Przez ostatnie dwa lata rządów Zjednoczonej Prawicy do spółek związanych z mediami Tomasza Sakiewicza popłynęło ok. 15 mln zł wydatków reklamowych z czołowych firm państwowych. Media otrzymały też miliony zł w formie darowizn i sponsoringu.
Za rządów Zjednoczonej Prawicy wielokrotnie większe pieniądze niż wcześniej płynęły z sektora państwowego do mediów konserwatywnych, głównie w formie reklam, sponsoringu i dotacji.
Wydatki reklamowe państwowych podmiotów do 2021 roku szczegółowo analizował medioznawca prof. Tadeusz Kowalski (potem został wybranych do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji), na podstawie cennikowych danych Kantar Media. Jak już opisywaliśmy, w 2021 roku 39,7 proc. łącznych wpływów reklamowych „Sieci” pochodziło z sektora państwowego. W przypadku „Gazety Polskiej” było to 42 proc., w „Do Reczy” - 21,2 proc., a we „Wprost” - 26 proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Według audytu, do którego wyników dotarła Wirtualna Polska, w 2022 i 2023 roku czołowe spółki Skarbu Państwa przeznaczyły 15,1 mln zł na zakup mediów (czyli w praktyce przede wszystkich powierzchni reklamowych) u spółek Niezależne Wydawnictwo Polskie (to wydawca tygodnika „Gazeta Polska”), TV Republika, Fundacja Klubów Gazety Polskiej, Słowo Niezależne (wydaje portal Niezależna.pl i miesięcznik „Nowe Państwo”) oraz Forum Polskiej Gospodarki.
Ta ostatnia spółka działa od 2020 roku, jej szefem i jednym ze wspólników jest Grzegorz Tomaszewski, prywatnie kuzyn prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, w latach 2012-2020 szef spółki Forum wydającej „Gazetę Polską Codziennie”. Forum Polskiej Gospodarki wydaje darmowy miesięcznik o takiej samej nazwie i organizuje konkurs Kryształy Polskiej Gospodarki. W 2022 roku spółka przy wzroście przychodów o 63 proc. do 2,72 mln zł zarobiła na czysto 81,5 tys. zł.
CZYTAJ TEŻ: Publicysta „Gazety Polskiej” nadzoruje TV Republika
Spółki zarządzające mediami Tomasza Sakiewicza uzyskały też znaczące kwoty od firm państwowych w ramach darowizn, sponsoringów i publikacji sponsorowanych. Według audytu tylko w 2023 roku od Tauron otrzymały tą drogą 3,1 mln zł, a od Enei 2,9 mln zł.
Natomiast w latach 2016-23 Bank Pekao przekazał w tej formie 2,54 mln zł, a od grupy KGHM - 1,25 mln zł. Łączna kwota takiego wsparcia przez osiem lat sięgnęła 10,13 mln zł.
Podmioty związane z mediami Tomasza Sakiewicza były też wspierane dotacjami. Na przełomie 2017 i 2018 roku Fundacja Media Niezależne dostała od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 7,2 mln zł grantu. Ostatecznie witryna kosztowała 5,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł stanowiła dotacja.
Jak już opisywaliśmy, setki tysięcy zł z grantu przeznaczono na reklamowanie Puszcza.tv w mediach związanych z Tomaszem Sakiewiczem („Gazecie Polskiej”, „Gazecie Polskiej Codziennie”, Niezalezna.pl i portalu Telewizji Republika), także na usługi kupione m.in. od Pracowni Dziennikarskiej Katarzyna Gójska i spółki Impressarium mającej udziały w Agencji Informacyjnej, z którą związany jest Miłosz Manasterski, do ub.r. stały komentator polskiej polityki w „Wiadomościach” i TVP Info.
CZYTAJ TEŻ: TV Republika zbiera pieniądze na ścianę wideo. Potrzebny milion złotych
Natomiast wiosną ub.r. Fundacja Media Niezależne dostała 5,7 mln zł wsparcia przyznanego przez ówczesnego premiera Mateusza Morawieckiego z referendum jako „dofinansowanie zadania publicznego pn. Akademia Demokracji”. Przed referendum, które przeprowadzono 15 października ub.r. wraz z wyborami parlamentarnymi, fundacja przygotowała dystrybuowaną przez Pocztę Polską broszurę, która straszyła napływem imigrantów i „tajnymi planami Tuska”.