Z tygodników opinii określanych jako prawicowe duży wzrost sprzedaży w drugim kwartale 2024 roku otrzymała tylko „Gazeta Polska”, zbliżając się pod tym względem do „Do Rzeczy”. Spore spadki zanotowały „Gość Niedzielny” i „Angora”, a zdecydowanie na czele pozostaje „Polityka”.
Według danych Polskich Badań Czytelnictwa opracowanych przez Wirtualnemedia.pl zdecydowanym liderem sprzedażowym wśród tygodników opinii jest niezmiennie „Polityka”. W drugim kwartale 2024 roku jej średnia sprzedaż ogółem wynosiła 76 924 egz., o 5,25 proc. mniej niż rok wcześniej.
Spadki zanotowały też kolejne dwa tytuły w rankingu. Przeciętna sprzedaż „Newsweek Polska” zmalała rok do roku o 1,39 proc. do 60 927 egz., a „Gościa Niedzielnego” - o 12,19 proc. do 55 886 egz. „Gość” jako jedyny zanotował dwucyfrowy spadek w ujęciu procentowym.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Sprzedaż „Gazety Polskiej” dwie trzecie w górę
Po prawie 30 tys. egz. sprzedają trzy tygodniki określane jako prawicowe. W minionym kwartale zdecydowanie największy wzrost r/r osiągnęła „Gazeta Polska” - o 63,03 proc. do 28 098 egz. Średnia sprzedaż „Sieci” zwiększyła się o 1,92 proc. do 29 430 egz., a w przypadku „Do Rzeczy” - o 5,82 proc. do 28 714 egz.
Wszystkie te tytuły duże wzrosty osiągnęły już w pierwszym kwartale br., po zmianach wprowadzonych w mediach publicznych. Średnia sprzedaż „Gazety Polskiej” urosła wtedy o 72,21 proc., „Sieci” o 14,17 proc., a „Do Rzeczy” o 14,17 proc.
W pierwszym kwartale przewaga „Do Rzeczy” nad „Gazetą Polską” w średniej sprzedaży wynosiła jedynie 560 egz., w drugim kwartale było to 616 egz.
CZYTAJ TEŻ: Kolejna fundacja mediów Sakiewicza z rekordami finansowymi
Jedynym tytułem spoza tej trójki, który rok do roku zwiększył przeciętną sprzedaż, jest „Tygodnik Powszechny”. Jego wynik wzrósł o 2,06 proc. do 21 857 egz. Natomiast średnia sprzedaż „Przeglądu” zmalała o 5,43 proc. do 11 254 egz., a publikującej głównie przedruki „Angory” - o 8,82 proc. do 135 454 egz.
„Polityka” przed „Newsweekiem” w e-sprzedaży
Pod względem średniej sprzedaży wydań elektronicznych (nie obejmuje ona subskrypcji do serwisów internetowych, tylko e-sprzedaż konkretnych numerów) liderem jest „Polityka”, której wynik zwiększył się r/r nieznacznie - z 24 319 do 24 659 egz.
Wyższe wzrosty przeciętnej e-sprzedaży osiągnęły „Newsweek Polska” (z 16 238 do 17 797 egz.), „Do Rzeczy” (z 7 160 do 8 506 egz.), „Sieci” (z 5 181 do 6 845 egz.) oraz „Tygodnik Powszechny” (z 3 547 do 5 628 egz.). Natomiast wynik „Gazety Polskiej” poszedł w górę prawie dwukrotnie - z 1 284 do 2 292 egz.
Kwartał do kwartału wszystkie tygodniki zanotowały spadki przeciętnej sprzedaży ogółem. Najmocniej zmalał wynik „Sieci” - o 11 proc. do 29 430 egz. O prawie 10 proc. zmniejszyła się średnia sprzedaż „Gazety Polskiej” (o 9,61 proc. do 28 098 egz.) i „Do Rzeczy” (o 9,27 proc. do 28 714 egz.).
Za to minimalne spadki zanotowały „Tygodnik Powszechny” (o 0,25 proc. do 21 857 egz.) i „Newsweek Polska” (o 1,49 proc. do 60 927 egz.).