Znakomite wyniki Agory
Agora zaskoczyła wysokimi zyskami w II kwartale
Bardzo dobre wyniki zanotowała Agora w II kwartale 2004 roku. Jak podała wczoraj spółka w komunikacie w II kwartale wypracowano ponad 21 mln zł zysku netto. To najwyższy kwartalny zysk od prawie dwóch lat.
Wybrane pozycje (w mln PLN) |
II kwartał 2004 |
II kwartał 2003 |
Zmiana % |
1. Przychody ze sprzedaży |
264,8 |
227,6 |
16,3% |
2. EBIT |
25,4 |
20,1 |
26,4% |
3. EBITDA |
56,5 |
54,1 |
4,4% |
4. Zysk (strata) netto |
21,1 |
13,0 |
62,3% |
5. Środki pieniężne z działalności operacyjnej |
36,7 |
34,9 |
5,2% |
Wybrane pozycje (w mln PLN) |
I półrocze 2004 |
I półrocze 2003 |
Zmiana % |
1. Przychody ze sprzedaży |
475,0 |
426,2 |
11,5% |
2. EBIT |
18,8 |
21,6 |
(13,0%) |
3. EBITDA |
81,5 |
91,9 |
(11,3%) |
4. Zysk (strata) netto |
11,8 |
8,2 |
43,9% |
5. Środki pieniężne z działalności operacyjnej |
57,9 |
69,2 |
(16,3 |
- Mamy ewidentne ożywienie na rynku reklamowym we wszystkich jego segmentach. Czekaliśmy na te chwilę trzy lata. Nowe przedsięwzięcia uzyskały istotny wzrost przychodów. Restrukturyzacja przynosi pierwsze efekty. >>Gazeta Wyborcza<< uzyskała bardzo dobre wyniki czytelnictwa i sprzedaży egzemplarzy, choć wymagało to znacznego podniesienia wydatków promocyjnych. Dlatego będziemy kontynuować działania zmierzające do zwiększenia efektywności operacyjnej i podniesienia jakości obsługi klienta. Mamy jeszcze dużo do zrobienia, ale idziemy do przodu z otwartą przyłbicą - powiedział Wiceprezes Agory - Zbigniew Bąk.
WYNIKI OPERACYJNE
- Przychody reklamowe Grupy wzrosły w drugim kwartale 2004 r. o 9,1 % w stosunku do drugiego kwartału 2003 r. W pierwszym półroczu wzrost ten osiągnął niemal 7%. Sprzedaż reklam w "Gazecie Wyborcze"j wzrosła w pierwszym półroczu o 4%, a w pozostałych mediach Grupy wzrost był dwucyfrowy.
- W pierwszym półroczu 2004 skonsolidowane przychody Grupy wzrosły o 11,5%, a skonsolidowana EBITDA Grupy wyniosła 81,5 mln zł.
- Zysk netto Grupy w drugim kwartale 2004 r. wyniósł 21,1 mln zł i był o 62,3% wyższy w porównaniu z drugim kwartałem 2003 r.
- Widać pierwsze rezultaty restrukturyzacji, które przekładają się na wyniki finansowe i rynkowe Grupy.
RYNEK PRASOWY - KONKURENCJA
- Łączna sprzedaż egzemplarzowa dzienników w okresie styczeń-maj 2004 r. z wyłączeniem "Faktu" spadła o 5,4%, a z "Faktem" wzrosła o 3,3 %. Sprzedaż "Gazety Wyborczej" wzrosła w tym okresie o 5,3 %. Według danych ZKDP opublikowanych 3 sierpnia 2004 r. średnia sprzedaż egzemplarzowa "Gazety" wyniosła w czerwcu 444,4 tys. egzemplarzy i była o 11% wyższa niż rok temu. Średnia sprzedaż "Faktu" wyniosła w tym okresie 501,3 tys. egzemplarzy.
- W maju średnia dzienna sprzedaż "Gazety Wyborczej" wyniosła 464,3 tys. egzemplarzy, już tylko o 36 tys. mniej niż nowej bulwarówki Springera, której sprzedaż spadła do 500,3 tys. Jeszcze w lutym różnica ta sięgała 230 tys. egzemplarzy. W czerwcu 2004 r. nie była duża i wyniosła 57 tys. egzemplarzy.
- W okresie styczeń-maj 2004 r. rozpowszechnianie płatne "Super Expressu" spadło o 11,5%. Nadal tracą dzienniki lokalne (spadek w tym okresie o 6%). W maju 2% spadek odnotowała również "Rzeczpospolita".
- Czytelnictwo "Gazety Wyborczej" od kilku miesięcy osiąga rekordowo wysokie poziomy 20%. Czytelnictwo nowej bulwarówki Springera osiągnęło szczyt w kwietniu br. i od tego czasu systematycznie spada. Wiąże się to prawdopodobnie z nieuniknionym zmniejszeniem wydatków na promocję i wygasaniem efektu nowości.
- W czerwcu 2004 r. różnica w zasięgu czytelniczym "Faktu" i "Gazety Wyborczej" wyniosła jedynie 0,7 pkt % i spadła z 2,9 pkt % w kwietniu 2004 r.
- Pozycja reklamowa "Faktu" na rynku dzienników w pierwszym półroczu 2004 r. była na poziomie około 3%, co - według szacunków Agory - oznacza około 12,7 mln zł przychodów z działalności reklamowej.
NOWE PRZEDSIĘWZIĘCIA
- AMS, czasopisma i radio realizują swoje cele operacyjne. W pierwszym półroczu 2004 r. średnia sprzedaż egzemplarzy czasopism wzrosła o 15,1%, a wpływy ze sprzedaży reklam w czasopismach zwiększyły się o 27,7 %.
- Przychody reklamowe AMS-u wzrosły o niemal 30% (wyłączając jednorazowy przychód w pierwszym kwartale 2003 r. w wysokości 4,9 mln zł z tytułu umowy z byłym akcjonariuszem AMS), zwiększając tym samym udział spółki w rynku o 1,7 pkt.% do 28,7%.
- Wpływy w radiostacjach zwiększyły się o niemal 12%.
KSIĄŻKI
- W czerwcu 2004 r. "Gazeta Wyborcza" rozpoczęła wielką akcję czytelniczą. Co tydzień ukazuje się nowa książka z kolekcji literatury XX wieku. Tytuły ukazują się w kolejne wtorki i są do kupienia z Gazetą Wyborczą przez cały tydzień w cenie 15 zł plus cena "Gazety".
- Ze względu na obiecujące wyniki sprzedaży dotychczas wydanych książek Spółka postanowiła powiększyć kolekcję do 40 tytułów. W drugim kwartale 2004 r. przychody ze sprzedaży książek wyniosły 10,3 mln zł (4 pierwsze pozycje bez pierwszego tytułu sprzedanego w cenie "Gazety").
- Jeżeli poziom sprzedaży pierwszych pozycji kolekcji utrzyma się w przyszłości, projekt powinien osiągnąć przyzwoitą rentowność nawet bez uwzględnienia ewidentnych korzyści promocyjnych.
PERSPEKTYWY
- Ze względu na lepszy niż prognozowany wzrost rynku reklamy i optymistyczne prognozy gospodarcze zarząd Agory podjął decyzję o zmianie przewidywań dotyczących dynamiki rynku reklamy w 2004 r. Według nowych założeń, całkowite wydatki na reklamę w 2004 r. wzrosną o około 9%. Wzrost wydatków w telewizji osiągnie 10%, w reklamie zewnętrznej około 16%, a w radiu nieco ponad 8%. Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami Agory najsłabiej rozwijającym się segmentem rynku reklamowego będą dzienniki (wzrost nieco ponad 4%).
- Mimo lepszych niż oczekiwano szacunków dotyczących segmentu dzienników, silna konkurencja na tym rynku, a także wciąż trwająca presja rabatowa wśród wydawców może oznaczać, że przychody "Gazety" z działalności reklamowej będą rosły nieco wolniej niż rynek dzienników.
- Wzrost przychodów reklamowych innych działalności Grupy może być szybszy niż wzrost szacowanych wydatków na reklamę w odpowiadających im segmentach rynku, a całkowite wpływy Grupy będą raczej wyższe od wcześniej planowanych.
- Agora będzie intensywnie wdrażać zmiany mające na celu uelastycznienie i poprawę efektywności operacyjnej Grupy w warunkach zwiększonej konkurencji na rynku. Agora będzie nadal inwestować w zwiększoną promocję i działania marketingowe "Gazety Wyborczej".
STRATEGIA
- W dniu 19 lipca 2004 r. upłynął termin złożenia wiążących propozycji nabycia akcji spółki Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. ("WSiP"). Niestety zarząd WSiP ograniczył dostęp do pracowników i informacji o spółce w takim stopniu, że w opinii zarządu Agory złożenie oferty, która byłaby wiążąca nie było możliwe, ponieważ obarczone byłoby ogromnym ryzykiem.
- Wobec tej sytuacji, a także mając na uwadze fakt, że inwestycja w telewizję może okazać się niemożliwa do przeprowadzenia w najbliższej przyszłości, zarząd Agory rozpoczął prace nad alternatywnymi wariantami rozwoju Grupy.
Dołącz do dyskusji: Znakomite wyniki Agory