Badania 2024-05-11
7

Niemal wszystkie domy w Polsce z telewizorem. W ilu jest smart tv?

Prawie wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce mają telewizor. Częściej posiadają go gospodarstwa wieloosobowe i te z obszarów wiejskich. Jednak niespełna 10 proc. ma odbiornik młodszy niż rok. Ponad połowa badanych ma telewizor z funkcją smart tv - wynika z danych Badania Założycielskiego za 2023 rok Krajowego Instytutu Mediów. 

Z pomiaru dokonanego przez KIM między styczniem a grudniem 2023 roku wynika, że 93,4 proc. gospodarstw domowych w Polsce jest wyposażonych w telewizor. Z tego 77,6 proc. posiada jeden odbiornik telewizyjny, zaś 15,8 proc. - przynajmniej
dwa. 

Posiadanie telewizora jest zróżnicowane w zależności od typu gospodarstwa domowego, miejsca zamieszkania oraz profilu demograficznego osób wchodzących w skład gospodarstwa. Rzadziej jego posiadanie deklarują gospodarstwa jednoosobowe (90,4 proc.), gospodarstwa w miastach pow. 500 tys. mieszkańców (87,4 proc.) oraz takie, w których lider technologiczny ma mniej niż 24 lata (79 proc.).


Odsetek telewizorów jest wyższy, niż wśród ogółu, w gosp. domowych liczących min. 4 osoby (96 proc.) oraz w gospodarstwach z obszarów wiejskich (95,6 proc.).

Telewizory kineskopowe to już rzadkość
Zdecydowana większość gospodarstw posiada telewizor z płaskim ekranem (92,8 proc.). Telewizory kineskopowe to już rzadkość (ich posiadanie deklaruje 0,9 proc. gosp. domowych). Telewizor wyposażony fabrycznie w funkcję Smart TV (umożliwiającą dostęp do internetu) znajduje się w 51,2 proc. domów w Polsce. Przystawkę typu smart tv (urządzenie zewnętrzne z funkcją smart TV) posiada 2,5 proc. gospodarstw. Telewizor z funkcją smart tv i/lub przystawkę smart tv posiada w sumie 51,9 proc. badanych. 

Posiadanie Smart TV/przystawki jest częstsze w gospodarstwach liczących co najmniej 4 osoby (68,9 proc.), a także w gospodarstwach z dziećmi w wieku od 7 do 15 roku życia (72,5 proc.).


Według danych z badania założycielskiego KIM 93,3 proc. gospodarstw domowych w Polsce można zakwalifikować jako gospodarstwa „telewizyjne” wg definicji opartej o posiadanie podłączonego telewizora. Brak dostępności podłączonego telewizora deklaruje 6,7 proc. ankietowanych. Nieposiadanie podłączonego telewizora jest częstsze w gospodarstwach, w których lider technologiczny ma do 24 lat (21,2 proc. wśród takich gosp. nie posiada podłączonego telewizora), bądź ma wykształcenie wyższe (brak - 11,4 proc.),
a także w gospodarstwach jednoosobowych (brak - 9,7 proc.) i w gosp. domowych w dużych ośrodkach miejskich pow. 500 tys. (brak - 12,8 proc.).

 

Blisko jedna piąta gospodarstw ma dwa telewizory

83 proc. gospodarstw „telewizyjnych” posiada jeden czynny telewizor w domu, a 17 proc. deklaruje posiadanie co najmniej dwóch. Z danych wynika, iż 9,9 proc. gospodarstw „telewizyjnych” posiada telewizor, którego wiek nie przekracza 12 miesięcy, zaś 39,7 proc. posiada telewizor 2-4 letni. Telewizor w wieku 5-10 lat posiada 49,2 proc. gospodarstw, 11,7 proc. - używa starszych telewizorów.

Najpowszechniej wykorzystywane są telewizory o przekątnej 40-49 cali. Posiadanie telewizora tej wielkości deklaruje 41,4 proc. badanych. Telewizory największe – 60 cali i więcej – posiada 9,7 proc. z nich. 

Telewizor w rozdzielczości full HD posiada 37,3 proc. domów, zaś 19,5 proc. deklaruje posiadanie telewizora o rozdzielczości minimum 4K. Znaczący odsetek gospodarstw nie potrafił jednak odróżnić parametrów full HD od zwykłego HD (17,5 proc.).

W ponad 40 proc. telewizor podłączony do internetu 
Udział gospodarstw z telewizorem podłączonym do sygnału telewizyjnego i internetu wynosi 41 proc. W tych posiadających Smart tv, 71,1 proc. użytkowników rzeczywiście wykorzystuje tę funkcję (podłączając telewizor do internetu).

 


Wskaźnik podłączenia telewizora do internetu jest wyższy w gospodarstwach „telewizyjnych”, w których lider ma nie więcej niż 24 lata (64,3 proc.) lub jest w wieku 25-34 lata (67,7 proc.) oraz w gospodarstwach „telewizyjnych”, liczących co najmniej 4 osoby (58,5 proc.), a także w gospodarstwach z dziećmi w wieku do 15 lat (64,8%).

Łączenie telewizora z innymi urządzeniami deklaruje 9,2 proc. badanych, w tym: korzystanie z funkcji ekranu połączonego z laptopem/PC wskazuje 6,5 proc. z nich, korzystanie z telewizora jako ekranu do konsoli – 5,5 proc., a jako ekranu połączonego do smartfona – 4 proc.

Autor: bg

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad miliona czytelników
KOMENTARZE (7) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas