdzie szkolenie i wykona test, otrzyma bony. Ich łączna wartość to 7,5 mln zł.
Kod rabatowy będzie wysyłany na numer telefonu komórkowego konsumenta - dla jednego numeru będzie przyznany tylko raz.
Wiosną br. prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał Jeronimo Martins Polska do zorganizowania w sklepach Biedronka akcji edukacyjnej, w której klienci będą mogli wygrać bony za łącznie 7,5 mln zł. To forma rekompensaty za opóźnienia w publikacji regulaminów promocji i rozpatrywaniu reklamacji od konsumentów.
Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie praktyk Biedronki trwało od marca ubiegłego roku. Podstawą do podjęcia działań były skargi konsumentów na promocje, w których można było otrzymać voucher zniżkowy na zakupy za wydanie określonej kwoty w sklepach Biedronka.
"Zarzuty Prezesa UOKiK dotyczyły negatywnego rozpatrywania reklamacji związanych z ogólnopolskimi akcjami promocyjnymi po upływie 30 dni od ich złożenia i opóźnień w publikacji regulaminów względem terminów rozpoczęcia poszczególnych akcji" - podał UOKIK.
Biedronka za późno publikowała regulaminy promocji
Jak napisano w komunikacie Urzędu, prezes UOKiK przeanalizował napływające sygnały, sposoby rozpatrywania reklamacji przez Jeronimo Martins, a także dostęp klientów do regulaminów ogólnopolskich promocji.
Wątpliwości UOKiK wzbudziła możliwość wprowadzania konsumentów w błąd co do dostępności regulaminu. Jak informuje Urząd, właściciel sieci Biedronka publikował regulaminy promocji z opóźnieniem, nawet w ostatnim dniu danej akcji promocyjnej - mimo że w materiałach reklamowych zapewniono o dostępności dokumentu na stronie .
Zastrzeżenia wzbudził także sposób rozpatrywania reklamacji. Odpowiedź na reklamację złożoną w związku z promocją powinna zostać udzielona w ciągu 30 dni.
"Prezes UOKiK ustalił, że w niektórych przypadkach konsumenci czekali o wiele dłużej. Zgodnie z prawem, jeżeli przedsiębiorca przekracza ten termin, przyjmuje się, że uznał roszczenia klienta. Występowały jednak sytuacje, w których Jeronimo Martins Polska negatywnie rozpatrywał reklamacje po upływie 30 dni od ich złożenia" - podał UOKiK.
Rekompensatą akcja z bonami za 7,5 mln zł
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w wydanej decyzji zobowiązał Jeronimo Martins Polska do zorganizowania akcji edukacyjnej i quizu dla klientów (termin poda firma).
W ramach akcji za rozwiązanie testu o prawach klientów, do wygrania będzie wygrać bon na zakupy w sieci Biedronka o wartości 15 zł. Spółka została zobowiązana do przygotowania 500 tys. voucherów o łącznej wartości 7,5 mln zł.
Kod rabatowy będzie wysyłany na numer telefonu komórkowego konsumenta - dla jednego numeru będzie przyznany tylko raz. Bonu nie będzie można wymienić na gotówkę, będzie ważny 3 miesiące.
- Informacja o zasadach promocji ma dla konsumenta bardzo duże znaczenie i bezpośrednio wpływa na jego decyzje zakupowe. To w regulaminach znajdują się np. liczne wyłączenia produktów, które nie są objęte promocją. Brak możliwości zweryfikowania w regulaminie zakresu promocji może przyczynić się do błędów zakupowych konsumentów. Zobowiązałem Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci handlowej Biedronka, do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów poświęconej ich prawom, w której będą oni mogli otrzymać bony na zakupy o łącznej wartości 7,5 mln złotych - ocenił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
- Cieszymy się, że w tym przypadku UOKiK zaakceptował zaproponowane przez nas rozwiązanie. Kierując się co do zasady dobrem naszych klientów, zaproponowaliśmy organizację szkolenia on-line, którego celem będzie podniesienie poziomu świadomości konsumenckiej, a dodatkowym benefitem – możliwość otrzymania jednego z 500 tys. bonów na zakupy w sieci Biedronka o wartości 15 zł. Przeznaczymy na to w sumie 7,5 mln zł, a szczegółowe informacje dotyczące tej akcji przedstawimy wkrótce - skomentowało Jeronimo Martins Polska, właściciel Biedronki.
W dalszej części oświadczenia czytamy: - Jednocześnie podkreślamy, że w ostatnim czasie zmieniliśmy zasady organizacji promocji, kierując się nadrzędną zasadą kreowania wartości dla klientów, a także rozbudowaliśmy Biuro Obsługi Klienta, tak by ew. procedury reklamacyjne trwały krócej.
UOKiK nałożył na Biedronkę rekordową karę
W grudniu ub.r. prezes UOKiK nałożył na Jeronimo Martins Polska ponad 723 mln zł kary. Zarzucił firmie nieuczciwe zarabianie kosztem dostawców produktów spożywczych, głównie owoców i warzyw. To rekordowa kara od UOKiK-u za nadużywanie pozycji rynkowej w relacjach biznesowych. Właściciel Biedronki nie zgodził się z zarzutami i zapowiedział odwołanie do sądu.
W maju ub.r. prezes UOKiK zaczął postępowanie, w którym zarzuca Jeronimo Martins Polska mylące oznaczanie w sklepach Biedronka krajów pochodzenia na warzywach i owocach.
Z kolei pod koniec 2019 roku Urząd podjął postępowanie dotyczące naliczania w sklepach Biedronka wyższych cen niż wskazywane na etykietach na półkach. Wcześniej skierowano w tej sprawie ponad 230 skarg do Inspekcji Handlowej.
Dołącz do dyskusji: Biedronka rozdaje 500 tys. bonów za e-szkolenia
Już myślałam, że tylko ja tak mam.