SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro: wyniki Grupy Mall i WE|DO znacznie niższe od prognoz, 2,3 mld zł odpisu

Allegro dokonało niepieniężnego odpisu w kwocie 2,293 mld zł dotyczącego wartości aktywów firm Mall Group i WE|DO, przejętych wiosną br. Władze spółki przyznały, że kupiła firmy na szczycie cyklu rynkowego, natomiast wyniki finansowe obu „okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano”.

Test na utratę wartości Grupy Mall i WE|DO, przeprowadzony zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości, obejmował porównanie prognozy finansowej określającej szacunkową wartość godziwą obu firm pomniejszoną o koszty doprowadzenia do sprzedaży na dzień 30 września br. z wartością bilansową aktywów Grupy Mall i WE|DO, która wyniosła 4,072 mld zł.

W efekcie grupa Allegro ujęła niepieniężny odpis z tytułu utraty wartości w kwocie 2,293 mld zł. Odpis z tytułu utraty wartości zostanie w całości przypisany do wartości firmy (Goodwill) i zostanie zaprezentowany w raporcie finansowym za trzeci kwartał, który grupa Allegro opublikuje w środę rano.

- Utrata wartości zmniejszy zysk netto Grupy w trzecim kwartale 2022 roku, natomiast nie będzie miała wpływu na wynik przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i odpisami z tytułu trwałej utraty wartości niefinansowych aktywów trwałych ("EBITDA"), ani na na osiągnięte przepływy pieniężne Grupy - zaznaczyło Allegro. - To zdarzenie księgowe nie wpływa na stabilność działalności Allegro ani na priorytety biznesowe - w tym na uruchomienie platformy Allegro 3P w Czechach i na innych rynkach Mall - zapowiedziało.

Allegro przyznaje, że przepłaciło za Grupę Mall i WE|DO

Z czego wynika ten odpis? Allegro w komunikacie giełdowym zwróciło uwagę, że warunki kupna Grupy Mall i WE|DO zostały uzgodnione w listopadzie ub.r. Rada dyrektorów podkreśliła, że „zgodziła się zapłacić pełną cenę dla uzyskania kontroli nad unikatowym biznesem e-commerce, działającym na wielu rynkach, mającym ułatwić przekształcenie Allegro w firmę międzynarodową, i że z perspektywy czasu cena ta została ustalona na szczycie cyklu rynkowego, od czasu którego wiele publicznie notowanych firm z branży e-commerce straciło 50-70 proc. swojej wartości rynkowej”.

- Tymczasem z powodu inflacji i kryzysu związanego z kosztami życia wyniki finansowe Mall i WE|DO okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano. Wzrost inflacji i kosztów finansowania zewnętrznego spowodował znaczny wzrost kosztu kapitału własnego, co zmniejszyło wartość bieżącą długoterminowych przepływów pieniężnych, które zgodnie z prognozą mają być generowane dzięki wdrożeniom platformy handlowej Allegro - opisano.

Allegro zaznaczyło, że „pozostaje w pełni zaangażowana w osiągnięcie strategicznie ważnego sukcesu, jakim będzie stworzenie znaczącej platformy typu 3P marketplace na rynkach Europy Środkowej”.

- W ten sposób powstanie połączona, międzynarodowa organizacja w modelu 3P/1P z wypracowanym zestawem rozwiązań, które po udanym wprowadzeniu na każdy z kluczowych rynków Mall, będą mogły zostać wdrożone organicznie na innych rynkach w przyszłych latach, stanowiąc kluczowy czynnik przyszłego wzrostu - zapowiedziano.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

890 mln euro za Mall Group i WE|DO

Przejęcie 100 proc. udziałów firm Mall Group i WE|DO CZ - działających w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji - zostało sfinalizowane przez Allegro na początku kwietnia br. Sprzedającymi byli PPF, EC Investments i Rockaway Capital, a kwota transakcji wyniosła 876 mln euro za Mall Group i 14 mln euro za WE|DO CZ.

Z końcem czerwca zamknięto należącą do Mall Group platformę Mall.pl, a na początku sierpnia Allegro uruchomiło czeską wersję językową swojej platformy.

W pierwszej połowie br. grupa Allegro przy wzroście wpływów o 18,8 proc. do 2,99 mld zł zanotowała wzrost wydatków operacyjnych o 41,2 proc., głównie wskutek o połowę wyższych kosztów dostaw. Rentowność obniżyły straty przejętych w kwietniu br. Mall Group i WE|DO CZ, w konsekwencji w drugim kwartale br. wynik netto grupy Allegro zmalał rok do roku z 259,9 mln zł zysku do 63,5 mln zł straty.

Allegro z nowym prezesem i podwyżkami opłat

Z początkiem marca Allegro podwyższyło prowizję sprzedażową w prawie wszystkich kategoriach dla sprzedawców z kontami firmowymi. Tacy sprzedawcy płacą też więcej za dostawy Pocztą Polską i UPS w ramach Allegro Standard.

Od listopada sprzedawcy niekorzystający z usługi abonamentowej na Allegro płacą dodatkowo 1 zł od każdej oferty, w której doszło do sprzedaży, a sprzedawcy z kontem zwykłym będą ponosili identyczne opłaty i prowizje jak ci z kontem firmowym.

Z początkiem listopada podwyższono opłatę pobieraną na Allegro za przesyłki produktów do Paczkomatów InPostu i związane z tym usługi dodatkowe, a także za przesyłki do punktów DPD Pickup.

Natomiast 21 listopada podwyższono roczną subskrypcję Allegro Smart! i Allegro Smart Student!, a także dolny limit ceny zakupów przy korzystaniu z tych usług.

Z końcem sierpnia ze stanowiskami dyrektora Allegro.eu i prezesa Allegro pożegnał się Francois Nuyts, kierujący firmą od czterech lat. Obie funkcje obejął Roy Perticucci, wcześniej związany m.in. Amazonem i europejskimi strukturami Tesco.

Dołącz do dyskusji: Allegro: wyniki Grupy Mall i WE|DO znacznie niższe od prognoz, 2,3 mld zł odpisu

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
swistak
turcja grecja polska
odpowiedź
User
nickname
wokol czego sie obracasz vos
odpowiedź
User
UFC on
Gdybym jako zarząd miał premię od wysokości transakcji, też brałbym w rynkowym szczycie.
odpowiedź