Związek Cyfrowa Polska: potrzebna rządowa strategia wdrożenia radia cyfrowego w Polsce
Według Związku Cyfrowa Polska, reprezentującego polską branże cyfrową i nowoczesnych technologii potrzebne jest opracowanie strategii wdrożenia radia cyfrowego DAB+ w Polsce. Miałaby ona zakładać m.in. termin wyłączenia radia analogowego.
Organizacja zaapelowała do ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego o powołanie zespołu roboczego, który miałby się zająć przygotowaniem planu procesu wdrożenia radia cyfrowego w Polsce. Zespół - według Związku - miałby składać się z nadawców, regulatorów rynku, niezależnych ekspertów oraz przedstawicieli producentów elektroniki. Swój postulat organizacja przesłała w opinii do projektu rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru cyfrowych transmisji.
- Polska powinna włączyć proces cyfryzacji radia do cyfrowej transformacji kraju. Podążanie w kierunku innowacyjności zawsze będzie budzić wątpliwości, nawet ze względu na konieczne do poniesienia koszty, jednak stanie w miejscu często okazuje się krokiem w tył - zaznaczył w piśmie Michał Kanownik, prezes Cyfrowej Polski.
Związek Cyfrowa Polska poparł natomiast zaproponowane przez resort zmiany w rozporządzeniu, które znoszą dla odbiorników samochodowych wymóg obsługi komunikatów drogowych oraz elektronicznego przewodnika po programach. Miałoby to pomóc usunąć główne przeszkody sprawnego wdrożenia wymagań przez producentów odbiorników. Jednocześnie ZIPSEE proponuje, aby nie różnicować rodzaju odbiorników - stacjonarnych a samochodowych. - Potrzeba zmian wynika ze zmieniających się możliwości technicznych i rozwiązań stosowanych w odbiornikach samochodowych. Są one zgodne również ze zmianami rekomendacji, których w ostatnim czasie dokonało stowarzyszenie WordDAB - uzasadniono ten postulat w piśmie do ministra cyfryzacji.
W tym roku dojdzie do wdrożenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, która ustanowi Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Nakłada on m.in. obowiązek montowania w nowych samochodach radioodbiorników umożliwiających odbiór naziemnego sygnału cyfrowej radiofonii. Państwa członkowskie UE są zobowiązane do wprowadzenia tego prawa do grudnia 2020 roku.
Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego „Cyfrowa Polska” zrzesza firm z branży RTV i IT – producentów, dystrybutorów i importerów działających na polskim rynku. Członkami Związku są: AB, Action, Canon Polska, Google Commerce, HP Inc Polska, Komputronik, LG Electronics Polska, Panasonic Marketing Europe, Samsung Electronics Polska, Sony Europe Limited, Tech Data.
W Polsce prowadzone są intensywne prace w celu rozszerzenia zasięgu nadawania radia cyfrowego. W tym celu rozbudowywana jest sieć nadawcza DAB+. Zgodnie z planami pod koniec 2021 r. w 17 regionach w Polsce mają funkcjonować 64 stacje nadawcze radia cyfrowego, które będą obejmować swoim obszarem ponad 63,7 proc. powierzchni całego kraju. Pozwolą one dotrzeć z programem cyfrowy do ponad 31,3 mln osób mieszkających w Polsce, czyli do 81,6 proc. populacji.
Dołącz do dyskusji: Związek Cyfrowa Polska: potrzebna rządowa strategia wdrożenia radia cyfrowego w Polsce