Cyfrowy Polsat, właściciel platformy cyfrowej Polsat Box, rozsyła do abonentów informacje o zmianach w umowie i regulaminie. Są związane z wejściem w życie Prawa Komunikacji Elektronicznej. Dotyczą m.in. zmian w cenniku, zawieszenia świadczenia usług w przypadku niepłacenia rachunków i reklamacji.
Abonenci usług satelitarnych, IPTV i naziemnych Polsat Box otrzymują partiami e-maila z zawiadomieniem o zmianach. - Cyfrowy Polsat S.A. informuje, iż w dniu 10 listopada 2024 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej, która zastąpi obecnie obowiązującą ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. Zawiadomienie to jest dostarczane zgodnie z ustawą z dnia 12 lipca 2024 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej. W treści zawiadomienia stosowane są nowe określenia wprowadzone przez nową ustawę - czytamy w wiadomości, do której dotarł portal Wirtualnemedia.pl. Podobne wiadomości rozsyłają w ostatnim czasie wszyscy operatorzy telekomunikacyjni i dostawcy płatnej telewizji.
Kiedy Polsat Box może zmienić umowę?
Cyfrowy Polsat informuje, że może dokonać jednostronnej zmiany umowy, kiedy konieczność zmian wynika ze zmiany przepisów prawa, w szczególności nowych stawek podatku od towarów lub usług albo w związku z decyzją prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Taki ruch jest też możliwy, jeśli zmiany są na korzyść klienta (oznaczają obniżenie cen lub dodanie nowej usługi) albo mają charakter wyłącznie administracyjny. Firma musi podać do publicznej wiadomości zamiar zmian (na stronie polsatbox.pl) miesiąc przed ich wprowadzeniem. Chyba, że trzeba je wprowadzić szybciej w związku z nowymi przepisami lub decyzją prezesa UKE. Klienci, którzy nie zaakceptują zmian, mogą wypowiedzieć umowę. Cyfrowy Polsat może jednak żądać od abonentów zwrotu ulgi wskazanej w umowie. Jeśli abonent złożył żądanie doręczania zmian w tradycyjnej formie, to otrzyma o nich informacje pocztą.
Dalej platforma cyfrowa wyjaśnia nowe zasady dotyczące zawieszenia, ograniczenia świadczenia usług lub wypowiedzenia umowy w przypadku problemów z płatnościami. Firma podaje, że jeśli abonent uporczywie opóźnia się z zapłatami za usługi, to powiadamia go o zamiarze zawieszenia ich świadczenia. Może ono nastąpić w terminie 14 dni od doręczenia takiego powiadomienia. Jeśli sprawa dotyczy należności objętych reklamacją, to blokada usługi może nastąpić 21 dni od dnia wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego. Usługi zostaną wznowione nie później niż 3 dni od zapłacenia zaległych rachunków. Jeśli w ciągu 7 dni od zawieszenia usługi, abonent nie zapłacił zaległości, to Cyfrowy Polsat powiadamia go o zamiarze wypowiedzenia umowy po upływie kolejnego tygodnia. Powiadomienia muszą być wysyłane pisemnie na adres korespondencyjny, pocztą elektroniczną lub SMS. O analogicznych zasadach dotyczących zawieszenia usług ostatnio informował Canal+ Polska.
Można rozwiązać umowę z winy dostawcy
Cyfrowy Polsat dopuszcza w nowym regulaminie rozwiązanie umowy z winy dostawcy. - Abonent będący konsumentem po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej może, poza uprawnieniem do dochodzenia odszkodowania z nienależytego wykonania umowy, wypowiedzieć umowę z winy Cyfrowego Polsatu bez zachowania okresu wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym w przypadku występowania znaczących, stałych lub częstych, rozbieżności między rzeczywistym wykonaniem usług telekomunikacyjnych (z wyłączeniem usługi dostępu do internetu), a warunkami określonymi w Umowie. W takim przypadku Cyfrowemu Polsatowi nie przysługuje zwrot ulgi, wskazanej w umowie - wyjaśnia platforma.
Platforma zmienia też przepis dotyczący reklamacji. - Reklamacja powinna zawierać także sposób, w jaki ma zostać przekazana odpowiedź na reklamację. Zgodnie z ustawą Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej, do zdarzeń będących podstawą do wszczęcia reklamacji zaistniałych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe - tłumaczy Polsat Box.
Wejście w życie zmian może być podstawą do rozwiązania umowy. Klienci przed upłynięciem okresu zobowiązania, muszą się jednak liczyć z konsekwencjami. - W przypadku braku akceptacji powyższych zmian przysługuje Państwu prawo wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Oświadczenie o wypowiedzeniu powinno zostać złożone do dnia 10 listopada 2024 r. Powyższe zmiany wynikają wyłącznie z konieczności dostosowania Państwa umowy do przepisów prawa, dlatego w przypadku skorzystania z prawa wypowiedzenia i rozwiązania Umowy przed upływem czasu oznaczonego (Okresu podstawowego) na jaki umowa została zawarta, Cyfrowy Polsat będzie miał prawo dochodzić od Państwa zapłaty kwoty wynikającej z udzielonej w umowie ulgi, pomniejszonej o jej proporcjonalną wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania - czytamy w piśmie od Cyfrowy Polsatu.
W lipcu Sejm przyjął Prawo Komunikacji Elektronicznej, a miesiąc później prezydent podpisał ustawę. Organizacje zrzeszające operatorów liczyły na poprawki senackie. Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej (KIKE), Związek Telewizji Kablowych oraz Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji (Mediakom) wystosowały w tej sprawie pismo do szefa rządu. Izba wyższa parlamentu nie przychyliła się do tych apeli. Operatorzy obawiali się zbyt dużych uprawnień Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w ostatnich latach surowo karał graczy, takich jak Vectra.