Klienci sieci kablowych Vectra i Multimedia Polska w ostatnim czasie otrzymali e-maile zatytułowane „Ważne informacje wynikające ze zmiany przepisów prawa”. Biuro prasowe operatorów wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że zmiany w umowach mają związek z wchodzącym niedługo w życie Prawa Komunikacji Elektronicznej. Vectra usuwa z umów zapisy o waloryzacji opłat.
Pod e-mailem od klientów podpisał się zarząd Grupy Vectra. - W związku ze zbliżającym się 10 listopada 2024 roku wejściem w życie nowych przepisów - ustawy z dnia 12 lipca 2024 roku Prawo Komunikacji Elektronicznej, w załączeniu przesyłamy informacje o zmianach w Państwa umowach i regulaminach oraz o Państwa uprawnieniach z nimi związanych. Jednocześnie informujemy o zmianie w kapitale zakładowym Państwa Dostawcy Usług - Vectra S.A., który od 16 września 2024 r. wynosi 328.602.730,00 złotych - wyjaśnia operator. Do niedawna kapitał zakładowy wynosił 331 682 590,00 zł.
Niebawem podobnych wiadomości mogą spodziewać się klienci innych operatorów. - Podobnie jak wszyscy operatorzy telekomunikacyjni wprowadzamy zmiany w umowach abonenckich wynikające z Prawa Komunikacji Elektronicznej. Modyfikacje te są konieczne, aby dostosować i ujednolicić umowy wszystkich klientów z wymogami PKE - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Vectry.
Co zmieni się w umowach?
Vectra i Multimedia Polska informują klientów, że zmienia wszystkie umowy, zawarte do dnia 10 listopada 2024 roku, oraz wszystkie towarzyszące im regulaminy. Wprowadzone zostają też nowe zasady zmiany warunków umów.
W kwietniu informowaliśmy, że Vectra zrezygnowała w przypadku nowych klientów i tych przedłużających umowy z klauzuli pozwalającej na waloryzację cen w trakcie okresu zobowiązania. Stało się to po setkach skarg klientów do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niektórzy twierdzili, że ich abonament podniesiono z powodu inflacji niedługo po podpisaniu lub przedłużeniu umowy. Prezes UOKiK postawił operatorowi zarzuty w tej sprawie.
Teraz korzystne zmiany obejmą nie tylko nowych klientów, ale znacznie szerszą grupę. - Zmieniamy postanowienia w umowach odnoszące się do zmian zasad warunków umowy oraz usuwamy zapisy dotyczące postanowień pozwalających na waloryzację opłat, zarówno w umowach w okresie zobowiązania, jak i po upływie okresu zobowiązania, oraz dla umów bez okresu zobowiązania - doprecyzowuje operator w piśmie, do którego dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Obecnie podwyżka, czyli zmiana umowy w okresie obowiązywania będzie możliwa wyłącznie na podstawie przesłanek zawartych w ustawie PKE. Może nastąpić bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, w szczególności ze zmiany stawek podatku od towarów i usług, decyzji prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, innych obiektywnych okoliczności, na które operator nie ma wpływu i których nie mógł przewidzieć.
Większe możliwości podwyższenia opłat Vectra zastrzega sobie w przypadku umów bez okresu zobowiązania. To na przykład zmiana cen towarów i usług, potwierdzona zmianą średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług, publikowanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (nie częściej niż raz w roku kalendarzowym), wprowadzenie lub podwyższenie opłat obciążających operatora na Polski Instytut Sztuki Filmowej, wprowadzenie lub podwyższenie opłaty na rzecz instytucji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, podwyższenie lub wprowadzenie nowej opłaty na rzecz dostawcy treści albo za hurtowy dostęp do infrastruktury, wyższe koszty z zakresu obronności, bezpieczeństwa, wzrost kosztów nabywania, utrzymania i modernizacji urządzeń, wzrost kosztów pracy, wzrost kosztów zewnętrznego finansowania dłużnego, wynikający ze stóp procentowych, decyzja prezesa UOKiK zobowiązująca do zmiany opłat, wystąpienie innych nieprzewidywalnych czynników. Vectra nie może podnosić opłat w ciągu 6 miesięcy od zawarcia umowy. Operator może też zmienić warunki umowy w wyniku zmiany technologicznej, a więc na przykład wycofania analogu.
Do 9 listopada br. można złożyć wypowiedzenie z powołaniem się na przyczynę „brak akceptacji zmian w umowie”. Bezkarnie mogą to uczynić osoby bez okresu zobowiązania. W przypadku klientów, którzy są w okresie zobowiązania, będzie to jednak skutkowało naliczeniem kwoty równej kwocie udzielonych ulg, pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Jako pierwsi o pismach Vectry i Multimedia Polska poinformowali użytkownicy forum.satkurier.pl.
Operatorzy krytykowali PKE
W lipcu Sejm przyjął Prawo Komunikacji Elektronicznej, a miesiąc później prezydent podpisał ustawę. Organizacje zrzeszające operatorów liczyły na poprawki senackie. Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej (KIKE), Związek Telewizji Kablowych oraz Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji (Mediakom) wystosowały w tej sprawie pismo do szefa rządu. Izba wyższa parlamentu nie przychyliła się do tych apeli.
Operatorzy obawiali się zbyt dużych uprawnień Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w ostatnich latach surowo karał graczy, takich jak Vectra. Twierdzili, że prezes UOKiK, regulując ceny usług telekomunikacyjnych, działa na szkodę rynku telekomunikacyjnego. Ich zdaniem, powołując się na ochronę konsumentów wprowadza nowe nieuzasadnione zakazy, które w erze szybkiego rozwoju branży znacząco ten rozwój zahamują. Alarmowali, że przez brak przewidywalnego prawa, wiele polskich firm może zbankrutować.
Działania UOKiK mają ich zdaniem grozić zmniejszeniem liczby dostawców usług na rynku, a co za tym idzie doprowadzić do znaczących podwyżek dla klientów. Izby chcą doprecyzowania zapisów w PKE, aby nie mogły być niekorzystnie dla ich członków interpretowane przez UOKiK.